Etter ett år på tur har jeg ankommet Anholt

Rønne gamle havnefyr

Rønne gamle havnefyr

Forrige livstegn på bloggen var fra mitt opphold i tyskland. Etter den til har jeg forflyttet meg via Bornholm, Gislövs Läge, Falsterbokanalen, Dragør, Helsingør og til Anholt.

Min første dag på Bornholm var regntung. Hadde følgelig ingen unskyldning til å utsette en, for motoren, etterlengtet service. Siste oljeskift var i februar. Da befant jeg meg på Martinique. Har ikke notert hvor mange “motortimer” det er siden, men båten har tilbakelagt omtrent 2000 nm siden den tid. Det skulle vel tilsi minst 2 fulle sesonger for en “normal” seilbåt i norge. I tillegg har motoren gått et utall timer for å lade batterier (slik at øl og gulost ble holdt kald).

Jeg har i lang tid hatt en lekkasje fra vannpunpen. På Bornholm fant jeg et Volvo Penta verksted som både forsto problemet, og hadde anledning til å hjelpe. Nå er vannpumpen så godt som ny igjen.

Ingen tvil om at dette er fra en dansk småby

Ingen tvil om at dette er fra en dansk småby

Den andre dagen på Bornolm var jeg turist i “hovedstaden” på Bornholm, Rønne. Navnet kan gi noen negative asossiasjoner på norsk, men det er det ingen grunn til. En riktig trivlig liten by! Burde selvfølgelig ha tilbrakt mere tid på Bornholm, men etter 3 netter i havnen var det på ny tid for å flytte på seg.

Neste stopp ble Gislövs Läge, en liten plass helt sør i Sverige ikke langt fra Trelleborg. Kom sent, og dro tidlig, så noe “tur på sta’n” ble det ikke tid til.

Havnen er grei nok, men ved den bryggen som er utstyrt med “gjesteplass-skilt” var det alt for lite vann til at Memento kunne komme inntil (brygge nr 2 fra venstre).  Fant derimot en “grønn plass” ytterst på nabobryggen.

Gisløvs Læge  (Gestebryggen rett inn fra moloåpningen)

Gisløvs Læge
(Gestebryggen rett inn fra moloåpningen)

Etter et par timers gange fra Gislövs Läge kommer man til Falsterbokanalen. I kartet er det tegnet inn en sluse midt i kanalen, men den benyttes kun i tilfelle sterkt uvær. Den dagen jeg passerte var det knapt et vindpust i kanalen, og rundt laber bris på utsiden. Følgelig ingen bruk av “stormslusen”. Det er derimot en ganske traffikert veg som krysser kanalen. Det ble litt venting før brovakten fant det hensiktsmessig å slippe båtene igjennom. Har ikke noen oppdatert rutebeskrivelse for denne delen av turen. For alt jeg vet, så kan det godt være at broen kun ble åpnet til faste tider…

Falsterbo kanal sett fra nord

Falsterbo kanal sett fra nord

Etter Falsterbo var det siste sjans for å bestemme seg for om jeg skulle avlegge København et besøk. Fant etterhvert ut at den byen kjenner jeg “godt nok” etter et utall NITO-turer med DFDS sine ferger mellom Oslo og “Køben”. Hadde egentlig bestemt meg for å gå direkt til Helsingør. Men nok en gang kommer været med nye overraskelser. Like før jeg skulle gå under Øresundsbroen kommer “Lyngby radio” med et kulingvarsel. 12 til 15 m/s i Øresund. “Stockholm radio” hadde riktig nok ikke noe kulingvarsel for Øresund, men…. Valgte å søke havn før kulingen kom, og havnet i Dragør litt sør for Kastrup lufthavn. Det var absolutt en liten bortgjemt perle! siden jeg kom tidlig i land, ble det tid for en rusletur i trange smug, og et riktig godt måltid på Strandhotellet.

Øresundsbruen

Øresundsbruen

Dagen etter var det varslet bra seilforhold videre nordover mot Helsingør, men jeg valgte å starte dagen med ett rev i storseilet. Det var bra! Gårsdagens kuling ble det ingen ting av, men denne dagen ble det kuling så det holdt. Stort sett “bare” liten kuling, men enkelte kast kom opp mot 18 m/s. Da blåser det friskt! Heldigvis kom vinden fra vest, så selv om det blåste godt, så ble det ikke noe bølger. Det var derimot ganske frisk strøm den fordømte veien langs på strekket fra Dragør til København. Rundt 2,5 til 3 knop motstrøm “bremser” godt når båten ikke gjør stort over 6-7 gjennom vannet. Ved ankomst Helsingør blåste det fortsatt. Liten kuling utpå, men inne i havnen ikke mer enn 8-10 m/s (laber til frisk bris). Det var nok ikke mange som hadde folatt havnen denne dagen, og det kom stadig nye til. Fikk lagt meg longside en Hanse 400 med litt hjelp fra en båtnabo. I løpet av kvelden kom det ytterligere 2 og la seg longside meg.

Ble en ekstra “vaskedag” i Helsingør. Lenge siden noen (hvem nå det skulle være?) hadde forbarmet seg over “skittentøykurven”. Helsingør er nok også et sted som fortjener et besøk om man ankommer på annet vis enn på en “tur-retur Oslo – Køben”.

Gårsdagens etappe gikk fra Helsingør til Anholt. Ca 60 nm, for det meste på åpent hav. Jeg skulle imidlertid krysse 2 tett trafikkerte farleder som fører ned mot Storebælt. Det høres nesten rart ut, men jeg hadde nærmere kontakt til kryssende fartøyer her i Kattegatt enn jeg hadde ved kryssing av den Engelske kanal. Det var glimrende seilforhold hele dagen, men stort sett overskyet, kaldt og noe regn. Like før jeg ankom Anholt dabbet vinden av, og det klarnet opp. Musto-dressen måte av. Samme vei med genseren. Kunne faktisk fortøye i nesten vindstille, sol og varme.

2 ARC-flagg i Anholt havn

2 ARC-flagg i Anholt havn

I havnen fikk jeg se et flunkende nytt ARC-flagg. Det tilhører en norsk båt som er på vei sørover for å delta på årets seilas. Jeg måtte jo kvittere med å heise mitt solblekede ARC2012 flagg.

Dagen i dag har vært preget av småregn og vind som uler i mastene. Riktig nok ikke mer enn 10 m/s på vindmåleren min. Lot regn være regn og tok meg en lang spasertur fra havnen til “Anholt by” med retur den andre veien. Totalt en runde på

OBS her blir det bratt

OBS her blir det bratt

6-7 km. Danskene er nok ikke like vant til bratte fjellsider som enkelte andre steder jeg har besøkt siste år. Et sted på turen kom jeg over et skilt med undertekst “Stejl bakke”. Det var vel ikke brattere enn at selv jeg kunne ha syklet opp uten å lette rompa fra setet…

 

 

 

Etter rundturen smakte det utmerket med en “hakkebøf og øl”. Utenfor fant jeg en “Vejr-sten”. Om det er vanskelig å tyde skriften på bildet, så står det altså

Vejr-sten

Vejr-sten

Våd sten    –  Regnvejr
Tør sten    –  Tørvejr
Varm sten –  Solskin
Hvid sten   –  Snevejr
Væk          –  Tåget

Jeg kan bekrefte at det regnet, og steinen var våt. Så det stemmer jo bra.

Som overskriften antyder, så har jeg nå passert ett år på tur. Jeg forlot Horten den 1. juli 2012. Siden jeg fortsatt ikke har kommet til hjemlige farvann, skal jeg vente litt med noen oppsummering, men flagg-samlingen skulle nå bestå av 23 gjesteflagg. Rett nok kan det engelske brukes på 2 steder, det hollandske på 2, og det franske på 3 av disse 23 “nasjonene”.

 

  1. Du nærmer deg sakte men sikkert norsk farvann……. hm. Når ankommer du hjemlandet og Horten tror du?

  2. møter hverdagen på jobb den 12. August. Er nok i hjemlige farvann rundt den 1.

  3. Hei Stein.
    I dag har det hvert en deilig
    Sommer dag med over 25 grader ute.
    Vor er du nå.
    Hilsen Tormod.

Leave a Comment


NOTE - You can use these HTML tags and attributes:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>


Fatal error: Uncaught exception 'wfWAFStorageFileException' with message 'Unable to verify temporary file contents for atomic writing.' in /home/memento/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php:30 Stack trace: #0 /home/memento/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php(497): wfWAFStorageFile::atomicFilePutContents('/home/memento/p...', '<?php exit('Acc...') #1 [internal function]: wfWAFStorageFile->saveConfig() #2 {main} thrown in /home/memento/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php on line 30