Vått og kaldt

Kom ikke dit, steinene på utsiden hold jeg meg unna, og restauranten åpnet ikke før i kveldinga

Kom ikke dit, steinene på utsiden hold jeg meg unna, og restauranten åpnet ikke før i kveldinga

En plan er til for å endres, hvorfor skulle man ellers ha en plan? Hadde man ingen plan, kunne an jo bare dradd den veien det passet seg, og være fornøyd med det. Har man derimot lagt en plan, så kan de jo vise seg at det finnes alternativer som er bedre, ergo endrer man planen. En plan er fin så lenge forholdene er statiske, men så var det dette været…

Når man seiler i disse farvann, er det et par ting som bestemmer veivalg og tispunkt for når man forlater havn.

1) Hvordan blåser det
2) Hvordan er strømmen
3) er det vann nok til å komme ut

Strømmen følger tidevannet –> Altså må man holde styr på når er det høyvann eller når der det lavvann.
Skal man den ene veien er det best å gå på stigende vann, skal man andre veien må man gå på fallende vann.

Værutsiktene for den kommende 7-dagers perioden tilsier at det blir mye vind fra vest, senere nordvest. Altså er det lite gunstig å seile vestover, ikke minst om man etterhvert skal trekke litt nordvestover.

Enzo på vei mot øst

Enzo på vei mot øst

Enzo hadde en plan som omfattet Irland, Nord-Irland, Skottland inklusive Caledonian Canal. Jeg hadde tenkt å få med meg noen flere steder videre vestover langs den engelske sydkysten før jeg la kursen østover mot Dover, og videre mot det europeiske fastlandet. Men så var det dette været da….

Med en uke vestavind var det lite fristende med seilas videre vestover. Et forholdsvis enkelt valg for meg som uansett skal østover. Jane og Torstein på Enzo måtte gjennom en litt større kursendring. For dem var det snakk om “ikke Dublin, ikke Belfast, ikke Caledonian Canal”, eller “ikke 7 dager motvind”. Når alt komm til alt, så var valget enkelt for oss alle. Vi endret planene og dro østover!

Tett trafikk utenfor Southampton

Tett trafikk utenfor Southampton

Ny plan, nye utfordringer! På Sør-Østlandet er det knapt nok forskjell på flo og fjære. Her er det flere meter. Når alt dette vannet skal flytte på seg oppstår det en kraftig strøm. Her syd i England er det “enkelt”; På fallende vann går strømmen mot vest, på stigende vann går strømmen mot øst. …og strømmen holder en fart på 2 til 3 knop i de værste områdene! Om båten holder en fart gjennom vannet på 6 knop, så betyr det at man kan rekke 9 mil på en time dersom man seiler med strømmen, bare 3 mil om man seiler mot.

Karakteristisk fort / fyr ved innseilingen til Southampton

Karakteristisk fort / fyr ved innseilingen til Southampton

Vi hadde altså bestemt oss for å seile østover. Dvs vi måtte seile på stigend vann. Lavvann var ved 4-tiden natt til fredag, og det ville stige til rundt kl 10. Vi bestemte oss for avgang kl 0600. Da ville vi rekke ut av det kraftigste strøm-området før strømmen snudde. Avgang kl 0600 er sikkert OK for et A-menneske, ikke helt i hundre for meg.

En annen ting ved været er det som har med temperatur og nedbør å gjøre. Fredag morgen kl 0530 var det 8 grader, litt regn i lufta og frisk bris til liten kuling. Det var vått og kaldt! …og hvor i all verden har jeg gjemt (glemt) god-lua mi?

Vi kom oss av gårde kl 06, og for østover med mellom 8 og 11 knop. Vinden dabbet riktig nok etter en times tid, men da fyrte vi opp diesel-jernet for å komme ut av “The Solent” mens vi enda hadde strømmen med oss. På den måten rakk vi ut i åpent farvann før tidevannet bremset dn videre seilasen. Mens vi lå opp under 9-10 knop med strømmen med oss, ble det andre boller da strømmen snudd. Plutselig holdt vi ikke mer enn 5 – 6 knop over grunn selv om det blåste friskt og båten holdt drøye 8 knop gjennom vannet. De siste 20 milene ble laaaange, og kaaaalde!

Til tross for motstrøm, regnbyger og frostbitt kom vi oss til Brighton. Dette er en “badeby”, men slik været er nå bir det ikke mye bading. Ikke på oss, trolig ikke på noen andre heller. Her blir vi til søndag, da planen (?!) tilsier videre seilas til Dover.

Lørdag hadde jeg noen “gruer meg til” jobber som bare måtte gjøres. Kloakken var tett (igjen), og tanken full. Dette måtte bare løses. Gikk uventet lett, for marinaen er utstyrt med pumpe for tømming av den slags, og båten min har tømmepunkt på dekk. Først ble tankens “koselige” innhold slurpet opp gjennom pumpa, deretter ble tømmekrana mot sjøen åpnet, og derved ble “pluggen” sugd opp. Benyttet anledningen til å flushe  systemet med litt saltvann med det samme.

Den andre “gruer meg til” jobben var å ta ut autopiloten for rengjøring. I utgangspunktet en “enkel jobb”, om man bare var et slangemenneske, utstyrt med 3 armer med et ekstra ledd mellom albue og håndledd. I tillegg bær man ha minst ett øye på hver langfinger. Jeg er ikke atletisk, ikke har jeg 3 armer, og øya mine er plassert der de normalt er på et menneske. Det tok vel en time eller to fra jeg satt i gang til det hele var på plass igjen. Nå håper jeg bare den fungerer litt bedre… Det å seile solo uten en vel fungerende autopilot er en utfordring.

  1. HALLO og takk for sist. Vi kom oss greit over atlanteren, og det gleder oss å høre at Memento er kommet på egen kjøl igjen ogsø. Vi snakkes. Hilsen gutta på Atlantis.

  2. Anbefaler Ramsgate i stedet for Dover.

    Hilsen Viggo, tidligere i Sun Flyer, nå i TuCanTango.

  3. Hei Gamle Nabo! Vi har nå fulgt bloggen din omtrent siden du (og vi) dro fra Norge i fjord! Utrolig sporty å seile så mye alene! Vi jobbet knallhardt med gamelbåten i Horten (Marielle, 48 fotern som alltid lå litt i veien når du skulle legge til), men fikk den i toppstand og salg etter et par uker på finn. Vi kjøpte ny båt sammen og dro fra norge i begynnelsen av september, men klarte dessverre aldri å treffe deg i karibien selv om vi gjorde så godt vi kunne! Vi seilte inn New York og Hudson River for et par dager siden og blir her til 4. juni. Etter det må vi være på New Foundland 25 juni også sette kurs mot Island på første værmelding! Håper vi sees i Norge når vi seiler forbi Horten i siste halvdel av Juli! Hilsen Bjørnar og Hilde fra erikaparker.no og gamle Marielle som lå i Horten havn!

    • Vi har forresten ligget værfast i New York i to dager. Bikkjekaldt (8 grader iflg værmeldingen), pissregn, kuling, lyn og torden og 3-4 knop strøm den ene eller andre veien (i Hudson river) og grusomme havneleier! I dag krøyp vi til korset etter to døgn på anker uten landkjenning (RIB’en fløy mer eller mindre frivillig og vannrett på vannet tidligere i dag etter vi tjora den løs fra dekket i håp om å få tatt jolla inn) og betalte grusomme 171 USD for en natt i havn slik at vi kunne få landkjenning og kjenne litt på NY, men i morgen kveld skal vi tilbake på anker. Ebern går for full guffe og båten ligger helt på skrå. Ikke så mye som minner om idyll her hvor vi ligger heller på ca. 40 grader nord, men om et par dager et det meldt sol og 31 grader! Vi får gamle minner fra tiden i kjempet oss gjennom Frankrike, Belgia og Nederland når høststormene sto på som værst. Ikke en del av langturen vår som det frister så mye å oppleve igjen, men må nok regne med litt av hvert når vi en gang har valgt den nordlige ruten hjem igjen 🙄 Ønsker deg en kjempegod tur videre! 😀

  4. Toatrøbbel er ikke gøy,nei! Jeg tror også at jeg så at dere gikk gjennom The Loo utenfor Selsey Head? Dere rakk det kanskje før strømmen snudde men tipper at dere hadde en del sjø der med vestlig vind…….

Leave a Comment


NOTE - You can use these HTML tags and attributes:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>


Fatal error: Uncaught exception 'wfWAFStorageFileException' with message 'Unable to verify temporary file contents for atomic writing.' in /home/memento/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php:30 Stack trace: #0 /home/memento/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php(497): wfWAFStorageFile::atomicFilePutContents('/home/memento/p...', '<?php exit('Acc...') #1 [internal function]: wfWAFStorageFile->saveConfig() #2 {main} thrown in /home/memento/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php on line 30