La Gomera

Bilturen på La Gomera i dag avslørte at det er en stund siden jeg har fulgt med på nyhetene. Store områder sentralt på Gomera ble herjet av skogbrann for knappe 2 måneder siden. Første uken av august ble La Gomera rammet av en kjempestor skogbrann. I 9 døgn raste brannen, og omvandlet en betydelig del av nasjonalparken til aske. Mange av de mest attraktive turstiene er fortsatt stengt som følge av brannen, og det pågår fortsatt rydding og etterslukking. Vi hadde planlagt en “topptur” til øyas høyeste punkt. Det ble det ikke noe av, for stiene opp dit var noen av de mange turstiene på øya som fortsatt er stengt,

Uvanlig lang tørkeperiode har medført at vegitasjonen er knusk tørr. Steder der det i følge turistkontoert skulle være fossefall er helt uttørket. Det var kun et mindre område nord på øya, og godt over 1000 meters høyde at naturen fortsatt kan betegnes som fruktbar. Det er godt over et år siden det har kommet nedbør av betydning. Da vi var på Gran Canaria i februar, ble vi fortalt at sist gang det regnet der var i mars 2011. Mye tyder på at det samme er tilfelle på La Gomera.

Naturen her på øya er preget av bratte raviner som er nesten uframkommelige. Det har medført at befolkningen her på øya har utviklet et eget plystrespråk, “Silbo”, som ble benyttet til kommunikasjon tvers over det forrevne landskapet. Plystrespråket er anerkjent som et uberørt kulturminne av UNESCO. Silbo står nå på læreplanen til den lokale skolen. Et annet kulturhistorisk kjennetegn for Gomera, er alle terassene som er anlagt for å nytte enhver mulighet til å dyrke noe. Om tørken har gjort avlingene dmå detter året, så består fortsatt terassene. De venter bare på litt regn…

Et sted nede til høyre ligger MementoMarinaen i San Sebastian ligger innerst i en travel fergehavn. Flere ganger om dagen kommer det ikke bare en, men to ferger fra Tenerife eller en av de andre byene her på Gomera. Fred. Olsen opererer den ene fergen mellom Tenerife og Gomera. Det andre selskapet som seiler her er ARMAS. Når det kommer en ferge fra det ene selskapet, så går det ikke mange minuttene før konkurenten dukker opp. Tilsynelatende er det flest passasjerer med hurtigbåtene til Fred Olsen.

  1. Morsomt å høre på reisebrevene dine Stein 🙂

Leave a Comment


NOTE - You can use these HTML tags and attributes:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>


Fatal error: Uncaught exception 'wfWAFStorageFileException' with message 'Unable to verify temporary file contents for atomic writing.' in /home/memento/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php:30 Stack trace: #0 /home/memento/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php(497): wfWAFStorageFile::atomicFilePutContents('/home/memento/p...', '<?php exit('Acc...') #1 [internal function]: wfWAFStorageFile->saveConfig() #2 {main} thrown in /home/memento/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php on line 30