Monthly Archives: March 2013

Til de Britiske Jomfruøyene

Stamstedet på Anguilla

Stamstedet på Anguilla

Turen fra Anguilla til … på de Britiske Jomfruøyene (BVI) foregikk uten dramatikk, og for en stor del for motor. Memento og All-Linn startet med friskt mot ut fra Road Bay på Anguilla med fulle seil ved 16-tiden. Da ville vi få knape 3 timer dagslys ved starten av turen, og nå frem en gang på morgenkvisten. Det var platt lens mot Gorda, den østligstede Jomfruøyene, så vi holdt en liten vinkel for å få litt mere fart. Det skulle imidlertid ikke gå lang tid før farten sank til knappe 3 knop. Med den hastigheten ville det tatt laaaaang tid å seile 80 nautiske. Det var ikke annet å gjøre enn å starte motoren og tøffe “mot mål”.

På vei ut fra Anguilla så vi 2 kjempestore cruisebåter på vei ut fra Sint Maarten. Den ene var ikke bare kjempestor, det var verdens største, “Oasis of the Seas”! Så forøvrig i onsdagens nettaviser at den skal til Europa til sommeren. Ble ikke helt klok på om den skulle til Norge eller ikke. Det betyr uansett ikke noe for meg, for jeg tar mitt europacruise på 38 fot store Memento. Har ikke behov for “boltre” meg på mer enn 360 meter sammen med knappe 6300 turister og et mannskap på 2100.

All-Linn er den lille prikken ved marøren. Regnbygen den store

All-Linn er den lille prikken ved marøren. Regnbygen den store

Solen forsvant i havet ved 18:30-tiden, og fullmånen kom en times tid senere. Hadde det ikke vært for den evinnelige motorduren, ville tilværelsen vært helt perfekt. All-Linn har ikke AIS-sender, så for å holde “track” på dem kjørte jeg radar det meste av natten. Det var ikke bare andre båter som dukket opp på skjermen, også noen hissige regnbyger. Vi holdt oss tørre, men jeg ha “fotobevis” på at det var like før All-Linn ble fanget av en regnbyge som drev på skrå bak dem.

Nicolai har etterlyst et bilde av soloppgangen. Selv om man er våken i grålysningen, er det ikke lett å

Soloppgang i Karibien

Soloppgang i Karibien

få et bilde av soloppgangen når man ligger på vestsiden av øyene. Da er gjerne sola godt oppe på himmelen innen den dukker opp nede hos oss som ligger for anker. I morges var jeg på havet, så da kom det “etterlengtede” bildet. Men det er ingen tvil om at solnedgangene er flottere enn oppgangene. Vet ikke hvorfor det er slik.

Like etter soloppgang ble det endelig fisk på kroken. En flott “Horse eye Jack” (tror jeg). Den HorseEyeJackene fisken ble mat til alle 4 på Memento og All-Linn. Det smakte fortreffelig til brunsj etter nattens overfart. Nå ligger 4 norske Bavaria’r på rekke og rad. Promise (40), All-Linn (36), Atlantis (38) og Memento (38), som alle seilte ARC 2012. Skal ikke se bort fra at det blir et norgestreff på en av barene på land i løpet av påsken!

Jeg har flere ganger tidligere kommentert skjemaveldet til toll og immigrasjonsmyndighetene. Jeg trodde i min enfoldighet at toppen var nådd på Dominica, men nei, Dominica er nå nede på 3.-4. plass! BVI er uten tvil foreløpig toppen av byråkratiet, og enda har jeg ikke prøvd meg på visumpliktige St. Thomas som tilhører USA….

Det er helt ufattelig, 3 ulike skjemaer måtte fylles ut med stort sett den samme informasjonen. Eneste reelle forskjell var at på det ene skjemaet (den som omhandlet båten), måtte jeg skrive et klart og tydelig “NO” på at jeg ikke har våpen om bord. Lurer på hva som hadde skjedd om jeg hadde oppgitt et våpen?. Jeg har jo masse nødraketter om bord. Ved feil bruk kan de gjøre mye skade!

Skjema for skipper (meg), og eier (meg) “manglet” “våpen-rubrikken”, men til gjengjeld måtte jeg oppgi hvem som hadde utstedet passet mitt (lurer på om de skjønner hva et “politidistrikt” er for noe.) på ett av de andre skjemaene.. …og hvem som var eier, skipper og mannskap var jo allerede oppgitt med passnummer og det hele i “skjemaet for båten”. Trekk pusten Stein!

Ellers så er jo dette med oppholdstillatelse et et sirkus. Nå har jeg fått en nesten gratis 30-dagers oppholdstillatelse (US$ 14). Den kan forlenges til den nette sum av US$ 200, eller jeg kan ta en tur til en øy utenfor BVI, f.eks St.Thomas en kort fergetur unna, og få nye 30 dager til US$ 14. Jeg må uanstt ta denne fergeturen for å ordne visum til USA. …det er mulig å få visum dersom man ankommer med rutegående transport (fly eller ferge), men ikke når man kommer rekende med egen båt!. “I love the land of freedom…..”

Tenk om alle de karibiske øyene hadde gjort som franske Martinique og Guadeloupe. Der ordnes det hele ved hjelp av en enkel PC og en sivilt ansatt marina- eller butikk-medarbeider. Nei foresten, da hadde arbeidsløsheten på disse øyene økt formidabelt!

Ære være Schengen!
..

God påske!

Ønsker alle som følgr meg på turen en riktig god påske.

Dårlig med påskepynt ombord. Ikke store pyntingen å se på land heller. Det nærmeste en “påskekylling” må være en av de utallige kyllingene som spankulerer rundt husene. Ikk mange burhøns her!

All-Linn og Memento legger ut på nattseilas litt senere i dag. Vi skal til Jomfruøyene (BVI), har drøyt 80 nm foran oss. Godt å være flere båter i lag. Været er upåklagelig, så det ligger an til en skikkelig måneskinnstur til natten.

Sint Maarten

Trafikk ut forbi Simpson bay bridge. All-Linn nærmest

Trafikk ut forbi Simpson bay bridge. All-Linn nærmest

Jeg kom til Sint Marteen for 10 dager siden, og har ligget for anker i Simpson bay lagoon siden. Lagunen ligger på innsiden av 2 broer, en på nederlands side som åpner 6 ganger i døgnet. 3 ganger for utgående trafikk, og 3 ganger for inngående trafikk. På fransk side er en bro som kun har 3 åpninger der både ut, og inngående trafikk går samtidig. Rekker du ikke en åpning, så blir det fort mange timers venting på neste mulighet, om du da ikke betaler US$ 1000 for en privat åpning. Dagens høydepunkt er å sitte med “kanal-plass” i yacht-klubben og ta i mot siste inngående tur kl 1730. Alle båter hilses velkommen med jubel, og ekstra jubel om man hilser tilbake.

Maltese Falcon. Frittstående master i carbonfiber

Maltese Falcon. Frittstående master i carbonfiber

Det er “bompenger” å betale for å komme inn i lagunen. Båter under 12 meter slipper unna med 10 US dollar på hollands side, 20 Euro på fransk side. Prisen stiger ganske kjapt for støre båter, og stiller du med en båt i megayacht-klassen må du ut med US$ 500 for en passering. Hva megabåtene betaler i havneleie aner jeg ikke, men jeg ville ha måtte ut med US$ 58 pr natt + strøm og vann om jeg ville ligget til brygga hos IGY (rundt kr 100 mer enn hos samme selskap i Rodney bay på St. Lucia). Jeg lot brygge være brygge og lå for anker til US$ 20 pr påbegynt uke.   

 

Maltese Falcon - Seilet foldes inn i masten

Maltese Falcon – Seilet foldes inn i masten

Sint Maarten er den minste øya i verden som er delt mellom 2 stater; Nederland og Frankrike. Delingen fant sted allerede i mars 1648, og gjelder fortsatt. På nederlandsk side er “alt” amerikansk. Språket er engelsk, pengene US dollar (de har en egen valutta, men den brukte jeg aldri), og en betydelig andel besøkend amerikanske. På fransk side av øya er til gjengjeld alt, absolutt alt, fransk. Sint Maarten/Saint Marten har rundt 1.000.000 besøkende pr år. De aller fleste kommer med cruicebåt til Phillipsburg på nederlands side av øya. Ikke uvanlig med 3-4 cruicebåter hver eneste dag.  

MalteseFalcon-3Har stort sett befunnet meg i Simpson bay som har “alt” en seiler kan ønske seg. 2 båtutstyrs butikker i megastørrelse, supermarkeder med et vareutvalg som kan tilfedsstille alle (bl.a norsk røkelaks og svensk Wasa knekkebrød, men kaviar og tubeost har jeg ikke sett siden Gran Canaria.) En øl i butikken til 75 US cent, eller US$ 2 på restaurant. Joda, Sint Marteen var en grei plass å være en ukes tid… 🙂 ! Det har blitt noen middager “på by’n” i løpet av disse dagene, stort sett under US$ 50  for et rikelig måltid med drikke til.

På dagtid blir riktignok idyllen forstyrret av store jetfly som tok av rett over båten. Jeg antar ganske mange har sett bilder på internett av en jumbojet som stryker over en badestrand. Det er fra Sint Maarten! Badestrand i ene enden av rullebanen, en masteskog i andre enden. At det går bra!

Palmsøndag var det endelig tid for å legge ut på en ny etappe blandt utallet av karibiske stater. En drøy uke uten mulighet for en dukkert fra båten fikk være nok!
 
Memento og All-Linn tok 09-åpningen ut av lagunen, og la veien nordover til Anguilla. Overfarten fra Sint Maarten til Anguilla foregikk i ypperlige seilforhold. Full seilføring for en gangs skyld, først en lens langs Sint Maarten, deretter slør mellom øyene, for så og avslutte med en kryss “mot mål”. En helt perfekt dagstur!

My way 60

My way 60

Like utenfor broen, i selve Simpson bay, lå en ev verdens største private seilyachter. “Maltese Falcon”. Om noen ønsker å leie den for en uke, så er det fullt mulig… om man har rundt 4 millioner norske kroner å avse for en ukes seiltur! I lagune lå for øvrig en båt med navn “Hugo Boss”, spesialdesignet for non stop jorden rundt. Den har gjort det 2 ganger. Båten er nå pensjonert, og går nå i charter. En annen ganske spesiell båt, som jeg har truffet mange ganger siste halvåret er italienske “My way 60”. Det er en båt der eieren har prøvd å lage sin egen “Open-60” båt. Har vel sett mere vellykede konstruksjoner, men han har gjort det! Det skal han ha! (anbefaler seilinteresserte å “google” disse båtene)

Lokal seilbåt fra Anguilla. Bommen er dobbelt så lang som båten

Lokal seilbåt fra Anguilla. Bommen er dobbelt så lang som båten

Ikke mer enn knappe 20 nm seiling fra havn til havn, like fullt et nytt land med ny innsjekk hos toll, og imigrasjons myndighetene. Vanligvis er det massevis av papirer som må fylles ut, men her var det nok å fylle ut en mannskapsliste. Fort gjort for meg som er alene om bord! Mesteparten av kysten rundt Anguilla er omfattet av et naturvernsområde. Det er kun 2 bukter som er åpen for ankring over natten. Skal man flytte seg ut av “natt-ankringen”, så må man inn på tollkontoret for å få seg seilingstillatelse, og er båten stor nok koster det flesk! For en liten 38-foter er det imidlertid prisen til å leve med. Eneste problem er at seilingstillatelsen gis for et bestemt dato, eller eventuelt uker (men det blir dyrt). Det nytter ikke å kjøpe et “dagspass” som brukes en eller gang i løpet av oppholdet..

Har ikke rukket stort på Anguilla så lant, men etter innsjekk fikk vi et par øl til levende musikk på “Johnno’s”. På Johnno’s er det levende musikk onsdag kveld og søndag ettermiddag og kveld. Virkelig bra musikere, men prisen for å sitte her var styggelige US$ 5 for en liten øl. Tror ikke jeg har betalt så mye side jeg forlot norge… Det er kanskje en forsmak på at jeg nærmer meg USA…

St. Kitts

Reker fyllt med krabbekjøtt til lunsj. Den var ny, og god!

Reker fyllt med krabbekjøtt til lunsj. Den var ny, og god!

Jeg har stadig irritert med over selgere som oppgir priser i US dollar, og ikke i sin egen valutta EC dollar. (1 US = 2,7 EC). I går fikk jeg “hevn”. Skulle ha et gjesteflagg fra St. Kitts, og fant ett i en av bodene like utenfor cruicehavnen (der det lå et skip full av amerikanere). Spurte om prisen, og fikk til svar 4, jeg tok frem en 5-seddel fra lomma, og smilte. Damen så  rart på pengeseddelen, men før hun fikk sukk for seg fortsatte jeg: Du spurte om 4, det der er 5!   Det var først da hun fikk hikstet frem “US dollar! That was good, give me 5 more EC”. Hun fikk sine 10 EC, og jg sparte vel en krone på spøken.  10 EC for et gjesteflagg er forøvrig svært billig. Dobbel pris er helt normalt.

Cruicebåter på St. Kitts

Cruicebåter på St. Kitts

St.Kitts er tydeligvis en mye besøkt cruicehavn. Selve havneområdet er nylig utbygget med et stort handelssenter i tilknytting til nytt terminalbygg. I går var det et skip inne, i dag 2 kjemper til kai, og ytterligere 2 små for anker. Det er nok en god dag for alle som lever av cruice-turistene i dag. Det kryr av amerikanere, og jaggu hørte jeg en norsk stemme også.

Søndag overhørte jeg et anrop på VHF’n. Det var en båt som ropte på politi. Noen lokale gutter hadde svømt ut til noen båter som lå for anker. De var i ferd med å bryte seg inn i en av dem, men var oppdaget, og ble filmet under raidet. Politiet kom, og kort etter var de tatt inne på land.
Det var en båt med 3 svensker som var offeret. Tyvene hadde fått med seg en PC (som sikkert ikke var særlig glad for svømmeturen), og noen småting. Allerede mandag morgen var det rettsmøte, og dommen falt ved 14-tiden. Den ene fikk 7 piskeslag, dersom han har helse til å klare dem, den andre fikk 3 mnd straffarbeid.
Under rettsmøtet hadde dommeren bl.a spurt om de trodde båtfolket snakket sammen? Jo, kanskje… Og hva snakker de om tror dere? Muligens tyverier… joda, vi snakker sammen, og skriveer om det.
Svenskene ble fortalt at det var svært skjeldent innbrudd i båtene, og når det forekom, var det kort og effektiv prosess. Myndighetene ønsket å gi klart signal om at dette vil vi ikke ha noe av. Kanskje noe å lære for  flere rettsstater.

 

En plan er til for å endres.

Hadde en plan om å bli på Montserrat i minst en uke… men allerede etter 2 dager var det slutt. Vind og bølger gjorde det uforsvarlig å ligge for anker i Little Bay. Lørdag kveld slapp ankerfestet. Oppdaget det heldigvis i tide, for det var ikke spesielt langt inn til brenningene. Måtte få opp ankeret i en fart, og ta kurs “ut i sikker retning”. Det var stup mørkt. “svartmåne” og overskyet. Måtte bruke radar tilbake til ankringsfeltet, for å gå klar av de andre båtene som lå der. OK med de 3 andre besøkende båtene. Værre med de lokale båtene som lå i bøyer uten lys. Ankeret satt heldigvis på første forsøk, men artig var det ikke! Søndag morgen hadde alle de 3 andre båtene forlatt området, det var kun jeg som humpet meg gjennom frokosten.

Det er ikke så mange andre steder å legge seg, ettersom nesten halve øya er stengt som følge av vulkanen. Søndag morgen var det fortsatt ubehagelig i Little bay. 2 meters dønninger som vokser inn over grunna er ikke no kos. Det var følgelig ikke så vanskelig å legge om på planene. Det var bare å glemme St. Patric, og komme seg til neste øystat – St Kitts & Nevis. Gjorde først en stopp over natten utenfor Nevis, før jeg fortsatte mot Basseterre – den største byen på St. Kitts.

Har fått en vannlekkasje ved impelleren. Hadde et håp om å finne en Volvo Penta forhandler på St. Kitts, men den gang ei. Må nok videre får å finne den slags. I øyeblikket er jeg litt i tvil om hva jeg ender opp med. Tror jeg uansett blir liggende til vinden dreier slik at jeg får en enklere seilas viderre nordover. Det er ingen grunn til å legge ut på en kryss mellom øyene her. Naturen har sørget for at alle øyene ligger på en fin slørelegg i forhold til fremherskende vindretning. Altså venter jeg på at østavinden skal komme tilbake. Det tar sikkert ikke så nang tid.

 

Montserrat

Har gledet meg til å besøke Montserrat. Har så langt bare vært ett lite døgn på øya, men kan umiddelbart si at dette var heftig! Virkelig et sted utenom det vanlige, virkelig et sted å besøke!

Memento for anker i Litle Bay

Memento for anker i Little Bay

Kom hit fredag ved 16-tiden, og la meg for anker i Little Bay. Dette er øyas eneste havn etter at vulkanen la den gamle hovedstaden i, eller rettere, under grus. Havnen i Litle Bay har en liten RO-RO kai, men mangler kapasitet til å ta inn skip av noe størrelse. Det gjør det ikke bedre at området utenfor kaien er ankringsområde for både lokale fiskere, og omreisende fanter som meg selv. I natt var det 4 fremmede båter her, 2 norske, en tysk og en amerikansk. I løpet av dagen har tyskeren og amerikaneren blitt erstattet av enda en norsk Bavaria og en katamaran som ikke fører flagg (trolig utleiebåt fra en av de franske øyene).

Vi var der !

Vi var der !

I dag har jeg vært på tur rundt øya sammen med 2 karer i den ande norske  båten som var her i natt. Vi fikk en utrolig flott omvisning av Joe Phillip og hans “Avalon’s tour”. (Omtalt, og anbefalt i Chris Doyle’s “Cruicing Guide”). Noe av det som gjør Avalon’s tour så bra, er at han har samlet en mengde bilder fra tidn før vulkanen. Når vi nå kjører rundt på viser han oss både hvordan det var her via bilder på iPad’en, og vi kan med selvsyn se hvordan det er her nå. Mange steder umulig å tro at det er samme sted som på bildet, men et hustak eller en fjellformasjon viser at vi står på samme sted som bildet viser.

Det ryker fortsatt

Det ryker fortsatt

Montserrat er selvfølgelig kjent for vulkanen som i tiden mellom 1995 og 2010 la store deler av øya under aske og grus. Størst vulkansk aktivitet var det høsten 1997, med 76 kraftige eksplosjoner som sendte aske rund 40.000 fot opp i atmosfæren. Vulkanen på Montserrat sende ikke ut lavastrømmer slik man bl.a kan se på Hawaii. Lavaen her har så høy viskositet at den ikke renner. Følgelig bygges det opp nytt fjell på utrolig kort tid. I tillegg dannes det mye aske, grus og småstein som føres nedover med regnvann. Vulkanen her har også produsert mange pyroclastiske “flomer”, der grus og aske som holder opp til 600 graders varme “flommer” nedover fjellsidene omtrent som et snøskred. Et snøskred kan man overleve, en pyrocastisk “flom” steker alt, og etterlater overhode ikke noe liv.  

Porten inn til AIS Studio

Porten inn til AIS Studio

Nesten like kjent er øya for sitt “AIR Studio”, ett av verdens mest moderne musikksturioer i sin tid. Studioet ble etablert i 1979 av tidligere produsent for The Beatles, Sir George Martin. Studioet var utstyrt med det aller beste utstyret som var tilgjengelig på den tiden, og ble flittig benyttet av musikere som Paul McCartney, Elton John, Stevie Wonder, Eric Clapton og Sting / The Police.
Studoet ble rasert av orkanen Hugo i 1989, og ble aldri bygd opp igjen. Det var ganske spesielt å stå inne i det gamle studioet mens vi hørte en av de mest kjente Police-innspillingene nettopp fra dette rommet.   http://www.youtube.com/watch?v=aENX1Sf3fgQ&ob=av2e
 
Området rundt Little Bay er under utbygging, og skal etterhvert huse alle offentlige instanser. De er

Mye musikk har blitt til i dette rommet. Noe finnes finnes også ombord i Memento (Sting)

Mye musikk har blitt til i dette rommet. Noe finnes finnes også ombord i Memento (Sting)

her forsåvidt allerede, men i svært midlertidige lokaler. Det er vel å ta hardt i og si at Litle bay “er” øyas hovedstad, om om få år til skal den bli det. En av de første bygningene er er kulturhuset, ikke bygget med offentlige midler, men med penger fra en konsert som alle de gamle AIR studio-musikerne hadde i London.
 
Montserrat hadde rundt 11000 innbyggere før 1995, nå er det under 5000 her. Innbyggertalet er altså mer enn halvert, men det vises på en helt annen måte enn i fraflyttingsområder jeg kjenner fra Norge. Her ligger de aller fleste tomme husene

Skogen tar over

Skogen tar over

i et område av øya som er avsperret pga vulkanen. I noen områder gror det noe helt utrolig, så der det for 15-20 år siden var en livlig landsby, er det nå tett skog som skjuler byggene som for ganske kort tid siden huset folk. 

Vi ble tatt med langt inne i forbuds-sonen. Fikk vandre rundt i et tiligere hotell, der gulvet nå er dekket med rundt 30 cm vulkansk aske. Selve byen Plymouth ble først dekke av aske, senere har regnvann ført grus ned fra fjellet og ut over byen. Noen steder kan man se et og annet hustak som så vidt stikker over grushaugen. Andre hus er fullstendig dekket.

Kun 3. etasje vises, resten av huset og golfbanen er dekket med hrus

Kun 3. etasje vises, resten av huset og golfbanen er dekket med hrus

Litt nord for byen lå det en flott golfbane. Den er fullstendig dekket av flere meter tykkt lag med grus. Bildet til venstre er tatt på golfbanen, og viser alt som står igjen av en 3 etasjers bygning. Også her er det elvevann som har ført grus og jørme med seg, og dekket store arealer.

I Irland feirer de St. Patric’s day – en dag!. Her feirer de en hel uke. Det starter denne helgen, og varer helt til 17. mars. Om jeg får med meg hele feiringen få tiden vise. I kveld må jeg holde meg i båten, for det er så mye svell at det er forbundet med stor fare å “anløpe” havnen med jolle, dvs størst risk er det vel å komme seg tilbake i jolla etter endt bar-besøk.

Kan takke sjåfør og guide Joe Phillip for linker. Inntrykkene og bildene er imidlertid mine.

Her følger link til konserten som ble holdt i London..

Live charity Montserrat 15-09-1997 Full Concert – Part 1 – 10
http://www.youtube.com/watch?v=g8sGNw6MC2c
http://www.youtube.com/watch?v=RMGqDy4q3qw&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=UBbwPZdVHyk&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=1ZFFBdOhE2E&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=omGYrL0qyJA&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=dUJHlXQWyrQ&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=LMPuoJY5i2U&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=E_8aTUBCeo4&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=yVVKTzfiDCc&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=uacAC4k1XiE&feature=related

 

 

 

 
 

 

 

Fra Antigua mot Montserrat

Vulkanområde sør på Montserrat

Vulkanområde sør på Montserrat

Har tilbragt en liten uke i ren luksus, dvs med landstrøm og vann på brygga. Har til og med internett (ganske tregt) i båten. Nå er det på tide med en liten forflyning, mot sørvest til en forandring. Neste øy blir Montserrat med sin fortsatt levende vulkan. Gleder meg!

Stedet Jolly harbour på Antigua er fort gjort å skrive om. Stedet har en flott marina med alle fasiliteter, en golfbane for dem som ønsker det, 4-5 OK restauranter og en del hoteller / timeshareanlegg. ..Og ikke å forglemme et supermarked med masse varer! Supermarkedene på de andre tidligere engelske øyene er stort sett tragiske, med et ytterst sparsommelig vareutvalg. En annen ting som er bra her er tilgangen på minibanker.  Har sett 3 i umidelbar nærhet at marinaen, og alle funker!

Jolly Harbour

Jolly Harbour

Ut mot havet ligger en strand av de helt skjeldne. Turkis vann skyller opp langs en flere kilometer lang strand med flott skjellsand. Må være en skattekiste for alle som samler skjell og korallrester. Sandstrender har unasett sin negative side spør du meg, det blir sand mellom tærne, sand i skrittet, sand på maten og…. Stort sett sand alle steder der man ikke ønsker den.
På vei mellom English og Jolly harbor passerte vi et rev, med tilhørende gruntvannsområde. Fantastisk klart vann. Kunne praktisk talt telle småstein på 10 meters dyp. Her måtte vi bare snorkle. Tok oss inn mellom 2 rev, og kastet anker. Eirik fra All-Linn og jeg snorklet rundt i en times tid. Jeg så et par små stingray, mens Eirik stiftet bekjentskap med en baracuda. Prøvde å filme litt med GoPro’n, men med et lite vidvinklet kamera skal det ikke mange metrene til før fisk på 30-40 cm blir ganske uanseelig. Eneste vesen som var lett å skjeldne var denne bergenseren jeg svømte sammen med.

Under utbruddet

Under utbruddet

Nå går altså turen til Montserrat. Har sett en filmatisering av vulkanen som i 1997 la store deler av øyas sørlige områder “i grus”, deriblandt den daværende hovedstaden Plymouth. Det var i hovedsak pyroclastiske  strømmer som “flommet” over landskapet, og brente alt til ingenting på sekunder. Et “snøras” bestående av mange hundre grader varm aske er ikke til å spøke med! Fortsatt er den sørlige delen av øya avsperret. Ikke bare på land, men også ut til 1 nm fra kysten. Kommer det en pyroklastisk “flom”, så fortsetter den langt ut over vannet.

Pyroclastisk "flom"

Pyroclastisk “flom”

Nord på øya er det fortsatt full menneskelig aktivitet. Mye av turist, og forskningsaktiviteten er naturlig nok viet vulkanen. Jeg gleder meg virkelig til å se dette på nært hold, dvs jeg skal holde meg på sikker avstand til det farlig. Bildene denne gangen har jeg hentet fra Google (han har jaggu vært der og!)

Stingray City

Nærkontakt

Nærkontakt

 

Vasser blandt stingrays

Vasser blandt stingrays

I løpet av de siste 5-6 årene har jeg vært med på å fiske et tyvetalls stingray utenfor Gran Canaria. 1. mars fikk jeg en helt ny opplevelse med de samme skapningene – Vi vasset og svømte i lag med dem, og håndforet dem med små blekksprut.

Det er store dyr, og ved enkelte anledninger ble de ganske så nærgående. Flere av oss ble regelrett dyttet ut av balanse. Det var ikke bare stingray’ene som satt pris på maten. Det kom et ganske stort antall småfisk for å ta del i måltidet.

Eirik og Stein "kappsvømmer" med en Baracuda

Eirik og Stein “kappsvømmer” med en Baracuda

Litt i bakgrunnen, en stor baracuda. Vil anslå lengden til en drøy meter..  Kom ganske nær den, men kom vi nærmere enn 3-4 meter, så trakk den seg unna.

Området vi var på kalles “Stingray City”. Det ligger like bak et rev på nordøst-kysten av Antigua. Der er dt lagt ut noen bøyer som markerer området de besøkende 2-bente kan befinne seg innenfor. Rokkene svømmer fritt ut og inn av området, men kjenner nok lyden av båtene som frakter folk og ikke minst mat ut til dem. Det tok ikke mange minuttene etter at vi lå

Stingray

Stingray

flyr forbi

Like før foringstid - det strømmer på

Like før foringstid – det strømmer på

fortøyd ved flytebryggen der ute, før det krydde av rokker rundt oss. Det var bare å iføre seg dykkermaske og komme seg uti til en meget spesiell opplevelse.

Dagene i English Harbour har gått med til å gjøre mye av det vi virkelig har blitt eksperter på. Vi rusler rundt og opplever stort og smått, men ellers gjør vi masse av absolutt ingen ting. Dvs det er alltid en anledning for en kald øl!

Memento er en av de små prikkene midt i bildet

Memento er en av de små prikkene midt i bildet

I kveld (lørdag) venter blues og jazz på “Sherley Heights”. Stedet er en gammel opservasjonspost som engelskmennene satt opp på 1700-tallet. Hva bygningene ble brukt til den gang har jeg ikke fått greie på så langt, men det er slett ikke umulig at admiral Nelson har stått å tisset på nøyaktig samme plass i det som nå benyttes som toilett.

På dagtid er stedet et yndet utsiktspunkt for turster. På kveldstid er det levende musikk og grillmat som gjelder. Torsdag var jeg først oppe til fots sammen med Marius fra “Sy no 24”, og om kvelden var jeg der oppe sammen med folket på “All-Linn”. I kveld er i tillegg sveitsiske “Sterre” ventet.

De fleste dagbesøkende der oppe på kommer nok med buss fra et cruice-skip, mens noen tar beina fatt fra havna nede i English Harbour. Det er ikke mer enn en drøy kilomete opp, men 150 meter høydeforskjell i 30 graders varme og stekende sol medfører et stort væsketap. Det smakte utmerket med en “duggfrisk en” på toppen, om mulig enda bedre når vi var tilbake i havna. 

stor, større, enda større (men ikke størst)

stor, større, enda større (men ikke størst)

I løpet av tiden her i Karibien har jeg fra tid til annen lagt merke til at mange av de store båtene har en rød lanterne i masta. Har diskutert med mange, også folk med bedre maritim bakgrunn enn meg selv, men ingen har hørt om regler som tilsier rød “ankerlanterne”. Nå er mysteriet løst: Det er slett ingen ankerlanterne, men markering for fly. Det sies at det er båter med mastehøyde over 100 fot (30 meter) som fører rød “fly-markering”. En kveld kunne jeg telle 30 slike master fra min egen båt (som forøvrig går greit under broer med 19 meters seilingshøyde). Båter i 30-40 fots klassen ruver ikke i dette landskapet.

Solnedgang ved "The Kingdom of Reonda"

Solnedgang ved “The Kingdom of Reonda”

Fra den plassen jeg nå har ytterst i English Harbour, har jeg utsikt rett over til Montserrat. Fredag kveld hadde vulkanen der borte et lite aske-utbrudd. Spenningen var stor om dette vile utvikle seg til noe mer i løpet av natten, men nå ser det svært så rolig ut der borte. Det kommer bare litt damp opp fra stedet der det i går kom aske.

Like nord for Montserrat ligger lille Redonda. Historien vil ha det til at en eksentrisk herremann plantet flagget sitt og utnevnte stedet som “the Kingdom of Redonda”. Historien om “kongedømmet” kan leses her: http://thekingdomofredonda.com/history.htm Det er en fornøyelig historie!


Fatal error: Uncaught exception 'wfWAFStorageFileException' with message 'Unable to verify temporary file contents for atomic writing.' in /home/memento/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php:30 Stack trace: #0 /home/memento/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php(497): wfWAFStorageFile::atomicFilePutContents('/home/memento/p...', '<?php exit('Acc...') #1 [internal function]: wfWAFStorageFile->saveConfig() #2 {main} thrown in /home/memento/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php on line 30