Under broene

Jernbane og vei i Dordrecht

Jernbane og vei i Dordrecht

Vi ble 2 netter i Dordrecht før ferden gikk videre. Jeg kunne gjerne blitt her lengre, men det for bli en annen gang. Kort etter Dordrecht forlot vi den travle skipskanalen innover til Tyskland, og kom inn på en rolig kanal som gikk nærmest gjennom hagene til folk. Mellom tettstedene ligger åkerlandet flere meter under vannstanden i kanalen. Diket langs kanalen var til tider ikke høyere enn 40-50 cm. Litt ekstra skvulping, så ville det flomme utover landskapet. Det er nok årsaken til at det er satt fartsgrense på 6, ikke knop som vi trodde først, men 6 km/t.
 

Mot Gouda

Mot Gouda

Første stopp var rett nord for Alphen. Innseilingen til havna var trang! Ca 5 meter bred. Memento er rett under 4 meter bred, mens Enzo er godt over 4. Det var ikke mye luft mellom gelcoate og betong! Inne i havna var det om mulig enda trangere. Det var satt fortøyningsstolper utenfor hver bås. I følge boka er største båtbredde 4,50 meter. Enzo måtte ta opp fendrene for å komme inn i båsen sin.

Nær Alphen

Nær Alphen

Ved 10-tiden dagen etter kom vi til en kombinert jernbane- og motorveibro. Her var det bare å smøre seg med tålmodighet, og vente til klokka var 12:28. Vi visforsto “boka”, og trodde det skulle være en åpning en halv time tidligere, så vi kastet loss og surret rundt i kanalen ekstra lenge før det skjedde noe som helst. Vi forsto imidlertid at det kom til å skje noe om ikke lenge, for det kom stadig til nye båter med Nederlandsk flagg.

Litt før åpningstidspunktet kom det en liten

Kirkebesøk i Haarlem. Et fantastisk orgel

Kirkebesøk i Haarlem. Et fantastisk orgel

lastebåt. Memento, Enzo og en Nederlandsk X-yacht holdt tett følge med lastebåten. På den måten slapp vi å vente ved de mange broene videre opp til, og ikke minst igjennom Haarlem. De øvrige båtene ble stoppet allerede ved den første broen…

I Haarlem snor kanalen seg gjennom byen som en orm. Totalt 8 broer skal passeres gjennom byen. Vi var litt usikker på hvor det var best å ligge. I boka var det angitt en marina ganske langt nord i byen. Det var først etter at vi hadde passert bro nr 4 at vi forsto at det var utenfor sentrum, så vi snudde for å legge oss ved en flytebrygge rett syd for bro 4.. Vi kom til broen, men ingen ting skjedde. Jeg prøvde å kalle opp brokontrollen, men de unlot å svare mitt engelske oppkall. Via en

..og glassmaleri

..og glassmaleri

nederlender fikk vi vite at det var oppstått feil på bro nr 3. Det var ingen fortøyningsmuligheter mellom 3 og 4, så de ville ikke slippe flere båter inn i dette bassenget. Forsåvidt greit nok, men de kunne da slippe ut de 4 båtene som allerede var fanget der inne. Det tok om lag en time før vi slapp ut…

Bortsett fra dette ufrivillige oppholdet var det virkelig artig å gå gjennom Haarlem. Mange staselige bygninger, flotte broer – flere av dem mer enn 100 år gamle, og masse folk over alt. I løpet av oppholdet i Haarlem fikk vi med oss en sightseeing med kanalbåt, og en forholdsvis lang spasertur i sentrum. Koselig plass!

Neste etappe gikk til Amsterdam. Ikke mer enn 13 nm, men vi skulle på nytt passere en sterkt traffikert bro. Kun 3 åpninger på lørdager (4 på hverdager). Vi kom dit ved 10-tiden, og måtte vente til kl 13. Like før gikk vi gjennom den første slusen i Nederland som skulle ha betalt. “Hele” € 3,50 for en fritidsbåt.

Siste bro før Amsterdam

Siste bro før Amsterdam

I Amsterdam ligger vi i Sixhaven. Det er rett nord for sentrum, og det går ferge hele døgnet over kanalen og inn til byen. Har fått en kommentar på mitt forrige innlegg. “Om du synes at det er trangt i Dordrecht, vent til du kommer til Sixhaven i Amsterdam”. Jeg forstår hva du mener Jan, I Sixhaven er det ikke fullt i havna før de har stablet båter tett i tett mellom brygge-rekkene. Lørdag kveld lå det minst 12 båter her som enhver annen havn ville ha sagt at de ikke hadde plass til. Innseilingen til havna er i midlertid “romslig” i forhold til de havnene vi lå i i Dordrecht og Alphen.

  1. Nok stoff til en bok, bare her Stein 🙂

Leave a Comment


NOTE - You can use these HTML tags and attributes:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>


Fatal error: Uncaught exception 'wfWAFStorageFileException' with message 'Unable to verify temporary file contents for atomic writing.' in /home/memento/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php:30 Stack trace: #0 /home/memento/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php(497): wfWAFStorageFile::atomicFilePutContents('/home/memento/p...', '<?php exit('Acc...') #1 [internal function]: wfWAFStorageFile->saveConfig() #2 {main} thrown in /home/memento/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php on line 30