Monthly Archives: May 2013

Goodby England, Bonjour France

Greit å vente til grønnbøya flyter

Greit å vente til grønnbøya flyter

Siden forrige oppdatering har vi besøkt Brighton og Dover. Brighton skal etter sigende være en “badeby”, men den betegnelsen kan den ikke ha fått med bakgrunn i det klimaet vi ble møtt med. Småsurt den ene dagen, godt å ha en genser for hånden den andre dagen.

Jeg hadde et par skikkelige “gruer-meg-til” jobber som bare måtte til pers mens vi lå i Brighton. Først og fremst måtte jeg få åpnet septiken igjen.

Trapp i klippeveggen  ned til stranda

Trapp i klippeveggen ned til stranda

Hadde tømt tanken før lasting ved US Virgins, og ikke tenkt på at det sikkert hadde vært smart å ha litt vann i tanken under overfarten. Nå hadde noe tyktflytende guffe seget ned i røret og plugget det skikkelig igjen. Marinaen i Brighton hadde sugepumpe for kloakk. Memento er utstyrt med ditto åpning på dekk, så det var rimelig fort gjort å tømme innholdet (nesten uten søl). Etter at tanken var tom, var det bare å åpne krana mot sjøen, og fortsett sugingen. Kort etter var pluggen borte, og

Klimaskifte? Se markert skille på fargen i klippeveggen

Klimaskifte? Se markert skille på fargen i klippeveggen

det flommet “rent” sjøvann (fra indre havnebaseng) gjennom tanken og opp i sugeslangen. Møkkajobben var ferdig!

Neste “gruer-meg-til-jobb” var å plukke ut autopiloten for rengjøring. I løpet av turen ha autopiloten blitt stadig “sykere”. Etter Kanariøyene har den stadig oftere gått “i standby” uten varsel.

Ikke helt alene langs Engelske kanal

Ikke helt alene langs Engelske kanal

Det å seile solo uten å kunne stole på autopiloten kan være en utfordring! Har fått tips om at rengjøring kan være det som skal til…. Grunnen til at dette er en “gruer-meg-til-jobb” har med mangel på service-vennlig montering å gjøre. For å komme til autopiloten bør man helst være et syltynt slangemenneske med 3 armer som er utstyrt med et ekstra ledd midt mellom albu og håndledd. I tillegg er det en stor fordel om man har et par øyne ytterst på fingrene. Syltynn har jeg aldri vært, ei heller spesielt myk. Armene mine er helt normale, kun to i antall, uten ekstra ledd, og uten øyne på fingrene. Det tok litt tid å få autopiloten ut, rengjøre den, og deretter montere den igjen! …men ble den noe bedre ? Nei! Må følgelig fortsette feilsøkingen en annen dag…

Dover havn

Dover havn, Se pil for marinaen

Søndag 26. gikk vi fra Brighton til Dover. For å få mest mulig ut av tidevannet ble det avgang så snart det var nok vann i havnemunningen. Memento stikker ca 2 meter, og jeg hadde godt under 2 meter på ekkoloddet på vei ut. Kan ikke ha vært mange centimetrene under kjølen. Vi hadde svært lite vind på hele turen, så “jergenoan” var i bruk det meste av dagen.

I Dover Marina fikk vi plass lengst innerst på en brygge i ytre tidevannsbaseng. Enzo helt innerst,

Her lå vi i Dover

Her lå vi i Dover

Memento på plasse ved siden av. Vi kom oss greit inn, men var spente på hvordan det ville bli å komme ut dagen etter. Avstanden mellom båtene på brygge “B” og “C” var temmelig identisk med “en Memento-lengde”. Ved avgang blåste det litt fra “feil retning”. Måtte slite litt før jeg fikk dreid båten dit jeg ville. Det hadde ikke gått bra om det ikke var folk ombord på Enzo som kunne hjelpe til å dytte baugen min vekk når jeg ble litt for nærgående. Når Memento var ute, kunne Enzo vri ut hekken med et spring. En overivrig nabo kom til få å gi en “hjelpende hånd”, men det hadde vel vært best om han hadde latt det være… 

 Vel ute av havneområdet blåste det rimelig bra.

Memento på vei mot Dover

Memento på vei mot Dover

Kraftig strøm gjorde vel at det så heftigere ut enn det var. Begge båtene satt ett rev i storseilet, og beholdt mye av genoa’n på rulla. Vi krysset kanalen vest for fergene mellom Dover og Calais. Her kan det være rimelig tett trafikk. Denne dagen var det kun en vestgående båt som kryset litt foran oss, og en som gikk godt bak oss. Av østgående trafikk var det kun 2 båter som krysset en drøy mil bak oss. Om det var lite trafikk langs etter den engelske kanal, så kan ikke det samme sies om trafikken på tvers. omtrent samtidig med at vi gikk ut av vestre havnemunning, så forlot 3 ferger den østre åpningen. 2 ferger kom på inngående og gikk inn få minutter etter de 3 første var ute i åpent farvann. All respekt for mine koleger på trafikksentralene hjemme i Norge, jeg er tror samtige ville svette om de skulle bytte med “Dover port control”. En ting var de store båtene, i tillegg måtte de hele tiden regulere trafikken av småbåter ut og inn til marinaen og fiske-havnen.

Dunkerque østre havn

Dunkerque østre havn

I løpet av overfarten til Frankrike forsvant vinden gradvis. Til slutt var det bare en lett bris som ga litt løft i seila. Vi hadde en dagsetappe på ca 45 nm, desuten burde vi ikke drøye det for lenge opp over den franske kysten. Utgående strøm på rundt 3 knop ventet utpå ettermiddagen. Når vinden døde var bare å spe på med til med litt diesel.

Kom oss etterhvert til Dunkerque. Hadde egentlig kun tenkt oss 2 netter her, men onsdag starter en festival som pågår til over helgen. Vi må få med oss starten på den festivalen!. Ellers er jo dette en del av Frankrike som har mye historie knyttet til siste verdenskrig. Vi må få med oss et museum eller to før vi farter videre.

Vått og kaldt

Kom ikke dit, steinene på utsiden hold jeg meg unna, og restauranten åpnet ikke før i kveldinga

Kom ikke dit, steinene på utsiden hold jeg meg unna, og restauranten åpnet ikke før i kveldinga

En plan er til for å endres, hvorfor skulle man ellers ha en plan? Hadde man ingen plan, kunne an jo bare dradd den veien det passet seg, og være fornøyd med det. Har man derimot lagt en plan, så kan de jo vise seg at det finnes alternativer som er bedre, ergo endrer man planen. En plan er fin så lenge forholdene er statiske, men så var det dette været…

Når man seiler i disse farvann, er det et par ting som bestemmer veivalg og tispunkt for når man forlater havn.

1) Hvordan blåser det
2) Hvordan er strømmen
3) er det vann nok til å komme ut

Strømmen følger tidevannet –> Altså må man holde styr på når er det høyvann eller når der det lavvann.
Skal man den ene veien er det best å gå på stigende vann, skal man andre veien må man gå på fallende vann.

Værutsiktene for den kommende 7-dagers perioden tilsier at det blir mye vind fra vest, senere nordvest. Altså er det lite gunstig å seile vestover, ikke minst om man etterhvert skal trekke litt nordvestover.

Enzo på vei mot øst

Enzo på vei mot øst

Enzo hadde en plan som omfattet Irland, Nord-Irland, Skottland inklusive Caledonian Canal. Jeg hadde tenkt å få med meg noen flere steder videre vestover langs den engelske sydkysten før jeg la kursen østover mot Dover, og videre mot det europeiske fastlandet. Men så var det dette været da….

Med en uke vestavind var det lite fristende med seilas videre vestover. Et forholdsvis enkelt valg for meg som uansett skal østover. Jane og Torstein på Enzo måtte gjennom en litt større kursendring. For dem var det snakk om “ikke Dublin, ikke Belfast, ikke Caledonian Canal”, eller “ikke 7 dager motvind”. Når alt komm til alt, så var valget enkelt for oss alle. Vi endret planene og dro østover!

Tett trafikk utenfor Southampton

Tett trafikk utenfor Southampton

Ny plan, nye utfordringer! På Sør-Østlandet er det knapt nok forskjell på flo og fjære. Her er det flere meter. Når alt dette vannet skal flytte på seg oppstår det en kraftig strøm. Her syd i England er det “enkelt”; På fallende vann går strømmen mot vest, på stigende vann går strømmen mot øst. …og strømmen holder en fart på 2 til 3 knop i de værste områdene! Om båten holder en fart gjennom vannet på 6 knop, så betyr det at man kan rekke 9 mil på en time dersom man seiler med strømmen, bare 3 mil om man seiler mot.

Karakteristisk fort / fyr ved innseilingen til Southampton

Karakteristisk fort / fyr ved innseilingen til Southampton

Vi hadde altså bestemt oss for å seile østover. Dvs vi måtte seile på stigend vann. Lavvann var ved 4-tiden natt til fredag, og det ville stige til rundt kl 10. Vi bestemte oss for avgang kl 0600. Da ville vi rekke ut av det kraftigste strøm-området før strømmen snudde. Avgang kl 0600 er sikkert OK for et A-menneske, ikke helt i hundre for meg.

En annen ting ved været er det som har med temperatur og nedbør å gjøre. Fredag morgen kl 0530 var det 8 grader, litt regn i lufta og frisk bris til liten kuling. Det var vått og kaldt! …og hvor i all verden har jeg gjemt (glemt) god-lua mi?

Vi kom oss av gårde kl 06, og for østover med mellom 8 og 11 knop. Vinden dabbet riktig nok etter en times tid, men da fyrte vi opp diesel-jernet for å komme ut av “The Solent” mens vi enda hadde strømmen med oss. På den måten rakk vi ut i åpent farvann før tidevannet bremset dn videre seilasen. Mens vi lå opp under 9-10 knop med strømmen med oss, ble det andre boller da strømmen snudd. Plutselig holdt vi ikke mer enn 5 – 6 knop over grunn selv om det blåste friskt og båten holdt drøye 8 knop gjennom vannet. De siste 20 milene ble laaaange, og kaaaalde!

Til tross for motstrøm, regnbyger og frostbitt kom vi oss til Brighton. Dette er en “badeby”, men slik været er nå bir det ikke mye bading. Ikke på oss, trolig ikke på noen andre heller. Her blir vi til søndag, da planen (?!) tilsier videre seilas til Dover.

Lørdag hadde jeg noen “gruer meg til” jobber som bare måtte gjøres. Kloakken var tett (igjen), og tanken full. Dette måtte bare løses. Gikk uventet lett, for marinaen er utstyrt med pumpe for tømming av den slags, og båten min har tømmepunkt på dekk. Først ble tankens “koselige” innhold slurpet opp gjennom pumpa, deretter ble tømmekrana mot sjøen åpnet, og derved ble “pluggen” sugd opp. Benyttet anledningen til å flushe  systemet med litt saltvann med det samme.

Den andre “gruer meg til” jobben var å ta ut autopiloten for rengjøring. I utgangspunktet en “enkel jobb”, om man bare var et slangemenneske, utstyrt med 3 armer med et ekstra ledd mellom albue og håndledd. I tillegg bær man ha minst ett øye på hver langfinger. Jeg er ikke atletisk, ikke har jeg 3 armer, og øya mine er plassert der de normalt er på et menneske. Det tok vel en time eller to fra jeg satt i gang til det hele var på plass igjen. Nå håper jeg bare den fungerer litt bedre… Det å seile solo uten en vel fungerende autopilot er en utfordring.

Første seiltur i Europa på 1/2 år

Svingkjøl, ikke mye under vannlinjen her nei.

Svingkjøl, ikke mye under vannlinjen her nei.

For et par dager siden kom Memento til Southampton som dekkslast på en bulkbåt som frakter leire (“clay”) til Europa. Er ikke helt sikker, men tror den delen av lasta skal til en papirfabrikk i Finland… De fleste båtene ble satt av i Southampton, før leira fraktes videre rundt Skagen

Etter 3 uker uten tilsyn var det med en viss uro jeg endtret Memento mens den enda sto på dekket til Sampogracht. 3 uker er “passe” tid for de brune insektene “vi er så glad i”, kan mangedoble populasjonen. Har så langt ikke sett et eneste tegn på at kakkerlakene har “tatt over” Memento. Det er nesten utrolig etter så mange måneder i farvann der det kryr av dem..

En båt igjen, så er det Memento sin tur

En båt igjen, så er det Memento sin tur

Jeg brukte tirsdagen på å få opp seil, få jolla på sjøen, vaske klær, og ikke minst handle matvarer for en liten uke…

I dag (onsdag) var det tid for å komme seg ut i skikkelig saltvann igjen. Fikk et par timers flott seilas på “the Solent” nord for Isle of Wight. Her kryr det det av seilbåter, selv på en kald onsdag i mai. Så minst 40 båter under seil på de 3 timene jeg var på sjøen.

Air Born

Air Born

Fint å seile her, så lenge man leser strømkart og tidvannstabeller før avgang. Helt OK med 2-3 knop medstrøm. Ikke like hyggelig med 3 knop i mot… Må imidlertid søke gjennom bortgjemte steder etter lue og hansker før neste seilas. Rundt 12 grader og sur vind er kaldt rundt øra på en som har soset rund i 25-30 grader de siste 4 månedene!

Kommer til å være her syd i England en uke eller to før jeg setter kurs mot kanalene i Holland. Hva fremtiden vil bringe vet ikke jeg, men det kommer nye “reisebrev” på bloggen etter hvert…

Dagens tur

Dagens tur

Trår vannet i Southampton

Onsdag 15. startet ARC Europe fra Bermuda. Mine venner fra Promise og All-Linn la i vei en halvtimes tid før. Alle disse har kurs for Asorene, når de kommer fram er imidlertid uvisst. Atlantis gikk fra BVI rundt 1.mai, og nærmer seg nå Asorene. Skal lure på hvordan overfarten har vært for dem, de er jo tross alt kun 2 personer om bord.

Jeg har også lagt ut på en ny etappe. Jeg dro til Southampton onsdag, i tro på at Memento ville ankomme 17. Mai. Slik skulle det ikke gå! Været ute i Atlanteren har vært såpss tøft at lastebåten som frakter bl.a Loupan, Enzo og Memento fra USVirgins til England er kraftig forsinket. Siste nytt tilsier ankomst på kvelden den 19. Har følgelig “feiret” 17-mai i en engelsk by uten korps, norske flagg eller russ. Så noen gatemusikanter på et torg uten at det skapte den store stemningen… Prøvde å få litt 17.-mai stemning ved å innta en belgisk vaffel med iskrem til lunsj… Jeg har i det minste spist is i dag….

De siste 2 ukene har gått med til besøk hos familie og venner. De fleste hadde jeg ikke sett på 9 måneder. Veldig hyggelig å se dem igjen! Rakk også en tur innom jobben, og fikk bl.a avtalt tidspunkt for første arbeidsdag. Kan vel si at det var et skritt tilbake til virkeligheten. Vesentlig mer lystbetont å treffe kjente i seilforeningen. Fikk riktig nok ikke med meg sesongens første tirsdagsregatta for ‘tur og hav’, men det blir sikkert rikelig muligheter i løpetav høstsesongen.

Nå venter nye opplevelser i Europa. Har ikke noe fast program riktig enda, men jeg styrer mot ferskvann på kanaler i Holland.


Fatal error: Uncaught exception 'wfWAFStorageFileException' with message 'Unable to verify temporary file contents for atomic writing.' in /home/memento/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php:30 Stack trace: #0 /home/memento/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php(497): wfWAFStorageFile::atomicFilePutContents('/home/memento/p...', '<?php exit('Acc...') #1 [internal function]: wfWAFStorageFile->saveConfig() #2 {main} thrown in /home/memento/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php on line 30