Oh shit!

Det er enkelte ting som ikke skal skje, men før eller senere inntreffer det enten man vil eller ikke.
Under båten er det et par ting som kan inntreffe, deriblandt noe som er snikende skader som kommer til syne over tid….
– Kjølen kan ta skade av en grunnberøring
– Roret med tilhørende utstyr kan skades
– Propellen kan skades (eller mistes)
 
Hørte en gang at det bare finnes 2 typer skippere.
– De som har vært på grunn
– De som kommer til å gå på grunn.

Det har riktig nok vært nære på et par ganger, men med untak av subbing i jørme i en og annen havn, så tilhører jeg fortsatt gruppen som “kommer til å gå på grunn”. Følgelig ingen grunn til skade på kjøl eller ror. Propellen derimot, den kan skades på ulike måter….. “Nostra Vida” og “All Linn” er 2 “vennebåter” som har fått oppleve å miste propellen midt på atlanterhavet. Jeg har fortsatt propellen i min besittelse, men i hvilken stand!

Memento har vært på sjøen siden mai/juni for trekvart år siden. Etter mange måneder i varme farvann, først i sydeuropa, deretter i Karibien, var det på tide å få båten på land. Skrog og propeller var blitt ganske begrodd. I motsetning til groene hjemme, så denne varianten ut som et korallrev.

Det skal være en zinkanode montert som en ring rundt “propellstammen”. Denne anoden var borte, men det har jeg sett tidligere uten at jeg har blitt bekymret av den grunn. Det er en stor zinkanode nederst på “seil-drevet” (umiddelbar nærhet av propekken), og den hadde nesten ingen tæring. Manglende zink var likevel sterkt medvirkende til at jeg ville ha båten på land ved første “gode” anledning.

I Pointe á Pitre var det enkelt å få båten på land, og godt med service-muligheter i umiddelbar nærhet. I nærhet av småbåthavnen var et “verftsområde” med verksteder for motor, rigg og seil, samt “ship chandlere” både rettet mot båter i opplag, og båter som “sikkert mangler noe kjekt og ha”. Pointe á Pitre er med andre ord en perfekt lokasjon for å få båten på land.

Groingen under forsvant fint med en drøy time med høytrykks spyler. Det som imidlertid viste seg ved nærmere ettersyn, var at boltene som holder de tre propellbladene var sterkt korrodert. Det var ganske tydelig at dette var en skade som kunne utvikle seg til noe langt mer. Ryker en av disse boltene, så er man i realiteten uten propell. Og er man riktig uheldig kan det bli skade på både skrog og seildrev før man fikk stoppet motoren. En annen sak er at propellen høyst sannsynlig ville bryte sammen på et tidspunkt der man virkelig trenger motorkraft, for eksempel under tillegging i en havn.

KorrosjonIngen tvil om at dette var en skade som må utbedres så snart som mulig. Nye bolter fantes ikke på lager hos den lokale Volvo Penta-forhandleren. Han kunne bestille, men det ville normalt ta opp mot en uke å få delene fra Sverige.

 

En annen mulighet var å bestille deler for leveranse litt lenger nord i Karibien (der jeg allerede venter deler til vindgeneratoren), eller siste alternativ var å montere en fast propell for reisen videre. Reserve propell hadde jeg ombord, men…..så var det dette med valgets kval…

Jeg bestemte meg for å sette på reserve propellen. Jeg “taper” kanskje 10% fart på det, men jeg skal jo ikke seile regatta med det første. Det som var værre  var at krana som løfter båtene opp av vannet, og plasserer den på plass på verftsområdet, skulle tas ut av drift for service. Om jeg ikke hadde hatt propeller-problemet, ville jeg vært på sjøen i løpet av et døgn. Nå blir det 2, kanskje 3 netter på land i påvente av at krana skal bli klar igjen. Ikke helt hva jeg ønsket, men….

Nå er båten påført nytt bunnstoff, og har fått tilbake den originale faste tre-bladede propellen. Foldepropellen fra Volvo Penta skal pakkes ned, og tas med hjem. Nye bolter lar seg sikkert skaffe når man bare har en fast adresse å forholde seg til. Det som uroer, er den bakenforliggende årsaken til korrosjonen. Det skylles nok en feil på det elektriske anlegget. Men det er ikke sikkert at det er min båt som har problemer. Det kan ha vært en nabobåt, f.eks i Puerto Rico. I ettertid mener jeg at batteribanken var langt fra “normal” etter oppholdet der nede. Båten min må i hvertfall sjekkes av kyndig personell. Men jeg tror jeg venter med det til jeg er et sted der jeg er i stand til å kommunisere med servicepersonellet. Fransken min er fortsatt ikke tilpasset kommunikasjon på nivå ut over å bestille øl og mat fra en meny. Har også erfart at “fransk” a la Kafevert Rene i “o’la – o’la” hører hjemme på engelsk teater / film, og ikke blandt dem som snakker virkelig fransk.

Jeg er klar for sjøsetting, men må pent vente på krana……

Et annet “valgets kval” er hvordan jeg skal legge turen videre. Den store drømmen er og blir “jorden rundt”. Har etterhvert kommet til at det er en tur som krever at alt utstyr ombord fungerer 100%, og i tillegg må jeg har mannskap på lange havstrekk. Har en del “småproblemer” med båt og utstyr, og mangler mannskap videre. Har derfor bestemt meg for å “skipe” båten til Europa i løpet av mai, og vil få båten sjøsatt i UK eller Holland 2 uker senere. Da ligger det an til kanaltur gjennom Holland, deretter Kilerkanalen før det blir dansk, og senere svensk farvann i løpet av sommeren. Stig og Torild på “Nostra Vida” gjorde noe tilsvarende sist sommer. Siden den tid har prisen gått opp, men Euro-kursen noe ned. Må ut med 11.000 Euro for dette. Dyrt, men OK, jeg har bestemt meg…   

 

 

 

 

  1. Hollandske kanaler ? Har du som Arrigo 2 grunn kjøl – hvis ikke kommer du i alle fall på grunn nå !

  2. Reidar R. Pedersen

    Hei Stein.
    Det var vel litt mye tæring på såpass kort tid.
    Årsaken til det kan også være landstrømmen du
    bruker i havnene.Hvis du har anode på motorblokken, så sjekk den også.
    Reidar

  3. Hei Stein.

    da er jeg tilbake i kuldegrader og snøvær. HAdde en fin tur i varmen. Anbefaler deg å prute på prisen du har fått for shipping. Det virker, dersom du allerede ikke har gjort det.

    Hilsen Stig

  4. Kjedelig at du ikke kommer videre, men lange havstrekk og familie/jobb er en umulig kombinasjon. Har tatt toget noen ganger i Holland og sett opp på lange flatbunnede skip som passerer over toget! Men det stemmer nok at slike oppdemmede elver og kanaler ikke er spesielt dype.
    Bjørn

  5. Hiv og hå !
    Ikke tenk for mye. Det er slett ikke sikkert at bolter er av samme legering som propellblader. Derfor denne anode vekk. Og bolter i fortsetningen. Varmt vann hjelper det også er min erfaring.
    Krypstrøm , lekkasje kan finnes med et tangamperemeteter.
    Vedrørende hjemreise ( frakt ) Lurte ei gang for et år siden på å frakte motsatt vei – et firme, Peters & May i England kom best ut av flere, om du ikke har sjekket der. Yachtpath dyrest.
    Tror ikke dypgående på rundt 1.80 vil gi problemer i Holland om du tar ” mast oppe ” rute. Så plenty seilbåter med dette som ikke hadde problemer da jeg tuslet rundt der.
    Vet ikke hvor du tenker å frakte fra, men få med deg Bahamas ( ingen problem selv med ditt dypgående ) Utrolig fint og vennlige mennesker og velsignet fritt for ” hustling ” mas om ditt og datt fra innfødte.
    Steady winds and smooth sailing !
    Kjell Otto

  6. Oy oy men noe skal det være. Litt kjipt å endre planer men…sånn er det bare.

    Håper du får orden på dine utfordringer. 😀 😀

  7. Hei Stein! Valget er tatt forstår jeg! Da får vi bare ønske velkommen hjem igjen til sommeren! Gleder meg til litt “erfaringsutveksling”!! Også HSF trenger erfarent mannskap til ulike oppgaver tror jeg!! Jorden rundt får bli neste gang!
    Takk for fine blogger!
    PS Stående masters rute i Holland kan anbefales, og 1,80 er helt ok.

Leave a Comment


NOTE - You can use these HTML tags and attributes:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>


Fatal error: Uncaught exception 'wfWAFStorageFileException' with message 'Unable to verify temporary file contents for atomic writing.' in /home/memento/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php:30 Stack trace: #0 /home/memento/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php(497): wfWAFStorageFile::atomicFilePutContents('/home/memento/p...', '<?php exit('Acc...') #1 [internal function]: wfWAFStorageFile->saveConfig() #2 {main} thrown in /home/memento/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php on line 30