Ny øy, ny nasjon

Ankom English Harbour på Antigua søndag kveld. Dette er en gammel engelsk marinebase, der selveste Nelson var stasjonert som nestkommanderende i 1784. Basen var i første rekke et skipsverft for både nybygg og reparasjon av engelske krigsskip. Det er beskyttet av et fort ved innseilingen.

på Dominica

Engelsk for på Dominica

English Harbor er regnet som en orkansikker havn. Like ved ligger Falmouth Harbour. Disse to havnene benyttes i dag av yacht’er i alle størrelser…. dvs noen ganske få i 30-40 fots klassen, utrolig mange i klasse 100+. Har aldri sett maken til samling av så store båter noe annet sted!

Oppholdet på land i Pointe à Pitre ble en tålmodighetsprøve. Jeg kom ikke på sjøen før fredag morgen. Fikk selvfølgelig gjort “alt” nødvendig under båten, men det ble smått med arbeider over vannlinjen. Temperaturer godt over 30, og ikke et vindpust inne på dock-området innbyr ikke til mye arbeid for en nordbo. Til tross for nær et halvår i denne temperaturen, så venner jeg meg ikke til varmen… i hvertfall ikke i en slik grad at jeg frivillig setter i gang med kropsarbeid!

Marinaen i Pointe à Pitre fortjener en kommentar. Det er et meget flott anlegg, med alle fasilieter i umiddelbar nærhet. Det er bare en ting som teller negativt, og det i så stor grad at det må på trykk. Store deler av havnen stinker av kloakk. Så ved selvsyn et stor rør der det kom litt illeluktene guffe ut. Om kvelden krydde det av rotter i det samme området. Der jeg lå, både på land, og de to nettene jeg lå på vann, var det heldigvis ganske frisk luft. Helt utrolig at en så stor og flott havn ikke får gjort noe med kloakkutslippet!

Eirik og Linn

Eirik og Linn

Oppholdet på Guadeloupe ble avsluttet med en 2-dagers seilas fra Pointe à Pitre via St. Francois sammen med All-Linn fra Bergen. Jeg hadde med meg Marius fra “SY no 24” på turen. Ut til St Francois hadde vi vinden rett i mot. Det som på kartet “så ut som” en kort tur på 15-16 nm, ble til 28 innen vi var fremme for seil. Vi la oss i en bøye utenfor St. Francois.

Området er svært grunt med forholdsvis myk sandbunn. Ved lavvann hadde vi et par berøringer av bunnen. Ganske utrolig at de legger ut bøyer til bruk for seilende i et slikt område. Det kan forklares ved at de aller fleste utleiebåtene (og dem er deet mange av) er katamaraner som ikke stikker mer enn en meter eller så. 

All-Linn passeres på vei mot Antigua

All-Linn passeres på vei mot Antigua

2. etappe mot Antigua startet ved 7 tiden. Vi hadde 66 nm forran oss, så det var bare å komme på sjøen. Vi startet med motorkjøring mot vinden de første 5-6 milene til vi rundet østligste punktet på Guadeloupe. Der kom seilene opp, og det ble en fantastisk flott slør resten av dagen. Litt for kraftig vind for genakeren første del av dagen, men etterhvert ble det virkelig drømmeforhold. Timesvis med genaker er kjempeartig! Marius var veldig god å ha på på denne turen.
 
Nå står utforsking av “Antigua & Barbuda” på planen den nærmeste tiden. Litt vest for Antigua ligger Montserrat. Etter det jeg kunne se på avstand er det ikke liv i vulkanen lenger, men store deler av øya er fortsatt avsperret etter det kraftige utbruddet i 1995. Etter utbruddet har det vært flere pyroclastiske “skred” med svært varm aske. Disse “skredene” har nådd nesten en nm ut i havet. Vulkanen dekket hovedstaden Plymouth i akse og lava. Har veldig lyst til å se nærmere på denne øya, men skal klokelig holde meg klar av “skredsonen”.

Har tidligere kommentert prosedyrene ved ankomst til nytt land. Trodde Dominica skulle “ta kaka”, men nei, Antigua & Barbuda er hakket værre! Måtte først innom “eSeaClear” en selvbetjenings stasjon, der jeg måtte taste inn absolutt alle data om båt og mannskap i en database. (På de franske øyene stopper det etter dette). Deretter var det å ta turen til “Costums”, der fartøys-, og mannskapsliste ble skrevet ut i en drøss eksemplarer. Neste stopp var “Immigration” der alle data ble nøye sjekket opp mot pass og fartøyets dokumenter (alle dokumenter, også historiske, var påkrevet her…). Fikk  stempel i passet, og måtte tilbake til “Customs”. De tok et eksemplar (nå stemplet av “Immigration”) begge dokumenter, og sendte meg videre til “Port Control”. Nykontroll av alle dokumenter, og tid for betaling. Det hele tok ca en time! For et byråkrati, og tenk på at denne havnen har besøk av over 2000 yachts hvert år!

Leave a Comment


NOTE - You can use these HTML tags and attributes:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>