Caledonian Canal

Nå har vi har tilbakelagt nesten 96 km i ferskvann. Vi startet i Inverness på østkysten fredag 20. juli, og ender opp like ved Fort Williams på vestkysten. Innen vi forlater kanalen skriver vi onsdag 25. Selve kanalen er et teknisk underverk. Flotte steinarbeider i alle slusene, og ved mange broer. Det beste er uansett betjeningen. Makan til godt humør og god service skal man lete lenge etter!

Fra sjøen i Inverness er det først en “Sea lock” der man betaler for ferden. En 12 meters båt koster £ 206 for et 8-dagers pass. Det inkluderer fri “havneleie”, strøm om man er heldig, og tilgang til dusj og toalettanlegg.

Etter “Sea Lock’en” er det et lite “vente-baseng” før man krysser jernbanen, og deretter går inn i en ny sluse. Like innenfor, og mer eller mindre midt i Inverness sentrum ligger “Seaport marina”. Like etter skal man først krysse hovedveien gjennom byen, og deretter gå opp en sluserekke med 4 kamre. I “Seaport Marina” ble det noen timers venting på kryssende trafikk. Etter sluserekken i Inverness er det 2-3 nautiske opp til en enkl sluse ved enden av Loch Ness. Vi overnattet like før denne ved et sted som het Lochgarroch. Her var det store flotte bryggeanlegg og fint sanitæranlegg, og ikke minst en liten restaurant som fristet. Skuffelsen var stor når vi kom gode og mette fra eget kjøkken, og skulle ha oss litt flytende bare for å oppdaget at restauranten hadde spiseplikt…

Dagen etter gikk ferden videre gjennom slusen og inn i Loch Ness. Hadde gledet meg til Loch Ness, men det ble en eneste stor skuffelse. Hadde i det miste forventet at Loch Ness hadde noen “turistbrygger” i nærheten av noen severdigheter, men nei. Ikke en gang ved Urquart Castel der det i tillegg befinner seg et”Nessie-senter” var det lagt til rette for båtfolk. Derimot var det massevis av buss-stopp og utkiktspunkter langs veien.

I vestende av Loch Ness ligger Fort Augustus. Her var det “endelig” lagt til rette for båtfolket. Flere puber med både mat og drikke. En skikkelig slakter, og 2 butikker som hadde skilt der det sto “Supermarked” — Kan vel knapt betegnes som noe mer enn en “Brustad-bu”, dog med “alle rettigheter”.  Det var internett der, men Microsoft nektet å godta sertifikatet jeg måtte bruke for å få betalt. Vi lå over en ekstra dag i Fort Augustus, ikke fordi det var spesielt spennende der, men rett og slett fordi jeg brukte søndagen (!) som arbeidsdag og fikk koblet ferdig vind-/slepegeneratoren.    

Etter Fort Augustus gikk turen rett opp gjennom 5 slusekamre, etterfulgt av en kanal på noen nautiske med 2 innlagte sluser. Deretter ble det kryssing av sjøen “Loch Oich” som utgjør ferdens høyeste punkt, ca 30 meter over havet. Det foregikk i skikkelig pissregn, så vi la oss til ved et feriesenter, “Greate Glenn Water Park”. Neste dag gikk på kanal gjennom skog og hei. Kom frem til “Neptune’s Staircase” som er 8 sluser nesten ned til havet. I morgen venter de 3 siste slusene før vi igjen har saltvann under kjølen

Totalt er Caledonian Canal 96 km lang, hvorav 35 km er kunstige kanaler. Det er totalt 29 sluser, og 10 sving-broer som skal foreseres. Ved Loch Oich var det 2 doble sluser som vi forserte “i ett hopp”.
 

Mens vi ventet ved “Seaport Marina” fikk vi først kontakt med en familie fra Måløy, og deretter ble vi oppmerksom på hvem som lå med en merkelig farkost litt lenger inn på samme brygga. Det var tidligere fyrmester på Oksøy fyr, Kjell Otto Hansen med familie. Vi holdt følge med dem et par dager. Skal ikke se bort fra at våre veier krysses flere ganger i løpet av månedene som kommer. I løpet av turen har vi møtt på en svensk familie flere ganger. De har også planer om å nå kanariøyene før jul. Øverst i sluserekken ved Fort Augustus møtte vi en familie fra Harstad. De var på vei i motsatt retning. 

Ovenfor sluserekken i Inverness ligger det et stort marinaanlegg der de har utleie av motorbåter, de fleste rundt 35 fot. Det krydde av dem langs kanalen. Ikke alle “skipperene” viste like godt sjømannskap. Det er derfor viktig å fendre like godt på begge sider av båten. Vi brukte store kulefendre mot sluseveggen, og alt jeg har av “pølser” mot leiebåtene.

  1. Morsom lesning Stein 😛

  2. Trivelig oppdatering, Stein!
    Hvor blir neste stopp?

  3. Hallo Stein. Fra nå av logger jeg meg på som “Nico”, slik at du er den eneste “admin”, men jeg beholder all tillgang for sikkerhetsskyld 🙂 Du burde også, når du får skikkelig nett, logge deg på ARC sidene og legge inn litt info om båt og hjemmesiden slik at andre deltakere også kan følge deg!

  4. Vi møtte dere i Fort Augustus da dere var på vei vestover, (vi gikk Øst) på vei fra Whiskey Cruise. Ønsker dere en god tur til Vestindia.

Reply to Jan Høvik ¬
Cancel reply


NOTE - You can use these HTML tags and attributes:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>


Fatal error: Uncaught exception 'wfWAFStorageFileException' with message 'Unable to verify temporary file contents for atomic writing.' in /home/memento/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php:30 Stack trace: #0 /home/memento/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php(497): wfWAFStorageFile::atomicFilePutContents('/home/memento/p...', '<?php exit('Acc...') #1 [internal function]: wfWAFStorageFile->saveConfig() #2 {main} thrown in /home/memento/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php on line 30