Goodby England, Bonjour France

Greit å vente til grønnbøya flyter

Greit å vente til grønnbøya flyter

Siden forrige oppdatering har vi besøkt Brighton og Dover. Brighton skal etter sigende være en “badeby”, men den betegnelsen kan den ikke ha fått med bakgrunn i det klimaet vi ble møtt med. Småsurt den ene dagen, godt å ha en genser for hånden den andre dagen.

Jeg hadde et par skikkelige “gruer-meg-til” jobber som bare måtte til pers mens vi lå i Brighton. Først og fremst måtte jeg få åpnet septiken igjen.

Trapp i klippeveggen  ned til stranda

Trapp i klippeveggen ned til stranda

Hadde tømt tanken før lasting ved US Virgins, og ikke tenkt på at det sikkert hadde vært smart å ha litt vann i tanken under overfarten. Nå hadde noe tyktflytende guffe seget ned i røret og plugget det skikkelig igjen. Marinaen i Brighton hadde sugepumpe for kloakk. Memento er utstyrt med ditto åpning på dekk, så det var rimelig fort gjort å tømme innholdet (nesten uten søl). Etter at tanken var tom, var det bare å åpne krana mot sjøen, og fortsett sugingen. Kort etter var pluggen borte, og

Klimaskifte? Se markert skille på fargen i klippeveggen

Klimaskifte? Se markert skille på fargen i klippeveggen

det flommet “rent” sjøvann (fra indre havnebaseng) gjennom tanken og opp i sugeslangen. Møkkajobben var ferdig!

Neste “gruer-meg-til-jobb” var å plukke ut autopiloten for rengjøring. I løpet av turen ha autopiloten blitt stadig “sykere”. Etter Kanariøyene har den stadig oftere gått “i standby” uten varsel.

Ikke helt alene langs Engelske kanal

Ikke helt alene langs Engelske kanal

Det å seile solo uten å kunne stole på autopiloten kan være en utfordring! Har fått tips om at rengjøring kan være det som skal til…. Grunnen til at dette er en “gruer-meg-til-jobb” har med mangel på service-vennlig montering å gjøre. For å komme til autopiloten bør man helst være et syltynt slangemenneske med 3 armer som er utstyrt med et ekstra ledd midt mellom albu og håndledd. I tillegg er det en stor fordel om man har et par øyne ytterst på fingrene. Syltynn har jeg aldri vært, ei heller spesielt myk. Armene mine er helt normale, kun to i antall, uten ekstra ledd, og uten øyne på fingrene. Det tok litt tid å få autopiloten ut, rengjøre den, og deretter montere den igjen! …men ble den noe bedre ? Nei! Må følgelig fortsette feilsøkingen en annen dag…

Dover havn

Dover havn, Se pil for marinaen

Søndag 26. gikk vi fra Brighton til Dover. For å få mest mulig ut av tidevannet ble det avgang så snart det var nok vann i havnemunningen. Memento stikker ca 2 meter, og jeg hadde godt under 2 meter på ekkoloddet på vei ut. Kan ikke ha vært mange centimetrene under kjølen. Vi hadde svært lite vind på hele turen, så “jergenoan” var i bruk det meste av dagen.

I Dover Marina fikk vi plass lengst innerst på en brygge i ytre tidevannsbaseng. Enzo helt innerst,

Her lå vi i Dover

Her lå vi i Dover

Memento på plasse ved siden av. Vi kom oss greit inn, men var spente på hvordan det ville bli å komme ut dagen etter. Avstanden mellom båtene på brygge “B” og “C” var temmelig identisk med “en Memento-lengde”. Ved avgang blåste det litt fra “feil retning”. Måtte slite litt før jeg fikk dreid båten dit jeg ville. Det hadde ikke gått bra om det ikke var folk ombord på Enzo som kunne hjelpe til å dytte baugen min vekk når jeg ble litt for nærgående. Når Memento var ute, kunne Enzo vri ut hekken med et spring. En overivrig nabo kom til få å gi en “hjelpende hånd”, men det hadde vel vært best om han hadde latt det være… 

 Vel ute av havneområdet blåste det rimelig bra.

Memento på vei mot Dover

Memento på vei mot Dover

Kraftig strøm gjorde vel at det så heftigere ut enn det var. Begge båtene satt ett rev i storseilet, og beholdt mye av genoa’n på rulla. Vi krysset kanalen vest for fergene mellom Dover og Calais. Her kan det være rimelig tett trafikk. Denne dagen var det kun en vestgående båt som kryset litt foran oss, og en som gikk godt bak oss. Av østgående trafikk var det kun 2 båter som krysset en drøy mil bak oss. Om det var lite trafikk langs etter den engelske kanal, så kan ikke det samme sies om trafikken på tvers. omtrent samtidig med at vi gikk ut av vestre havnemunning, så forlot 3 ferger den østre åpningen. 2 ferger kom på inngående og gikk inn få minutter etter de 3 første var ute i åpent farvann. All respekt for mine koleger på trafikksentralene hjemme i Norge, jeg er tror samtige ville svette om de skulle bytte med “Dover port control”. En ting var de store båtene, i tillegg måtte de hele tiden regulere trafikken av småbåter ut og inn til marinaen og fiske-havnen.

Dunkerque østre havn

Dunkerque østre havn

I løpet av overfarten til Frankrike forsvant vinden gradvis. Til slutt var det bare en lett bris som ga litt løft i seila. Vi hadde en dagsetappe på ca 45 nm, desuten burde vi ikke drøye det for lenge opp over den franske kysten. Utgående strøm på rundt 3 knop ventet utpå ettermiddagen. Når vinden døde var bare å spe på med til med litt diesel.

Kom oss etterhvert til Dunkerque. Hadde egentlig kun tenkt oss 2 netter her, men onsdag starter en festival som pågår til over helgen. Vi må få med oss starten på den festivalen!. Ellers er jo dette en del av Frankrike som har mye historie knyttet til siste verdenskrig. Vi må få med oss et museum eller to før vi farter videre.

  1. Været kan vi ikke gjøre noe med, men ingen skal komme å si at du ikke har et spennende år 🙂 Flott levert igjen Stein!

Reply to Nico ¬
Cancel reply


NOTE - You can use these HTML tags and attributes:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>


Fatal error: Uncaught exception 'wfWAFStorageFileException' with message 'Unable to verify temporary file contents for atomic writing.' in /home/memento/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php:30 Stack trace: #0 /home/memento/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php(497): wfWAFStorageFile::atomicFilePutContents('/home/memento/p...', '<?php exit('Acc...') #1 [internal function]: wfWAFStorageFile->saveConfig() #2 {main} thrown in /home/memento/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php on line 30