Biscaya

Biscaya – Jeg er så lei av  Biscaya! ..og nå har vi beseiret Biscaya!

Biscaya har så mye vær! Selvfølgelig noe av det været som er meldt, men også en masse vær som ikke var meldt da vi forlot Engelsk farvann. Vi fikk ikke “litt” sønnavind (dvs motvind), vi fikk masse sønnavind. Vi skulle få en god del vestavind, noe som ville gitt maks fremdrift. Vi har hatt knappe to timer vestavind. Vi fikke ikke en kuling, men to. Den ene var varslet som frisk bris, og den andre var varslet mye lenger sør. Vi fikk begge kulingene om natta. Nattseiling der man kan studere stjernene i ro og mak har vi nesten ikke hatt.

En annen side ved Biscaya, er at denne bukta er så stor! Nordsjøen gjorde vi unna på 48 timer. Biscaya tok mer en det dobbelte innen vi var fremme i La Corona. Nordsjøen er full av liv, med fugler, delfiner, fiskebåter og olje/gass installasjoner i massevis. Biscaya er “ørken”. Eneste liv etter at fiskebåtene forsvant ved utløpet av den Engelske kanal, er “motorveien” fra franskekysten ved Brest og rundt “hjørnet” av Spania ved La Corona. Denne “motorveien” måtte vi krysse. Vi nærmet oss motorveien i løpet av den første kuling-natta, så vi stakk enda litt lenger vest slik at vi i det minste kunne se noe når vi skulle i nærkontakt med “de store”. Det tok oss mer eller mindre en hel dag å krysse både sør- og nordgående trafikk. En av de virkelig store må ha syntes synd i oss etter kuling-natta. De endret kursen godt utenom den lille flisa vi satt på, og det til tross for at vi på ingen måte var nærgående.

Kulingene i Biscaya har gjort så godt de kunne med å rive Memento fra hverandre. Først røk en bolt til vind-/slepegeneratoren. Derved fikk vi ikke mere “gratis strøm”. Så veltet jolla. Et slit å få den fri av vannet når det blåser stiv kuling, og bølgene tårner seg opp et sted ute i mørket. I et forsøk på å reve genoaen (den lille), var det noe som smalt. Det viste seg at pushpit’en på babord side ga etter. Har sikkert fått en skade som gir vannlekkasje ned i oppbevaringsrommet. ..har ikke tømt det enda for å se hvor mye som har kommet inn i løpet av det siste døgnet. Den siste skaden jeg har registrerte utpå havet, var at festeskruene til den pullpit-monterte lanternenvar blitt borte. Fikk tapet fast lanternen midlertidig slik at den ikke forsvant i neste bølgeslag. Lanterner er viktig, men jeg har heldigvis dobbelt sett. Ett sett nede på pullpit/pushpit’en og en “Tricolor” i mastetoppen. Det er stort sett den i masta vi bruker til havs, og under seil.

Noen bølger bare “slutter” et sted der oppe, og det blir fritt fall og “bang” ned i bølgedalen. Det smeller og rister. Et under at ikke mer har gått galt.

Da den siste kulingen hadde gitt seg, og vi skulle sette “normal seilføring”, viste det seg at storseilfallet hadde lagt seg rundt radarreflektoren i løpet av natta. Det var ingen bønn! Skulle seilet opp, måtte jeg en tur i masta 100 nautiske mil fra land. Måtte nesten opp til salingshornet før jeg fikk vippet løs fallet. Bra jeg har trinn i masta, og skikkelig sele til redningsvesten slik at jeg slapp å bruke båtsmannsstol! Det hadde rett og slett ikke vært forsvarlig.

Første landkjenning med Spania ble noen viker et stykke nord for La Coruna. Kom dit akkurat i det det begynte å bli mørkt, og la oss til for anker. Det hadde blitt svarte natta enda en gang om vi hadde gått helt frem. Det skulle vise seg at det var et heldig valg, for også den natta var preget av kuling. Vi ble liggende i bukta vår i over et døgn før været tilsynelatende var godt nok til å ta siste kose-etappe til La Coruna. I luftlinje ikke stort mer enn 35 nm, det skulle bli 65 mil i kuling før vi var fremme.

Nå venter en liten uke i La Corona. Skal utbedre småskader, og vaske båte båt og klær. ..og så må jeg finne ut hva det er som gjør at motoren går ugjevnt. Den går som en klokke, og pluteslig faller turtallet i noen sekunder, før det blir normalt igjen. Den har aldri stoppet, og jeg får aldri noen alarm. Har fundert meg grønn over hva det kan være. Trøsten er at en liten dieselmotor er særdeles enkel. Det er ikke så mye som kan gå galt. Kommer det diesel og luft, og man får kompressjon, ja så går motoren. Har skiftet begge dieselfiltrene, uten bedring. Sitter igjen med teori om at det er dieselpumpa. Skal til en som tar service på Volvo Penta nå.

I La Corona blir det også mannskapsskifte. Einar drar hjem til lørdag, og mandag kommer mannskapet for neste etappe. Etter 7 uker med kun mannlig besøk, kan det blir trivlig med kvinnelig reisefølge.

Leave a comment ?

12 Comments.

  1. En mulighet som må elimineres er dieselrør fra tank til filter : pump luft tilbake i tanken etter at denne er tømt fra filter. Tanken må tømmes grundig, spyle noe ny diesel ned og tømme igjen. Det kan ligge noe der som tetter mot utløpet.

  2. …..reiser om 30min til Gardermoen! Sees snart. Dette blir gøy 🙂

  3. Hei
    Det er godt at du har kommet deg til Spania og over Biscaya – som tydeligvis ikke var bare hyggelig. Håper båten er helt i orden igjen.
    Tor-Arne er i Porto fra 29.08.-06.09. Håper du kan treffe ham der.
    Lykke til videre.
    Klem fra Birgit

  4. Hei Siriann 🙂
    Er du klar for eventyr? Håper båten blir i orden igjen.. God tur alle sammen 😎

    • Hei Birgit. De har forflyttet seg noen sjømil lenger sør og ligger i en by som heter Corme. Så alt er nok i orden nå 🙂 Nico

  5. 😎 Herlig å høre fra langturen! Nå er jeg endelig hjemme, ferdig med ferie (æsj!), og skal følge opp bloggen din mer regelmessig. Har seilt Svaldbard – Tromsø nå i august. Synd med skader og uhell på båten, men bra egentlig å ta dem før det store havet kommer. God tur videre!

  6. Er du foresten interesert i bøker med på turen?
    Har noen “langtur-bøker” fra tidligere langturbåter som ev. Thor Erik kan ta med nedover??

  7. Wæææ dere er gale! Godt at ting går bedre og til og med bada;) tror det dog ikke før jeg ser bilde;)

    Spørsmål til kaptein og crew;
    Hva er det rareste dere har sett på turen til nå?

    Pass på dere selv, og ha det kjempe moro.
    Hilsen ei som blir sjøsyken av bare lese bloggen og Simba som i dag har bytta gips. Og fått hjerte på den 😉 vi savner deg her hjemme. Stor klem Tone , Simba og Kim()

Reply to Birgit ¬
Cancel reply


NOTE - You can use these HTML tags and attributes:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>


Fatal error: Uncaught exception 'wfWAFStorageFileException' with message 'Unable to verify temporary file contents for atomic writing.' in /home/memento/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php:30 Stack trace: #0 /home/memento/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php(497): wfWAFStorageFile::atomicFilePutContents('/home/memento/p...', '<?php exit('Acc...') #1 [internal function]: wfWAFStorageFile->saveConfig() #2 {main} thrown in /home/memento/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php on line 30