Noe med skinke

Aspargis med skinke

Aspargis med skinke

Mine venner på “All-Linn” skriver stadig at dagens middag har vært “noe med skinke”. For leden dag hadde også jeg “noe med skinke” – til forrett:

Et par nydampede aspargis, rullet i litt smør,  salt og pepper, og så kommert skinken! Syltynne skiver av røket skinke surres rundt aspargisen! 
Vet ikke om All-Linn fortsatt ligger i La Coruna, om så, har de store muligheter til å få bedre skinke enn meg! Oppskriften på en perfekt forrett er herved gitt.
 
U995Siden siste blogginnlegg har jeg besøkt Laboe, Heiligenhafen, Warnemünde, Vitte og  Sassnitz.  Laboe er en “badeby” like utenfor Kiel. Lett gjenkjennelig for alle som kommer sjøveien ved detstore tårnet i innseilingen til Kiel som er et minnesmerke over falne sjøfolk. Like ved ligger det en U-båt på land. 
 
U995 var et naturlig besøksmål for meg.  Det er den siste bevarte båten av type VII. Nazi-tyskland hadde rundt 1200 U-båter i tjeneste. Ca 700 av dem var av denne  typen. Det mest kjente søstterskipet er U96 som blie “filmstjerne” i filmen “Das Boot”. Om ikke jeg tar helt feil, så ligger et annet søsterskip utenfor Fedje…
 
U995 ble etterhvert stasjonert i Trondheim, der den hadde “hjemmehavn” i forhold til å stoppe konvoiene til  Murmansk. Ved krigens slutt lå den i havn i Trondheim for å få montert “snorkel”. Skipet ble overgitt til Engelske styrker. I 1948 ble den overført til Norge og var en tid i tjeneste for den Norske marinen under navne KAURA. I 1962 var det endelig slutt på tjenestetiden for U995 / KNM Kaura. Norsk regjering besluttet å gi skipet som gave til Vest-Tyskland, og i 1965 ble den overført til Kiel.
 
I Laboe var dete tid for å ta farvell med Enzo. De la veien om Lillebælt,  og er nå kommet til svensk farvann. De har et par båter som skal studeres før de setter kurs mot Tønsberg. Vi hadde “avskjedsmiddag” på en av de mange restaurantene i Laboe.  Vi valgte ikke den billigste, sikkert ikke den dyreste, men fikk uansett et herlig måltid. Jeg valgte lammekaré  og angrer ikke på det!
 
Heiligenhafen marina (et lite utsnitt)

Heiligenhafen marina (et lite utsnitt)

Neste stopp for min del ble Heiligenhafen. Dvs, før jeg kom så langt ble jeg stoppet av en motorbåt (uten AIS) som kom på kryssende kurs. Det viste seg å være et militært sikringsfartøy. Jeg var på full fart inn i et militært øvingsområde(!), der det pågikk skyting med tunge våpen…. Imøtekom ordren om å snu (selv om det var 3/4 time der jeg komfra) uten store protester. Det er mulig det har vært et VHF-anrop til båt i min possisjon, men garantert ikke noe anrop til fartøy med navnet Memento. Jeg vet at AISen min virket på det tidspunkt, så det skulle ikke være noe stort problem å anrope meg med rett navn / Kallsign / MMSInr…

 
Kom noe “forsinket” frem til Heiligenhafen der jeg fant meg en “grønn plass” i havnen. Jeg tror dette må være den største marinaen jeg har besøkt noen sinne. Flott moderne havneanlegg med alle servicefunksjoner tilgjengelig. Stedet er et yndet feriemål for mange. Forstår det, men etter å ha besøkt både  karibien, og ikke minst noen virkelig koselige bye i Holland, så blir Heiligenhafen et “greit nok sted”. En grunn til den karakteren var nok et av turens dårligste restaurantmåltider. Det holdt til 1 cent i “tips” (1 cent = en fornærmelse, altså det samme som de hadde servert meg) . Har kun ved en anledning tidligere gitt denne “premieringen”.
 
Dårlig kjøling når impelleren ser slik ut

Dårlig kjøling når impelleren ser slik ut

Etter Heiligenhafen hadde jeg opprinnelig tenkt å legge turen inn mot Lübeck. Det ville medført mange timers “bankekryss”, og det legger man ikke ut på om det finnes alternativer. Fikk heller en perfekt slør rett østover til Warnemünde like utenfor Rostock. Mange timers superseilas! Når det ble på tide å ta ned seil for å gå for motor inn til Warnemünde ble jeg obs på at det var noe galt. Det kom ikke noe kjølevann ut sammen med eksosen. Ikke lenge etter kom det alarm for høy motortemperatur. Hadde ikke annet valg enn å kaste anker snarest mulig, og utbedre problemet.  Det viste seg at “impelleren” var overmoden for utskifting. Den skal ha 6 “skovler”, 3 av dem var borte (fant dem i forkant av varmeveksleren).  Etter at kjøling var gjenopprettet gikk jeg inn i nærmeste marina, et gedigent nytt havneanlegg med mange ledige plasser. Her vil det være ledig båtplass i ganske lang tid fremover… 

 
Dagen etter gikk turen videre til Vitte, som ligger på en liten øy nordvest for øya Rügen. Rügen er for det første et greit utgangspunkt for videre seilas til Bornholm, og er man først her, så har de noen severdigheter som må besøkes, men føst altså Vitte. Innseilingen hit er mildt sagt spesiell. Store områder er “blå” i kartet, men angitt med dybder som 0,5 og 0,75. Når man kom på nært hold var det ikke “dybder”, slik jeg så det var det heller snakk om høyde over vannlinjen. Inn til de ulike småstedeene er det mudret opp en renne. Det startet med en 40-50 meter bred renne med 4 meters dybde. Etterhvert smalnet det inn, til 20-30 meters bredde og 3 meter dyp, før det endte opp med 15-20 meters bredde og 2,5 meters dyp. Her var det bare å stole på at sjømerkene sto på rett plass! (og at man ikke fikk motorstopp). Navionics-kartet stemte på en prikk, det samme kan sies om oppmerkingen. Tysk nøyaktighet!
 
Vitte var en koselig liten plass. Så ikk en eneste motordrevet fremkomstmiddel på land. Her var det sykkel og hestedrosje. Om det ikke finnes biler her, vet jeg ikke, men jeg så ingen… ikke en gang en moped!
 
5 km "sjøbad"

5 km “sjøbad”

Ett eller annet sted på Rügen finnes “verdens største sjøbad”. Et galskapens sted født av nazistenes mange merkverdige ideer. Var ikke sikker på hvor det var, men et 5 km langt bygg med sjøutskt burde være mulig å finne. Det er ikke mange marinaer i dette området, så da jeg kom til Sassnitz der det er en nybygget marina, gikk jeg i land. Det skulle vise seg at jeg ikke var langt unna. Kun 15-20 minutter med buss.  Det er imidlertid ikke helt enkelt å spørre seg frem til dette galskapens monument. Tydeligvis ikke et sted de lokale setter størst pris på, men jeg kom da på rett buss (nr 20) og fikk beskjed om å gå av på holdeplass “Prora, poststrasse”. Derfra var det 4-500 meter å gå på en vei som aldeles ikke var merket med “severdighet”.

 
Modell (18 meter lang) av KdF Prora

Modell (18 meter lang) av KdF Prora

KdF Prora (Kraft durch Freude) i Prora er et “feriested” som ble bygget opp i årene før 2. verdenskrig. 2. mai 1936 ble den dørste av 5 grunnsteiner ble lagt ned på det som skulle bli et sjøbad for 20.000 personer som kunne komme på en 10 dagers “totalferie”. All service, inklusive betjeningen på 5000 personer skulle komme fra Rügen. Under byggeperioden var 48 byggfirmaer med rundt 5000 ansatte i arbeid. 

 
Arkitktens plan er et utgangspunkt med en festhall med plass til 20.000 personer. Ut fra festplassen strekker det seg 2 bygg i hver sin retning, langs etter stranden, totalt 5 km. Byggene har 6 etasjer, og samtlige rom har sjøutsikt. 
 
Da krigen brøt ut, ble byggearbeidene avsluttet uten at prosjektet var fullført. Deler av bygget ble tatt i bruk for utdanning under krigen. Den Røde Arme inntok Rügen mot sluttn av 2. verdenskrig. De tok ganske snart i bruk anlegget, og ble der til 1955. DDRs arme tok anlegget i bruk i 1948, og ble der til 1989. Anlegget har huset mange ulike militære avdelinger. Det har bl.a vært stasjonert 200 tanks her.
 
En liten del av bygget er i dag et museum. Der får man noen blikk tilbake til tiden som “nazitidens ferieanstalt” og som militær garnison i DDR-perioden. Det ble et tankevekkende besøk.. Anlegget har forøvrig aldri blitt benyttet som “feriested”, leste ett eller annet sted på internett at noen har kjøpt deler av anlegget og har planer om å restaurere det til et turisthotell. De om det! 
 
Ellers er jo denne delen av Tyskland også området er Verner von Braun deltok i utviklingen av V-2 rakettene. Har ikke sett noe av det under dette besøket, men kan hende en annen gang ?
 
Sassnitz havn

Sassnitz havn

Rügen har hatt jernbane i over 100 år. I Sassnitz var det jernbanespor som gikk rett ombord på ferger.  Fergehavnen er nå flyttet litt sør for byen, det samme har en gedigen “godsterminal” med et utall jernbanespor. Kan ikke tenke meg en eneste sivil anvendelse for et så stort område. Mot slutten av DDRtiden var det rundt 20.000 militære på øya. Flyskvadron, marinebase, 200 tanks….  Joda, det var nok bruk for jernbanen. 

 
Kongestolen like utenfor Sassnitz

Kongestolen like utenfor Sassnitz

Jeg startet dette innlegget med et besøk i U995. Av alle steder der det ligger en Engelsk U-båt i museumstjeneste, ja så er det her i Sassnitz. HMS OTUS, en ubåt i “Oberon-klassen” ligger her. Den var i 20 års aktiv tjeneste fra 1963.  

 
Innen dette innlegget har kommet “på lufta”, så har jeg forflyttet meg til Bornholm. Turen dit, og opplevelsene der får bli tema for neste “reisebrev”. Dette er viet mitt opphold i Tyskland. 
 
  1. Reneste avhandlingen Stein, og morsomt å lese!

  2. Hei Stein.
    Hvor er du.
    Jeg har hatt noen fine dager
    I Valgardena med Hortenmarsjklubb.
    Har opp levd mye i Valgardena.
    Hoper du har det bra.

    Hilsen Tormod.

  3. …..oy oy oy. Lenge siden jeg har lest brevene dine…. men ser at skriverkunsten din lever i beste velgående. 😎

Leave a Comment


NOTE - You can use these HTML tags and attributes:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>