Til Groningen

Ruta den 12. juni

Ruta den 12. juni

Turen “over sjø og land” fortsatte i onsdag. Som nevnt i tirsdagens blogg hadde vi “noen” grunne partier foran oss. Det ble grunt! Muligens litt grunnere enn mellom Grou og Leeuwarden. Til tross for et par dunk, og litt skrubbing kom vi oss frem til Groningen onsdag. Vi blir 2 netter før vi legger turen ut til saltvann igjen.

Heldigvis er ikke Nederland som Norge. Om man i en fart av 6-7 knop treffer noe av “Norge” som rager femti cm over båtens dypeste punkt, så smeller det så realt at de aller fleste må få løftet båten ut av vannet i løpet av en halvtime. Slik er det ikke i Nederland (eller i det minste de delene av Nederland som jeg har stiftet bekjentskap med). Om 10 cm av kjølen pløyer ned i kanalen, så merkes det ikke. Om vi strekker det 10-15 nye cm, slik at kjølen går like dypt som “storplogen” til nærmeste bonde, så “lugger” det litt. Det er først når ekkoloddet viser 150-160 cm (på en båt som stikker 200) at det merkes. Da er det om å gjøre å gi full gass, og håpe på at man styrer mot dypere vann..

I løpt av dagen har jeg i tillegg til “slush’en” møtt på 1 stein og 2-3 leirklumper. Det rista godt i riggen da jeg traff steinen. Har vært inne på det i et tidligere innlegg; det finnes 2 typer skippere: De som har vært på grunn, og de som kommer til å gå på grunn”. Har vel endret status til førtsnevnte gruppe nå.

Jane på Enzo er klar til å betale bropenger

Jane på Enzo står klar til å betale bropenger

Det å ferdes på kanaler i Nederland er stort sett gratis. Kanalsystemet er tydeligvis en viktig del av transportsystemet, og finansieres stort sett hundre prosent over et offentlig budsjett. På de store kanalene går det en gjevn strøm av lastebåter og digre lektere. Jeg kommer aldri til å slutte å bli imponert over manuvreringsevnen til disse søkklasteder båtene. Sett fra mitt ståsted er det knapt noe annet enn et 150 meter spett. Noen (svært få) av dem har en kraftig baugpropell, men de fleste dr ut til å klare seg gogt uten. Det eneste som trengs er et kraftig dobbeltror som kan dreies omtrent helt rundt. …og så kreves det en skipper som vet hva som skjer….

De siste dagene har vi stort sett befunnet oss på små kanaler uten skipstrafikk, her har vi måtte betale “bropenger” ved 3 anledninger. Tirsdag måtte vi ut med €6,50 fo å passere broene i Leeuwarden, onsdag måtte vi spe på med €3,50 ett sted, og hele €5 ett annet. De stedne det kreves “bropenger”, kommer det en fiskestang ut med en tresko. Betalingen legges i skoen, og ferden kan fortsette.

De fleste broer og sluser utenom byene er fjernbetjent. Inne i byene er det ofte betjening å se på alle krysninger, i alle fall på denne tiden av året. Om man ser hele vannveisystemet under ett; Brobetjening, slusekontroll, mudring og merking må det være et enormt antall persone ansatt i dette transportnettet.

  1. Hei!

    Ser du begynner å nærme deg Ærø. Kost på deg en stans i Marstal. Sørg for at du får med deg det fantastiske maritime museet. http://www.marstal-maritime-museum.dk/default.asp?id=15083

    Petter

Leave a Comment


NOTE - You can use these HTML tags and attributes:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>


Fatal error: Uncaught exception 'wfWAFStorageFileException' with message 'Unable to verify temporary file contents for atomic writing.' in /home/memento/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php:30 Stack trace: #0 /home/memento/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php(497): wfWAFStorageFile::atomicFilePutContents('/home/memento/p...', '<?php exit('Acc...') #1 [internal function]: wfWAFStorageFile->saveConfig() #2 {main} thrown in /home/memento/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php on line 30