Sint Maarten

Trafikk ut forbi Simpson bay bridge. All-Linn nærmest

Trafikk ut forbi Simpson bay bridge. All-Linn nærmest

Jeg kom til Sint Marteen for 10 dager siden, og har ligget for anker i Simpson bay lagoon siden. Lagunen ligger på innsiden av 2 broer, en på nederlands side som åpner 6 ganger i døgnet. 3 ganger for utgående trafikk, og 3 ganger for inngående trafikk. På fransk side er en bro som kun har 3 åpninger der både ut, og inngående trafikk går samtidig. Rekker du ikke en åpning, så blir det fort mange timers venting på neste mulighet, om du da ikke betaler US$ 1000 for en privat åpning. Dagens høydepunkt er å sitte med “kanal-plass” i yacht-klubben og ta i mot siste inngående tur kl 1730. Alle båter hilses velkommen med jubel, og ekstra jubel om man hilser tilbake.

Maltese Falcon. Frittstående master i carbonfiber

Maltese Falcon. Frittstående master i carbonfiber

Det er “bompenger” å betale for å komme inn i lagunen. Båter under 12 meter slipper unna med 10 US dollar på hollands side, 20 Euro på fransk side. Prisen stiger ganske kjapt for støre båter, og stiller du med en båt i megayacht-klassen må du ut med US$ 500 for en passering. Hva megabåtene betaler i havneleie aner jeg ikke, men jeg ville ha måtte ut med US$ 58 pr natt + strøm og vann om jeg ville ligget til brygga hos IGY (rundt kr 100 mer enn hos samme selskap i Rodney bay på St. Lucia). Jeg lot brygge være brygge og lå for anker til US$ 20 pr påbegynt uke.   

 

Maltese Falcon - Seilet foldes inn i masten

Maltese Falcon – Seilet foldes inn i masten

Sint Maarten er den minste øya i verden som er delt mellom 2 stater; Nederland og Frankrike. Delingen fant sted allerede i mars 1648, og gjelder fortsatt. På nederlandsk side er “alt” amerikansk. Språket er engelsk, pengene US dollar (de har en egen valutta, men den brukte jeg aldri), og en betydelig andel besøkend amerikanske. På fransk side av øya er til gjengjeld alt, absolutt alt, fransk. Sint Maarten/Saint Marten har rundt 1.000.000 besøkende pr år. De aller fleste kommer med cruicebåt til Phillipsburg på nederlands side av øya. Ikke uvanlig med 3-4 cruicebåter hver eneste dag.  

MalteseFalcon-3Har stort sett befunnet meg i Simpson bay som har “alt” en seiler kan ønske seg. 2 båtutstyrs butikker i megastørrelse, supermarkeder med et vareutvalg som kan tilfedsstille alle (bl.a norsk røkelaks og svensk Wasa knekkebrød, men kaviar og tubeost har jeg ikke sett siden Gran Canaria.) En øl i butikken til 75 US cent, eller US$ 2 på restaurant. Joda, Sint Marteen var en grei plass å være en ukes tid… 🙂 ! Det har blitt noen middager “på by’n” i løpet av disse dagene, stort sett under US$ 50  for et rikelig måltid med drikke til.

På dagtid blir riktignok idyllen forstyrret av store jetfly som tok av rett over båten. Jeg antar ganske mange har sett bilder på internett av en jumbojet som stryker over en badestrand. Det er fra Sint Maarten! Badestrand i ene enden av rullebanen, en masteskog i andre enden. At det går bra!

Palmsøndag var det endelig tid for å legge ut på en ny etappe blandt utallet av karibiske stater. En drøy uke uten mulighet for en dukkert fra båten fikk være nok!
 
Memento og All-Linn tok 09-åpningen ut av lagunen, og la veien nordover til Anguilla. Overfarten fra Sint Maarten til Anguilla foregikk i ypperlige seilforhold. Full seilføring for en gangs skyld, først en lens langs Sint Maarten, deretter slør mellom øyene, for så og avslutte med en kryss “mot mål”. En helt perfekt dagstur!

My way 60

My way 60

Like utenfor broen, i selve Simpson bay, lå en ev verdens største private seilyachter. “Maltese Falcon”. Om noen ønsker å leie den for en uke, så er det fullt mulig… om man har rundt 4 millioner norske kroner å avse for en ukes seiltur! I lagune lå for øvrig en båt med navn “Hugo Boss”, spesialdesignet for non stop jorden rundt. Den har gjort det 2 ganger. Båten er nå pensjonert, og går nå i charter. En annen ganske spesiell båt, som jeg har truffet mange ganger siste halvåret er italienske “My way 60”. Det er en båt der eieren har prøvd å lage sin egen “Open-60” båt. Har vel sett mere vellykede konstruksjoner, men han har gjort det! Det skal han ha! (anbefaler seilinteresserte å “google” disse båtene)

Lokal seilbåt fra Anguilla. Bommen er dobbelt så lang som båten

Lokal seilbåt fra Anguilla. Bommen er dobbelt så lang som båten

Ikke mer enn knappe 20 nm seiling fra havn til havn, like fullt et nytt land med ny innsjekk hos toll, og imigrasjons myndighetene. Vanligvis er det massevis av papirer som må fylles ut, men her var det nok å fylle ut en mannskapsliste. Fort gjort for meg som er alene om bord! Mesteparten av kysten rundt Anguilla er omfattet av et naturvernsområde. Det er kun 2 bukter som er åpen for ankring over natten. Skal man flytte seg ut av “natt-ankringen”, så må man inn på tollkontoret for å få seg seilingstillatelse, og er båten stor nok koster det flesk! For en liten 38-foter er det imidlertid prisen til å leve med. Eneste problem er at seilingstillatelsen gis for et bestemt dato, eller eventuelt uker (men det blir dyrt). Det nytter ikke å kjøpe et “dagspass” som brukes en eller gang i løpet av oppholdet..

Har ikke rukket stort på Anguilla så lant, men etter innsjekk fikk vi et par øl til levende musikk på “Johnno’s”. På Johnno’s er det levende musikk onsdag kveld og søndag ettermiddag og kveld. Virkelig bra musikere, men prisen for å sitte her var styggelige US$ 5 for en liten øl. Tror ikke jeg har betalt så mye side jeg forlot norge… Det er kanskje en forsmak på at jeg nærmer meg USA…

  1. Du skriver veldig bra Stein…..alltid like spennende å høre nytt fra deg!

    Her er det påske, sol, snø og kos på fjellet for “alle penga”!

  2. Som å være der selv 🙂

Leave a Comment


NOTE - You can use these HTML tags and attributes:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>


Fatal error: Uncaught exception 'wfWAFStorageFileException' with message 'Unable to verify temporary file contents for atomic writing.' in /home/memento/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php:30 Stack trace: #0 /home/memento/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php(497): wfWAFStorageFile::atomicFilePutContents('/home/memento/p...', '<?php exit('Acc...') #1 [internal function]: wfWAFStorageFile->saveConfig() #2 {main} thrown in /home/memento/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php on line 30