Ingen flere sluser igjen

Soloppgang ved Borkum

Etter 14 dager i ferskvann var det godt å møte sjøen igjen. Vi forlot “Stande Masteroute” i Delfsijl, og kom ut i munningen til elven Ems. Sjø og tidevann kan bety mye strøm. Vi hadde opp i 3 knop motstrøm før det snudde og gav oss tilsvarende hjelp den siste timen ut mot Borkum. Både Memento og Enzo hadde behov for mere diesel, men det var ikke enkelt. I Delfsijl var dieselpumpen stengt på dagtid, i Borkum var det en pumpe et stykke fra sjøen. Den hadde kortleser, men aksepterte hverken Visa eller Mastercard. Havnesjefen hadde 20 liter i kjelleren som vi delte broderlig.

Eneste skade etter stormen

Dagen etter var det opp i grålysningen, og avgang allerede kl 04:30. Vi hadde ca 100 nm frem til Cuxhaven. Hadde flotte seilforhold det meste av dagen, men utenfor Bremen skjedde det “noe”. Et kraftig bygevær kom inn bakfra, og traff oss med en kraft som knap lar seg beskrive. Nå kom all erfaring fra utallige “squall” på Atlanterhavet og i Karibien til nytte. Bygen som traff oss denne dagen var den desidert kraftigste jeg har vært ute i noen sinne. Vindmåleren hadde lagret en maxverdi på 38 m/s. Det kan kan ikke være rett, for det er orkan med god margin! Antar at vi “bare” hadde

Marina kloss ved slusene i Brunsbüttel

full storm mens det sto på. Jeg rakk å surre vindgeneratoren, ta inn hele forseilet, og sette 2 rev i storseilet sekunder før det brakte løs. Inne i bygen pisket regnet, og det lynte og tordnet ubehagelig nært. Jeg hadde ikke mulighet til å velge kurs selv, her var det været som bestemte hvor ferden gikk. Det ble rundt en mil i “feil” retning før det roet seg. Jeg greide å ri av stormen uten skader på båt eller seil. Enzo var ikke like heldig, for den fikk ødelagt genoan og et par rifter i storseilet.

Litt etter at forholdene hadde roet seg måtte jeg en tur inn i båten for å få meg litt mat og drikke. Mens jeg var nede, så slapp autopiloten igjen. Måtte opp så fort som mulig! På vei ut tråkket jeg på noe som knaste, fikk ikke sett hva det var, men håpet at det ikke var noe kostbart. Vel fremme i Cuxhaven fikk jeg se hva det var – en rull Pringles.

Neste etappe ble bare på 2-3 timer. Vi gikk fra Cuxhaven til Brunsbüttel der Kielerkanalen starter. Like ved siden av den største slusen er det en gjestehavn. Skal si det var et heftig syn når forholdsvis store containerskip gikk ut og inn av slusen, bare noen meter fra oss som lå fortøyd i marinaen.

"Hengeferge" over Kielerkanalen

“Hengeferge” over Kielerkanalen

Neste etappe gikk gjennom Kielerkanalen. Ikke et vindpust på hele turen, så det ble motorkjøring hele dagen. Enda bra vi omsider hadde fått fulle dieseltanker. Underveis gikk vi under mange broer, og passerte et utall bilferger som krysset kanalen. Den mest orginale “fergen” var den som hang i kabel under en jernbanebro.

Da vi på nytt hadde kjølen i saltvann, gikk vi til Laboe like utenfor Kiel. Det var første gang på Hengeferge2nesten ett år at jeg kom til et sted jeg hadde vært før. Det ble en merkelig følelse. Er “nesten hjemme”, og vet at det bare er 3 drøye dagsetapper dersom jeg legger turen hjem nå. Jane og Torstein på Enzo har mindre tid på seg enn meg, så de legger veien opp Lillebælt i morgen. Jeg legger turen østover, og håper å nå Bornholm før jeg vender nesa hjemover.

1. Vi savner ikke soloppganger/nedganger her i Svolvær !

Leave a Comment

NOTE - You can use these HTML tags and attributes:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Fatal error: Uncaught exception 'wfWAFStorageFileException' with message 'Unable to verify temporary file contents for atomic writing.' in /home/memento/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php:30 Stack trace: #0 /home/memento/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php(497): wfWAFStorageFile::atomicFilePutContents('/home/memento/p...', '<?php exit('Acc...') #1 [internal function]: wfWAFStorageFile->saveConfig() #2 {main} thrown in /home/memento/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php on line 30