Memento (nesten) fulltallig bemannet

I dag var Memento endelig bemannet med alle som skal seile fra Gran Canaria ti St. Lucia. Våre tanker går til sykemeldte Jan Inge som skulle ha vært ombord fremfor å pleie helsen et sted på Sørlandet. Du får se til å bli frisk slik at du kan komme over og seile i Karibien, eller Panama-kanalen??

I dag var det finale på alle seminarene. Et redningshelikopter lå over havnen og demonstrerte bruk “pick-up” av bårepasient fra et fartøy, samt opptak av person fra sjøen. Senere på dagen var det “livbåt-øvelse” i svømmebasenget på en nautisk klubb her i havnen. De som ønsket fikk prøve hvordan det er å komme ombord i en redningsflåte når man ligger i sjøen (det er vanskeligere enn de fleste av oss liker å tro…).

Vi prioriterte en time eller to til sikkerhetsgjennomgang ombord på Memento. Dette var første gjennomgang, og på ingen måte siste gang dette er tema ombord her. Ett av mannskapet har nettopp opplevt mastebrudd, noe som sikkert blir tema for flere diskusjoner… Et annet sikkerhetstema som garantert blir gjenstand for ytterligere fokus er “Mann over bord”. Om en av oss skulle falle over bord, så har vi flere “aksjonspunkter” som skal og må gjennomføres slik at vi får vedkommende trygt ombord igjen. Han skal ikke bare finnes, han skal opp i båten uten å bli påført “høl i hue”.

Det er langt fra risikofritt å legge ut på en atlanterhavskrysning. Vi skal imidlertid ha så stort fokus på sikkerhet at turen gjennomføres under betryggende former for alle ombord. Ting kan skje, men har man snakket igjennom de fleste alternativer før det skjer, så er muligheten for en sikker løsning absolutt til stede. Noe må gjøres umiddelbart, men de i fleste situasjoner er det tid til å tenke gjennom situasjonen før man gjør noe overilt.

En “snakkis” er fjorårets hendelse med Nostra Vida fra Horten. De mistet propellen i løpet av overfarten. Sikkert guffent å oppdage, men ikke noe problem for en seilbåt. Det tok bare litt ekstra tid gjennom vindstilla inn mot mål.. 🙂 …benytter anledningen til å sende en hilsen fra flere i ARC-staben til familien Thorsen på Nostra Vida!

Vårt fremste mål for turen er å gjennomføre seilasen med full fokus på sikkerhet, om det medfører et par dager ekstra på havet, så er det vell anvendt tid.

Kartutsnittet under viser den omtrentlige ruten vi kommer til å følge. Først skal vi nedover mot Cape Verde øyene, der håper vi å finne pasatvinden som skal bringe oss trygt over atlanterhavet.

  1. Hei Stein
    Takk for hilsener.Jeg er litt misunnelig nå. Bruker mye tid på din- og andres blogg for å få med meg mest mulig.Det blir spennende å følge fleetviewer når dere er igang. NB! Husk å skru fast propellen! Synes det er bra det du skriver om sikkerhet og det å ha tenkt gjennom ting på forhånd. Det viktigste vi lærte av propellhistorien ifjor var at en stadig må tenke gjennom disse tingene på nytt. MOB drill måtte endres når vi ikke lenger hadde propell. MOB drill måtte endres igjen når vi ikke hadde vind, men fortsatt en Knop strøm. Jeg er sikker på at dere klarer dette. Ha en riktig god tur og hils alle ombord.

    Hilsen Stig

Leave a Comment


NOTE - You can use these HTML tags and attributes:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>


Fatal error: Uncaught exception 'wfWAFStorageFileException' with message 'Unable to verify temporary file contents for atomic writing.' in /home/memento/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php:30 Stack trace: #0 /home/memento/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php(497): wfWAFStorageFile::atomicFilePutContents('/home/memento/p...', '<?php exit('Acc...') #1 [internal function]: wfWAFStorageFile->saveConfig() #2 {main} thrown in /home/memento/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php on line 30