Til de Britiske Jomfruøyene

Stamstedet på Anguilla

Stamstedet på Anguilla

Turen fra Anguilla til … på de Britiske Jomfruøyene (BVI) foregikk uten dramatikk, og for en stor del for motor. Memento og All-Linn startet med friskt mot ut fra Road Bay på Anguilla med fulle seil ved 16-tiden. Da ville vi få knape 3 timer dagslys ved starten av turen, og nå frem en gang på morgenkvisten. Det var platt lens mot Gorda, den østligstede Jomfruøyene, så vi holdt en liten vinkel for å få litt mere fart. Det skulle imidlertid ikke gå lang tid før farten sank til knappe 3 knop. Med den hastigheten ville det tatt laaaaang tid å seile 80 nautiske. Det var ikke annet å gjøre enn å starte motoren og tøffe “mot mål”.

På vei ut fra Anguilla så vi 2 kjempestore cruisebåter på vei ut fra Sint Maarten. Den ene var ikke bare kjempestor, det var verdens største, “Oasis of the Seas”! Så forøvrig i onsdagens nettaviser at den skal til Europa til sommeren. Ble ikke helt klok på om den skulle til Norge eller ikke. Det betyr uansett ikke noe for meg, for jeg tar mitt europacruise på 38 fot store Memento. Har ikke behov for “boltre” meg på mer enn 360 meter sammen med knappe 6300 turister og et mannskap på 2100.

All-Linn er den lille prikken ved marøren. Regnbygen den store

All-Linn er den lille prikken ved marøren. Regnbygen den store

Solen forsvant i havet ved 18:30-tiden, og fullmånen kom en times tid senere. Hadde det ikke vært for den evinnelige motorduren, ville tilværelsen vært helt perfekt. All-Linn har ikke AIS-sender, så for å holde “track” på dem kjørte jeg radar det meste av natten. Det var ikke bare andre båter som dukket opp på skjermen, også noen hissige regnbyger. Vi holdt oss tørre, men jeg ha “fotobevis” på at det var like før All-Linn ble fanget av en regnbyge som drev på skrå bak dem.

Nicolai har etterlyst et bilde av soloppgangen. Selv om man er våken i grålysningen, er det ikke lett å

Soloppgang i Karibien

Soloppgang i Karibien

få et bilde av soloppgangen når man ligger på vestsiden av øyene. Da er gjerne sola godt oppe på himmelen innen den dukker opp nede hos oss som ligger for anker. I morges var jeg på havet, så da kom det “etterlengtede” bildet. Men det er ingen tvil om at solnedgangene er flottere enn oppgangene. Vet ikke hvorfor det er slik.

Like etter soloppgang ble det endelig fisk på kroken. En flott “Horse eye Jack” (tror jeg). Den HorseEyeJackene fisken ble mat til alle 4 på Memento og All-Linn. Det smakte fortreffelig til brunsj etter nattens overfart. Nå ligger 4 norske Bavaria’r på rekke og rad. Promise (40), All-Linn (36), Atlantis (38) og Memento (38), som alle seilte ARC 2012. Skal ikke se bort fra at det blir et norgestreff på en av barene på land i løpet av påsken!

Jeg har flere ganger tidligere kommentert skjemaveldet til toll og immigrasjonsmyndighetene. Jeg trodde i min enfoldighet at toppen var nådd på Dominica, men nei, Dominica er nå nede på 3.-4. plass! BVI er uten tvil foreløpig toppen av byråkratiet, og enda har jeg ikke prøvd meg på visumpliktige St. Thomas som tilhører USA….

Det er helt ufattelig, 3 ulike skjemaer måtte fylles ut med stort sett den samme informasjonen. Eneste reelle forskjell var at på det ene skjemaet (den som omhandlet båten), måtte jeg skrive et klart og tydelig “NO” på at jeg ikke har våpen om bord. Lurer på hva som hadde skjedd om jeg hadde oppgitt et våpen?. Jeg har jo masse nødraketter om bord. Ved feil bruk kan de gjøre mye skade!

Skjema for skipper (meg), og eier (meg) “manglet” “våpen-rubrikken”, men til gjengjeld måtte jeg oppgi hvem som hadde utstedet passet mitt (lurer på om de skjønner hva et “politidistrikt” er for noe.) på ett av de andre skjemaene.. …og hvem som var eier, skipper og mannskap var jo allerede oppgitt med passnummer og det hele i “skjemaet for båten”. Trekk pusten Stein!

Ellers så er jo dette med oppholdstillatelse et et sirkus. Nå har jeg fått en nesten gratis 30-dagers oppholdstillatelse (US$ 14). Den kan forlenges til den nette sum av US$ 200, eller jeg kan ta en tur til en øy utenfor BVI, f.eks St.Thomas en kort fergetur unna, og få nye 30 dager til US$ 14. Jeg må uanstt ta denne fergeturen for å ordne visum til USA. …det er mulig å få visum dersom man ankommer med rutegående transport (fly eller ferge), men ikke når man kommer rekende med egen båt!. “I love the land of freedom…..”

Tenk om alle de karibiske øyene hadde gjort som franske Martinique og Guadeloupe. Der ordnes det hele ved hjelp av en enkel PC og en sivilt ansatt marina- eller butikk-medarbeider. Nei foresten, da hadde arbeidsløsheten på disse øyene økt formidabelt!

Ære være Schengen!
..

  1. God Påske til deg og Stein!

    Været er “nesten” det samme her…forskjellen er varmen (eller kulden). Det er drømmepåskevær her… men det ser ut til at du har en drømmepåske også.

    😛 😛

  2. Inger Strugstad

    Hei Stein!
    Igjen takk for mange flotte reiseskildringer. Jeg er nok litt imponert også, over at du har tatt denne turen, og tildels alene. Godt å se at du har hyggelig selskap av bergensere :-). Min nærmeste seilbåterfaring vil bli en uke på leid båt i Adriaterhavet kommende september :-). Fortsatt god tur!

  3. Synes den soloppgangen var flott jeg Stein! 🙂 Og fisken var jo veldig blid!

  4. Jeg synes kniven er litt liten……….

Leave a Comment


NOTE - You can use these HTML tags and attributes:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>


Fatal error: Uncaught exception 'wfWAFStorageFileException' with message 'Unable to verify temporary file contents for atomic writing.' in /home/memento/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php:30 Stack trace: #0 /home/memento/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php(497): wfWAFStorageFile::atomicFilePutContents('/home/memento/p...', '<?php exit('Acc...') #1 [internal function]: wfWAFStorageFile->saveConfig() #2 {main} thrown in /home/memento/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php on line 30