Monthly Archives: July 2013

9100 nm fra Horten via Karibien til Horten

 

Vinterseilas uten lue og votter

Vinterseilas uten lue og votter

I dag kom jeg tilbake til “hjemmehavna” i Horten…. dvs jeg har ikke noen fast båtplass i Horten dette året, så jeg gikk til Horten gjestehavn. Hjemmehavn god som noen, for her lå Memento vinteren før jeg dro på tur, og her skal den ligge i kommende vinter… 

Siden jeg forlot Horten den 1. Juli 2012 har jeg seilt 9101 nautiske.

 

  • Horten – Las Palmas (Gran Canaria) :     ca 3400 nm
  • Las Palmas – St. Lucia :                        ca 3100 nm
  • St. Lucia – St. Thomas (Jomfruøyene) :  ca 1000 nm
  • Southampton (England) – Horten :         ca 1550 nm

    1. glimt av land etter 18 dager på Atlanterhaveet

    1. glimt av land etter 18 dager på Atlanterhaveet

Før langturen har jeg stort sett ligget rundt 1000 nm i året. Denne ene turen tilsvarer følgelig ca 9 års – for meg –  “normal bruk” av båten! I løpet av disse “9 årene” har båten kun vært på land en knapp uke for vedlikehold.

I tillegg sto den ca 3 uker på dekket til Sampogratch mens den ble fraktet mellom St. Thomas på US Virgin Islands til Engelske Southampton. Det ble naturlig nok

Målgang i Rodnet Bay

Målgang i Rodney Bay

lite vedlikehold i den perioden, for da var jeg en snartur hjemme i Norge (med fly).

Lurer på om de rakk å spise alt...

Lurer på om de rakk å spise alt…

Jeg så Lindesnes fyr dukke under horisonten den 8. juli 2012 ved 20-tiden. Fortøyde til norsk grunn ved Kystverkets stasjon utenfor Grimstad ved 20-tiden 8. juli 2013. Kan trygt si at jeg var uttaskjærs i nøyaktig ett år!

Etter Grimstad ble det en snartur til Søgne for å hilse på venner der nede, før jeg fikk oppleve sør-øst kysten av Norge i et fantastisk sommervær. Siden Søgne har det blitt stopp i Randesund, Lillesand, Arendal, Risør, Stavern, Skjærhalden, Vallø, Hvasser, Østre Bolærne, og nå Horten gjestehavn.  

Alle de Caribiske øyene jeg besøkte (mangler Anguilla)

Alle de Caribiske øyene jeg besøkte (mangler Anguilla)

Mot julefeiring på Bequia
Mot julefeiring på Bequia

Med dette blir det slutt på gjevnlige oppdateringer på “reisebloggen”. Kommer nok med ett og annet glimt fra livet i hjemlige farvann, men noen regelmessige oppdateringer blir det ikke.

Takker for alle kommentarer på bloggen i løpet av året som har gått. Vet at det er mange flere som har fulgt bloggen, så takk til alle mine lesere. Og ikke minst takk til Nicolai som hjalp meg med å etablere bloggen, og som var min forlengede arm med å legge ut daglige oppdateringer under krysningen av Atlanterhavet.

 

Jonas fra Hakuna Matata på stram line

Jonas fra Hakuna Matata på stram line

På en slik tur møter man mange fantastisk hyggelige mennesker. Spesiell hilsen tilmine nye venner på All Linn, Atlantis, Promise, Enzo, Primadonna Tove, Hakuna Matata, Summer Star, FS timeOut, Lupi, No 24, Sterre (sveits), Loupan (svensk), Meribelle (svensk), Solit (svensk), Rafiki (engelsk). En ekstra hilsen til tidligere fyrmester på Oksøy; Kjell Otto, har du kommet deg “bort fra” Skottland ?.

Klare for ARC-start

Klare for ARC-start

De aller viktigste er imidlertid dere som seilte sammen med meg på lengre eller kortere deler av turen; Einar, Siriann, Bente, Thor Erik, Kjell Erik, Tone Helene, Kim, Marius, Bente.

Vi har seilt 3100 mil over havet

Vi har seilt 3100 mil over havet

Minnes også alle menneskene jeg har møtt i Skottland, Irland, Spania, på alle de karibiske øyene, og alle andre som jeg knapt har hørt navnet på. Dere er med meg videre i minnet alle sammen. Om jeg skal trekke frem noe spesielt, så må det være betjeningen på Caledonian Canal (Skottland), Julaften med (nesten) alle de norske ARC-båtene på Bequia, og nyttårsaften i slummen på St. Lucia.

Nyttårsaften i slummen

Nyttårsaften i slummen

Om noen lurer på om jeg kan anbefale andre å legge ut på en tilsvarend tur, så er svaret et ubetinget JA!. Kom dere ut, det er helse og glede i hver eneste dag. Personlig har jeg halvert medisinbruken (hjerte / kolesterol), muligens gått (litt) ned i vekt, ikke vært sjøsyk en eneste dag, ikke hatt noen sykdommer underveis (med untak av et par morgener med “tung i hodet” etter BBQ med dertil inntak av fri rompunsj).

De eneste “piratene” jeg har møtt er noen norske båter som på død og liv seiler rundt med “sjørøverflagg” i masten samtidig som et norsk

marinefartøy leder kampen mot virkelige pirater utenefor Afrikas horn. Vekslet også noen ord med sjørøverhøvdingen selv, Jarle “Berserk” Andøy.

Litt illegal reklame (den er god!)

Litt illegal reklame (den er god!)

Hva det koster? Omtrent det samme som man bruker i løpet av ett år hjemme. “Kostnaden” er altså ett år uten inntekt, men det er verd det!

 

 

På fast gjesteplass

Yrende liv i Skagen

Yrende liv i Skagen

Lå 2 netter i Skagen. Det er en årlig festival i Skagen den første uke i juli. Det var nok en av årsakene til at havna var smekk full ved ankomst. Lå som båt nr 6 i rekka ut fra den gamle fiskeauksjonshallen. Fikk entil utenpå meg i løpet av lørdagen. Det krydde av folk over hele byen. Det sto musikere på et utall steder. Folk koste seg med alt fra C&W, blues, jazz, gammel og ny rock, og folkemusikk fra hele verden. Så ikke ett kjent ansikt, men jeg vet det var hortensfolk ett eller annet sted.

Meget dyktig på et utall ulike fløyter. Nydelig musikk

Meget dyktig på et utall ulike fløyter. Nydelig musikk

I helgen hadde det det blåst kuling fra vest i Skagerrak. Mandag hadde imidlertid et gunstig værvarsel. Bris fra noe mellom nordøst og nordvest, og klarvær. Her var det bare å komme seg på havet så tidlig som mulig. Søndag satt jeg derfor opp en stor tydelig beskjed på bomtrekket om “Avgang mandag 0600”. Det kom ingen å la seg utenpå meg den dagen (!!).

Avgang 0600 var ikke bare en tom trussel. Kom ut moloåpningen ca 0630 etter at jeg hadde fyllt diesel. Gikk for motor og genoa til jeg hadde rundet Skagen rev. Satte så storseil med ett rev, og la kurs mot Arendal. Siste stykke innover mot kjente kyster dabbet vinden såpass at det ble litt motorseiling igjen. Endte opp i Grimstad, men gjestehavna var såpass full at jeg valgte å gå inn til Kystverkets stasjon like ved, der jeg la meg i en stor bøye.

"All dressing" ved fast gjesteplass

“All dressing” ved fast gjesteplass

Tirsdag var det nyedlig sommervær. Nesten vindstille, så her var det bare å bruke motoren innaskjærs. Lenge siden jeg har fått se indre led fra Grimstad, via Blindleia til Kristiansand og videre mot Søgne i et så flot vær. Ble som vanlig tatt i mot på rygga, og fikk “min faste gjesteplass”.

Har pyntet båten med “overall dressing”, samt gesteflagg fra alle land jeg har besøkt siden sist. Memento er et riktig flott syn nå. 

Europeiske gjesteflagg

Europeiske gjesteflagg

Alle de Caribiske øyene jeg besøkte (mangler Anguilla)

Alle de Caribiske øyene jeg besøkte (mangler Anguilla)

På dagen ett år siden jeg forlot Norge

Ser i loggen at Lindesnes fyr gikk under horisonten søndag 8. juli 2012 ca kl 20:00. I dag er det nok en gang 8. juli, og Memento er for første gang i norsk havn siden da. Fortøyd for natten noen minutter over kl 20.  Må vel virkelig kunne si at jeg har vært på tur “uttaskjærs” i ett år!

Overfarten fra Skagen gikk uten problemer. Forlot havna ca kl 0630. Svak nord-nordvest bris like utenfor moloen, men det tok seg fort opp til en laber bris. Vindretningen førte meg i retning Arendal. Utpå ettermiddagen dabbet vinden av, og dreide etterhvert mot sydvest. Har brukt “hjelpemotor” noen timer for å holde farten oppe. Skyfritt tidlig på dagen, men det kom sigende litt kald havtåke bakfra. Holdt meg stort sett “tåkefri”, men det ble kjølig nok også på denne overfarten.

Ankerdrammen smakte som vanlig utmerket, det tror jeg middagen (kveldsmaten) skal gjøre også….

Etter ett år på tur har jeg ankommet Anholt

Rønne gamle havnefyr

Rønne gamle havnefyr

Forrige livstegn på bloggen var fra mitt opphold i tyskland. Etter den til har jeg forflyttet meg via Bornholm, Gislövs Läge, Falsterbokanalen, Dragør, Helsingør og til Anholt.

Min første dag på Bornholm var regntung. Hadde følgelig ingen unskyldning til å utsette en, for motoren, etterlengtet service. Siste oljeskift var i februar. Da befant jeg meg på Martinique. Har ikke notert hvor mange “motortimer” det er siden, men båten har tilbakelagt omtrent 2000 nm siden den tid. Det skulle vel tilsi minst 2 fulle sesonger for en “normal” seilbåt i norge. I tillegg har motoren gått et utall timer for å lade batterier (slik at øl og gulost ble holdt kald).

Jeg har i lang tid hatt en lekkasje fra vannpunpen. På Bornholm fant jeg et Volvo Penta verksted som både forsto problemet, og hadde anledning til å hjelpe. Nå er vannpumpen så godt som ny igjen.

Ingen tvil om at dette er fra en dansk småby

Ingen tvil om at dette er fra en dansk småby

Den andre dagen på Bornolm var jeg turist i “hovedstaden” på Bornholm, Rønne. Navnet kan gi noen negative asossiasjoner på norsk, men det er det ingen grunn til. En riktig trivlig liten by! Burde selvfølgelig ha tilbrakt mere tid på Bornholm, men etter 3 netter i havnen var det på ny tid for å flytte på seg.

Neste stopp ble Gislövs Läge, en liten plass helt sør i Sverige ikke langt fra Trelleborg. Kom sent, og dro tidlig, så noe “tur på sta’n” ble det ikke tid til.

Havnen er grei nok, men ved den bryggen som er utstyrt med “gjesteplass-skilt” var det alt for lite vann til at Memento kunne komme inntil (brygge nr 2 fra venstre).  Fant derimot en “grønn plass” ytterst på nabobryggen.

Gisløvs Læge  (Gestebryggen rett inn fra moloåpningen)

Gisløvs Læge
(Gestebryggen rett inn fra moloåpningen)

Etter et par timers gange fra Gislövs Läge kommer man til Falsterbokanalen. I kartet er det tegnet inn en sluse midt i kanalen, men den benyttes kun i tilfelle sterkt uvær. Den dagen jeg passerte var det knapt et vindpust i kanalen, og rundt laber bris på utsiden. Følgelig ingen bruk av “stormslusen”. Det er derimot en ganske traffikert veg som krysser kanalen. Det ble litt venting før brovakten fant det hensiktsmessig å slippe båtene igjennom. Har ikke noen oppdatert rutebeskrivelse for denne delen av turen. For alt jeg vet, så kan det godt være at broen kun ble åpnet til faste tider…

Falsterbo kanal sett fra nord

Falsterbo kanal sett fra nord

Etter Falsterbo var det siste sjans for å bestemme seg for om jeg skulle avlegge København et besøk. Fant etterhvert ut at den byen kjenner jeg “godt nok” etter et utall NITO-turer med DFDS sine ferger mellom Oslo og “Køben”. Hadde egentlig bestemt meg for å gå direkt til Helsingør. Men nok en gang kommer været med nye overraskelser. Like før jeg skulle gå under Øresundsbroen kommer “Lyngby radio” med et kulingvarsel. 12 til 15 m/s i Øresund. “Stockholm radio” hadde riktig nok ikke noe kulingvarsel for Øresund, men…. Valgte å søke havn før kulingen kom, og havnet i Dragør litt sør for Kastrup lufthavn. Det var absolutt en liten bortgjemt perle! siden jeg kom tidlig i land, ble det tid for en rusletur i trange smug, og et riktig godt måltid på Strandhotellet.

Øresundsbruen

Øresundsbruen

Dagen etter var det varslet bra seilforhold videre nordover mot Helsingør, men jeg valgte å starte dagen med ett rev i storseilet. Det var bra! Gårsdagens kuling ble det ingen ting av, men denne dagen ble det kuling så det holdt. Stort sett “bare” liten kuling, men enkelte kast kom opp mot 18 m/s. Da blåser det friskt! Heldigvis kom vinden fra vest, så selv om det blåste godt, så ble det ikke noe bølger. Det var derimot ganske frisk strøm den fordømte veien langs på strekket fra Dragør til København. Rundt 2,5 til 3 knop motstrøm “bremser” godt når båten ikke gjør stort over 6-7 gjennom vannet. Ved ankomst Helsingør blåste det fortsatt. Liten kuling utpå, men inne i havnen ikke mer enn 8-10 m/s (laber til frisk bris). Det var nok ikke mange som hadde folatt havnen denne dagen, og det kom stadig nye til. Fikk lagt meg longside en Hanse 400 med litt hjelp fra en båtnabo. I løpet av kvelden kom det ytterligere 2 og la seg longside meg.

Ble en ekstra “vaskedag” i Helsingør. Lenge siden noen (hvem nå det skulle være?) hadde forbarmet seg over “skittentøykurven”. Helsingør er nok også et sted som fortjener et besøk om man ankommer på annet vis enn på en “tur-retur Oslo – Køben”.

Gårsdagens etappe gikk fra Helsingør til Anholt. Ca 60 nm, for det meste på åpent hav. Jeg skulle imidlertid krysse 2 tett trafikkerte farleder som fører ned mot Storebælt. Det høres nesten rart ut, men jeg hadde nærmere kontakt til kryssende fartøyer her i Kattegatt enn jeg hadde ved kryssing av den Engelske kanal. Det var glimrende seilforhold hele dagen, men stort sett overskyet, kaldt og noe regn. Like før jeg ankom Anholt dabbet vinden av, og det klarnet opp. Musto-dressen måte av. Samme vei med genseren. Kunne faktisk fortøye i nesten vindstille, sol og varme.

2 ARC-flagg i Anholt havn

2 ARC-flagg i Anholt havn

I havnen fikk jeg se et flunkende nytt ARC-flagg. Det tilhører en norsk båt som er på vei sørover for å delta på årets seilas. Jeg måtte jo kvittere med å heise mitt solblekede ARC2012 flagg.

Dagen i dag har vært preget av småregn og vind som uler i mastene. Riktig nok ikke mer enn 10 m/s på vindmåleren min. Lot regn være regn og tok meg en lang spasertur fra havnen til “Anholt by” med retur den andre veien. Totalt en runde på

OBS her blir det bratt

OBS her blir det bratt

6-7 km. Danskene er nok ikke like vant til bratte fjellsider som enkelte andre steder jeg har besøkt siste år. Et sted på turen kom jeg over et skilt med undertekst “Stejl bakke”. Det var vel ikke brattere enn at selv jeg kunne ha syklet opp uten å lette rompa fra setet…

 

 

 

Etter rundturen smakte det utmerket med en “hakkebøf og øl”. Utenfor fant jeg en “Vejr-sten”. Om det er vanskelig å tyde skriften på bildet, så står det altså

Vejr-sten

Vejr-sten

Våd sten    –  Regnvejr
Tør sten    –  Tørvejr
Varm sten –  Solskin
Hvid sten   –  Snevejr
Væk          –  Tåget

Jeg kan bekrefte at det regnet, og steinen var våt. Så det stemmer jo bra.

Som overskriften antyder, så har jeg nå passert ett år på tur. Jeg forlot Horten den 1. juli 2012. Siden jeg fortsatt ikke har kommet til hjemlige farvann, skal jeg vente litt med noen oppsummering, men flagg-samlingen skulle nå bestå av 23 gjesteflagg. Rett nok kan det engelske brukes på 2 steder, det hollandske på 2, og det franske på 3 av disse 23 “nasjonene”.