Belfast – Isle of Man – Dublin

Etter 4 dager i havn ved Bangor Marina utenfor Belfast var det endelig tid og anledning til å stikke til havs. Startet klr 0830 i svak østlig vind, sol (!!!) og standard temp, dvs 13 grader.

Det ble 1 1/2 time for motor fra start. Ved 10-tiden kom vinden. Den kom fra sør, slik at vi fikk en SB kryss motPeel på vestsiden av Isle of Man.

I Peel er det en indre havn med sluseport ut i et ytre baseng som tørker ut ved lavvann. Slusen er åpner ca 2 timer før høyvann, og lukker ca 2 timer etter høyvann. Det ble etterhvert klart at vi ikke ville nå frem innen dette tidsvinduet. Hadde valget mellom å ligge 5-6 timer for anker til neste høyvann, eller å gå rundt til Douglas på østsiden av øya. Vi valgte Douglas. Vinden gav seg en stund før vi nådde nordspissen, så det ble på nytt noen timer for motor.

Isle of Man har ca 7 meter forskjell på høy, og lavvann. Det medfører ikke bare nivåforskjell, men også kraftig strøm og mye krappe bølger. På turen rundt øya frem mot Douglas hadde vi rimelig flaks med strømmen. Stort sett rundt 1 knop motstrøm. Turen fra Bangor til Douglas var på ca 73 nautiske mil, og vi var 12:40 timer i sjøen.

I Douglas er det en indre havn bak en sluseport, og en rimelig stor trafikkhavn i ytre del av havna. Her legges det ut en flytebrygge om sommeren som stort sett kun benyttes som “venteplass” til neste gang porten åpnes inn til indre havn. Vi fikk plass ved nevnte flytebrygge. Da vi kom var det ca 5 meter fra flytebrygga og opp til kanten. På høyvann kunne vi se over kanten, og på lavvann var det laaangt opp. Det gikk heldigvis en trapp opp fra flytebrygga, så det var mulig å komme på land om man hadde noe der å gjøre. Flytebrygga besto av 2 pontonger som var skjøtet sammen. Det skramlet og larmet noe utolig i skjøten. Det ble en urolig natt, men greit nok om man skal videre uten tanke på når slusen til indre havn er åpen.

Neste morgen dro vi videre umiddelbart etter frokost. Om vi hadde hatt flaks med strømmen dagen før, så kunne vi ikke si det samme nå. opp til 4 knop rett i mot. Det var som å gå opp en elv! Hadde en slør som fikk oss opp i 8 knop gjennom vannet, med ofte under 4 knop over grunn. Utenfor flyplassen fikk vi en real leksjon i “kjenn din strøm”. En forholdsvis liten båt hadde hold seg tett inntil land hele veien fra Douglas. Den hoppet og danset i strømsjøen. Ikke fattet vi hvorfor han valgte den ruta, for ute der vi var, var sjøen vesentlig roligere. Ved et par odder så vi hvorfor de gikk der inne. Mens vi fikk enda mere motstrøm, fikk de et kjempeløft i en bakevje som sikkert ga dem 6-8 knop, men vi fortsatt basket med våre 4-5. Størst forskjell var det utenfor flplassen.

Ved sydenden av øya valgte vi å gå gjennom et lite sund og over på østsiden av Calf of Man fremfor å holde oss i strømmen på vestsiden. Det ble en liten omvei, men vi fikk etterhvert glede av medstrøm, og etterhvert rolige forhold bak “kalven”. Tror ikke vi tapte noe tid på denne omveien.

Ute i Irskesjøen ble det etterhvert ganske friskt. Fikk en liten kuling (opp mot 14-15 m/s i kastene) fra sørlig kant. Det ble en “rom kryss” mot Dublin, med 2 rev i storseilet, og bare halve genoaen (genoa 3) ute.

Også denne dagen var vi 12 timer og 40 minutter i sjøen. På den tiden tilbakela vi nesten 80 nm over grunn, og ca 95 nm gjennom vannet. Det var to skikkelig slitne karer som fortøyde ved Howth marina utenfor Dublin litt etter kl 21.

Lørdag formiddag har vi fylt opp kjøleskapet med både mat og drikke for et par dager. Har vasket båten, og står på farten til å besøke Bublin i kveld. I morgen skal vi være skikkelig turister i Dublin. Da skal vi ta en bussrunde med “hopp av/på bussen” som går rundt i Dublin. Jeg skal i allefall hoppe av ved Guinness, for det rakk jeg ikke forrige gang jeg var her….

Planen videre er å bli i Dublin frem til mandag. Tar resten av Irland i 2 legg, før vi går over til Isle of Scilly. Der blir det et par dager til å samle krefter til vi legger ut på Biscaya. Regner et sted mellom 3 og 5 dager over.

 

1 Comments.

  1. Setter pris på at dere eeeendelig også har tatt bilder av selve crewet slik at de kjære hjemme kan SE på ordentlig hvordan både den mentale og fysiske tilstanden er…….

    Fremad vi stevner. Er litt imponert.