Monthly Archives: November 2012

Møkkaproblemet løst! – nye problemer oppstår….

Har hatt dassproblemer. Endelig åpent nå!
Oppdaget imidlertid at feste til duogen har røket. Kan ikke bruke den som slepegenerator, ser etter løsning slik at den kan gå som vindgenerator i første omgang. Litt høy stressfaktor i øyeblikket, men alt vel med mannskap, seil og motor. Starter seilingen igjen om kort tid.

“Møkka” (eller “skit” om du vil) problem…..

ARC – 72 timer passert
Kl 11 UTC hadde vi vært under veis i 72 timer (3 døgn). Hadde da tilbakelagt drøyt 570 nm, med en snittfart på 6,7 knop. Siden midnatt hadde vi lagt bak oss 78 nm, vel 7 knop i snitt. Vi holder en kurs som bringer oss nesten rett vestover. Skal mye lenger sør, men venter på vindendring som vil gi oss sørligere kurs “gratis”. I natt hadde vi mye vind, og store bølger. Spesielt ille før midnatt da vi ikke hadde glede av måneskinn. Vi fikk et par bølger som la oss ubehagelig langt over. Ikke lett hverken å styre, eller å holde køya for dem som skulle på vakt senere på natten.
4 timers vakter i røft vær er for slitsomt, fra kommende natt legger vi om til 3 timer vakt, 6 timer hvile.
Livet om bord dreier seg stort sett om å lete etter små feil som kan utbedres enkelt fremfor å oppdage store problemer. Vi har i øyeblikket et “skit-problem” som ikke ble løst på første forsøk…. utløpet fra septiktanken er tett. Enkelt å gjøre noe med ved havn og i rolige omgivelser, ikke fult så enkelt med 2-3 meter bølger og liten kuling. I dag er det fredag på kalenderen. Fredag er dagen for en (og kun en) gin-tonic, dersom været er lagomt. Det er derfor skipperens privilegium å avgjøre hvilken dag som er fredag. Med nevnte kuling er det usikkert om dagen i dag er en fredag… om ikke, kan jo dagen i morgen bli en fin fredag!

Ny oppdatering fra S/Y Memento

Nettopp passert 48 timer; 327 nm utseilt.
Nå begynner vi å oppdage slitasjeskader. Førts røk taulåsen til “Kick’en” i forbindelse med en jibb, fikk laget en midlertidig omlegging inntil ny lås er på plass (har reserve ombord). Det neste som skjedde var at et feste til en av blokkene til kick’en røk (en av bøylene ved mastefoten). Også her midlertidig utbedret.
I tillegg har jeg mail-problemer, i hvertfall om natten. Måtte gi opp å få sendt posisjon til Frivind i morges. Hadde kommunikasjon med Iridium, men fikk ikke kontakt med mailserveren ?!
Ellers er det 3 velluktende nyvaskede menn om bord. “Bøttedusj” med saltvann på hekken i morgentimene. Utrolig salt vann, vet ikke helt hva som svir mest i øya, såpe eller saltvann. Ble nettopp passert av en familie med delfiner. Har øyekontakt med 2 båter uten AIS, og ser ytterligere 2 på AIS’en. Ellers er vi alene på havet. Alt vel.

Dag 1 i sjøen

Det første døgnet er unnagjort i kuling og til dels mye sjø. I løpet av de første 24 timene har vi tilbakelagt 180 nautiske – Snitt ca 8 knop, max 17 !! Imponerende!
Vi la oss ganske langt fra land nedover kysten av Gran Canaria. Der hadde vi fri vind, og minst mulig effekt av “akselerasjonssonen” fra flyplassen og videre nedover. Et par timer etter start kjørte vi på en ganske stor skilpadde. Ubehagelig smell i båten, ganske sikkert mye verre for skilpadda. Ut over det har vi sett mye stormsvaler, en del flyvefisk (fortsatt ingen om bord), og noen delfiner.
Alt vel! Ingen sjøsyke selv om det humper godt.

Start

Aller siste: “Redaksjonen” har snakket med Stein på telefon. Overskyet, 22 kn. vind og de passerte linja med ett minutts margin (på rett side). Tre båter tjuvstartet og fikk tre timer tillegg i tid. Alt vel ombord.

Siste: Stein melder at alt er klart til avgang. Lettskyet med noen regnbyger. Han har også lagt ved en usedvanlig detaljert værmelding fra “Frivind”. Et grovt sammendrag av denne er at det blir litt mer vind enn “normalt” for denne delen av verden og årstid – og en noe rotete sjø rundt 3,5 m.  Her er et lite utdrag av værmeldingen fra Mads:
0 – 24 timer (fra start idag kl 11 UTC)
Vind: 18 – 23 øker til noe usikker 20 – 26 kn*** ned langs øya, dette holder seg frem til i ettermiddag, 40 – 50 grader. Øker så til 25 – 30 kn utover kvelden, dette holder seg utover natten før det synker til 23 – 27 imorgen tidlig og 21 – 25 kn på slutten av perioden, 40 – 50 dreier på 60 – 70 grader frem mot slutten av perioden.

Bølger: 2 øker mot 3,5 utover natten før det synker til 3 m mot slutten igjen. Svell fra N i tillegg til vinddrevet. Bølger fra to retninger fører til litt rotete sjø.
Vær: Skiftende skydekke med tildels sterke byger frem til i natt, deretter skiftende med færre byger.

Skrevet tidligere tirsdag: I skrivende stund er det to timer til S/Y Memento med skipper og mannskap setter kurs mot åpent hav. Kommunikasjonen er ikke like enkel som ved brygga, og Stein har opprettet en egen mailadresse hvor han lover å sende oppdateringer til “redaksjonen” hjemme i Norge hver dag så sant det lar seg gjøre. “Redaksjonen hjemme er “gammelskipperen” til Stein og hører til i Søgne som de fleste av leserne vet :-). Han kommer ikke til å lese bloggen selv, og vil ikke lese andre epostadresser. Har noen viktige meldinger til Stein eller mannskap, kan dere sende dem til post@nico.as eller til nicolai@repstad.no så skal jeg videreformidle. Som alle ivrige lesere vet kan båten, og alle de andre 230 startende, følges her >>> gjennom hele regattaen. Ønsker båt og mannskap en fantastisk overfart! M.v.h,. Nico

Ser ut som om ARC’s egen “tracker” er ute av drift for øyeblikket. Følg starten her >>>

Racing-klassene på vei

Søndag 25. november var startdato for årets ARC-regatta. Av drøyt 230 deltagere var det knappe 30 som forlot Las Palmas denne dagen. Det var i første rekke båter i Racing-klassene, den største ser vi her, en 80 fots Swan.

Det var bare 6 båter fra Cruising-klassene valgte å starte, alle vi andre venter til uværet har passert Kanariøyene, og legger i vei i morgen tirsdag.

Selv om de fleste fortsatt ligger i havn, så ble “avreisen fra Las Palmas” markert i morgentimene i går. Levende musikk på bryggene som det virkelig svingte av. Et forlkeliv av de skjeldne! Når starttidspunktet nærmet seg, trakk tusenvis av tilskuere ned kystveien inn mot byen.

Her var det gode muligheter til å følge med på starten. Det ble rett nok ikke et så spektakulært syn som det pleier, med kun 30 båter på linja i stdenfor 230, men artig var det! Norske Lupi (Pogo 12.50) var blandt de første som krysset startlinjen. De slet med å få fart på båten i de merkelige vindforholdene inne ved land. Måtte bare finne seg i at det var 2 kjempestore italienske båter som dro unna de første minuttene. Ingen grunn til å deppe. Denne seilasen varer i minst 14 dager, selv for “proffene”, så det er mye tid å gjøre det på..

Her er en direkte link til YellowBrick der dere kan følge oss på ferden over havet: http://yb.tl/arc2012-noflash

Kartet under viser hvor båtene befant seg mandag morgen. Har markert Lupi.

ARC – Starten er utsatt til tirsdag

I løpet av ARC’s 27 årige historie har det kun skjedd en gang tidligere at starten har blitt utsatt. Denne helgen passerer et heftig lavtrykk over Kanariøyene, og setter opp mye vind og tung sjø fra sørvest. Vest av Kanariøyene er det nå rundt 6 meter dønning + “vindsjø”. Som en følge av været, utsettes starten for alle andre enn “racing-klassene” til tirsdag. Dvs starten går som normalt i morgen – for dem som vil starte, alle andre starter tirsdag. Enn så lenge eksisterer det ikke noen oversikt over hvem som stikker i morgen / hvem som venter til tirsdag, men ut fra det inntrykket jeg har fått ved å snakke med folk rundt meg, så venter “alle”. Har bare snakket med mannskap fra en båt der de fortsatt er i tenkebåsen.

Vår værguru Mads i Frivind har bl.a sendt oss følgende: “For alle båter som ønsker en behagelig start på seilasen anbefales det (helt klart) og vente med avreise til tirsdag. Det vil uansett være mulig med avreise også søndag dersom dere ønsker, men da må dere være inneforstått med at det blir ubehagelige forhold frem mot tirsdag.  Avreise tirsdag bør også gi en raskere overfart (pga at avreise søndag gir motvind i starten og mest trolig vindstille tirsdag – onsdag).”

Samtidig som folk er lettet over å slippe 2 døgn med stiv kuling rett i fleisen, er det en mye skuffelse å lese i ansiktene. Her har vi “jobbet som gale” i lang tid frem mot avreise i morgen, og så blir det ikke noe! Ingen tvil om at det ble en real nedtur.

Memento er i utgangspunktet satt opp i klasse F som i utgangspunktet består av 20 båter, hvorav 4 norske. Gruppene er satt opp slik at de omfatter båter med tilnærmet samme “handicap”. Gruppe F består av båter med et handicap mellom 1.010 og 0.980. Gruppen omfatter svært ulike båter. Største båt er over 17 meter, mens de minste er rundt 12. Bavaria 38 er blandt de minste båtene i klassen, men har et handicap på 0.997 som betyr ay vi ligger midt klassen regnet etter handicapet. I og med at noen starter søndag, og andre til tirsdag, så vil alle klasser bli delt med en gruppe for “søndags-start” og en gruppe for “tirsdags-start”.

“Grunnleggeren” av ARC, Jimmy Cornell, har deltatt på noen arrangementer. Han har utgitt flere bøker med tema langturseiling. To av bøkene hans befinner seg allerede i “skipsbiblioteket”; “World cruising handbook” og “World cruising routes”. Ny bok skal foreligge nå, men jeg har ikke fått den enda. Jimmy er også mannen bak en meget god webside for langturseilere www.nooniste.com

Memento (nesten) fulltallig bemannet

I dag var Memento endelig bemannet med alle som skal seile fra Gran Canaria ti St. Lucia. Våre tanker går til sykemeldte Jan Inge som skulle ha vært ombord fremfor å pleie helsen et sted på Sørlandet. Du får se til å bli frisk slik at du kan komme over og seile i Karibien, eller Panama-kanalen??

I dag var det finale på alle seminarene. Et redningshelikopter lå over havnen og demonstrerte bruk “pick-up” av bårepasient fra et fartøy, samt opptak av person fra sjøen. Senere på dagen var det “livbåt-øvelse” i svømmebasenget på en nautisk klubb her i havnen. De som ønsket fikk prøve hvordan det er å komme ombord i en redningsflåte når man ligger i sjøen (det er vanskeligere enn de fleste av oss liker å tro…).

Vi prioriterte en time eller to til sikkerhetsgjennomgang ombord på Memento. Dette var første gjennomgang, og på ingen måte siste gang dette er tema ombord her. Ett av mannskapet har nettopp opplevt mastebrudd, noe som sikkert blir tema for flere diskusjoner… Et annet sikkerhetstema som garantert blir gjenstand for ytterligere fokus er “Mann over bord”. Om en av oss skulle falle over bord, så har vi flere “aksjonspunkter” som skal og må gjennomføres slik at vi får vedkommende trygt ombord igjen. Han skal ikke bare finnes, han skal opp i båten uten å bli påført “høl i hue”.

Det er langt fra risikofritt å legge ut på en atlanterhavskrysning. Vi skal imidlertid ha så stort fokus på sikkerhet at turen gjennomføres under betryggende former for alle ombord. Ting kan skje, men har man snakket igjennom de fleste alternativer før det skjer, så er muligheten for en sikker løsning absolutt til stede. Noe må gjøres umiddelbart, men de i fleste situasjoner er det tid til å tenke gjennom situasjonen før man gjør noe overilt.

En “snakkis” er fjorårets hendelse med Nostra Vida fra Horten. De mistet propellen i løpet av overfarten. Sikkert guffent å oppdage, men ikke noe problem for en seilbåt. Det tok bare litt ekstra tid gjennom vindstilla inn mot mål.. 🙂 …benytter anledningen til å sende en hilsen fra flere i ARC-staben til familien Thorsen på Nostra Vida!

Vårt fremste mål for turen er å gjennomføre seilasen med full fokus på sikkerhet, om det medfører et par dager ekstra på havet, så er det vell anvendt tid.

Kartutsnittet under viser den omtrentlige ruten vi kommer til å følge. Først skal vi nedover mot Cape Verde øyene, der håper vi å finne pasatvinden som skal bringe oss trygt over atlanterhavet.

ARC – litt over 3 dager til start.

Det kribler i magen til ARC-seilerne nå. Onsdag kveld var det kostymeparty, men det var lys i uvanlig mange båter den kvelden. Er nok flere enn meg som rydder skuta for å gjøre plass til all provianten som må på plass de neste dagene.

Jeg tror ikke det er mange hjemme som forstår hvor mye som skal på plass før en slik tur. Tenk bare på panikken som rår dagene før påske. 2 helligdager, en kort handlelørdag, og 2 nye butikkfrie dager… Vi skal ut på en seilas der vi ikke ser snurten av hverken pølseboder, bensinstasjoner eller supermarkeder på ca 3 uker. Det er en hel sommerferie uten mulighet til å etterforsyne..!

Turen er ikke bare langvarig – Vi skal virkelig seile langt! Det er ikke mange båter hjemme som tilbakelegger stort over 1000 – 1200 nautiske pr sesong. Vi skal seile 2700 på en tur! (Til sammenligning; Horten – Skagen er ca 100)

I løpet av onsdagen kom mannskapet mitt til Gran Canaria. De dukker opp til redningsøvelsen i morgen tidlig. Deretter blir det “shoping med sort belte”.

Alle båtene skal ha en transponder som rapporterer possisjon 4 ganger i døgnet under overfarten til Saint Lucia. ARC-arrangøren legger resulatene ut på internett fortløpende. Her kan dere hjemme følge båtene på ferden over havet: http://www.worldcruising.com/arc/viewer.aspx. Båtene har også mulighet til å legge korte personlige rapporter på www.worldcruising.com/arc. Vi kommer nok i første rekke til å oppdatere bloggen, men det kan nok hende vi viser livstegn på ARC-siden også.   Vi som seiler, vil ikke ha mulighet til å sjekke internett, så vi må begrense oss til en daglig mail med possisjonsrapport fra arrangøren. I tillegg sender ARC ut daglige værmeldinger. Svært mange båter har i tillegg abonnert på særskilte værvarsler fra ulike kilder. Mange nordiske båter får sine råd fra “Frivind”  (www.frivind.no)

De siste dagene har jeg deltatt på seminarer om “forventet vær på overfarten”, “seiling med vinden inn bakfra”, og en presentasjon av Saint Lucia fra øyas eget turistkontor i London. I dag hadde jeg i tillegg besøk av en representant fra Hydrovane vindror. Fikk sjekk av installasjon og utstyr, samt gode tips for hvordan vindroret skal brukes.

Det er all grunn til å glede seg til både overfarten, og målet på andre siden av havet….og det gjør vi virkelig!

ARC – Det nærmer seg!!!

Det er søndag 18. november, og en uke til startskuddet går. Per i dag morges var 218 av 232 båter på plass. Havnen er full, men det skal nok bli en råd for de siste etternølerne også. I dag var det flaggparade langs marinaen. Den norske kontingenten består av 22 båter, og det er bare england som stiller med flere båter enn oss. Nesten alle de norske båtene stilte i paraden med egne flagg høyt hevet. Det å gå i tog med flagg kan vi! Som jeg har nevnt tidligere, så skal båtene pyntes med signalflagg. Fortsatt enkelte nakne master, men de aller fleste har fått finstasen opp. All-Linn fra Bergen og Memento toppet det hele med splittflagg øverst i masta. Splittflagget mitt er det siste flagget som ble benyttet på Homlungen fyr. På nabo-bryggen er det en tredje båt som bærer et ordinært norsk flagg i toppen. Vi er de eneste som flagger med nasjonale flagg i toppen, og vi setter virkelig preg på havnen.

 

I løpet av den uken jeg har vært i Las Palmas, så har jeg deltatt på en mengde seminarer, båten har gjennomgått både sikkerhetssjekk og sjekk av riggen. Det å se “Jerry the rigger” i aksjon er forøvrig en attraksjon i seg selv. De fleste av oss setter oss “godt til rette” i båtsmannsstolen, og lar en i mannskapet sveive oss opp. Jerry klatrer i fall og stag. Linen trekkes kun etter som sikkerhet… Legg merke til at han bruker lange støvler når han er i masta. De gir ekstra feste langs stag og mast når han arbeider seg oppover.

..og så har det vært en del sosiale aktiviteter på kveldstid. Las Palmas by inviterte på fantastisk velkomstfest sist fredag. I starten av kommende uke er det fest for alle seilere, og det hele avsluttes med cocktail-party til fredag. Hver kveld er det “Sundowner” med 2 gratis enheter drikke til hver deltager. Har fått med meg et par solnedganger.. og flere vil det bli!

Det viktigste kommende uke blir å få ombord alt vi skal leve på de neste 3 ukene. På en eller annen måte må jeg få plassert ca 240 liter drikkevann ( tillegg til båtens tanker med 300 liter “forbruksvann”), noen brett med øl, mat til 80-90 middagger, like mange frokoster og lunsjer, samt litt ekstra å sette tenna i på lange nattevakter. Vi trenger forsyninger til 3 ukers beregnet seilingstid, + minst en uke reserve.

Lokale leverandører av mat, drikke og båtutstyr har travle dager. Folk handler som gale, og legger store summer igjen. Sikkert velkomne penger i et land som preges av 20% arbeidsledighet. En av de som virkelig har stor omsetning er den lokale båtutstyrsbutikken, Rolautic. Som det fremgår av bildet, så kommer en av betjeningen fra norge.

 

Har fått ett  sykdomsforfall fra en av de som skulle seile mannskap. Havnen er full av folk som gjerne vil være med over, men enn så lenge tror jeg at vi ender opp med 3 manns besetning. Ønsker Jan Inge god bedring. Du får satse på å komme ombord når jeg nærmer meg Panamakanalen!


Fatal error: Uncaught exception 'wfWAFStorageFileException' with message 'Unable to verify temporary file contents for atomic writing.' in /home/memento/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php:30 Stack trace: #0 /home/memento/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php(497): wfWAFStorageFile::atomicFilePutContents('/home/memento/p...', '<?php exit('Acc...') #1 [internal function]: wfWAFStorageFile->saveConfig() #2 {main} thrown in /home/memento/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php on line 30