Monthly Archives: September 2012

Puerto Rico

Har kommert til Puerto Rico, helt syd på Gran Canaria. Her blir jeg i en drøy måned før jeg trekker mot Las Palmas og oppkjøring til ARCen. I løpet av denne måneden er det mye som skal gjøres ombord. Har gjort litt, men med dagtemp over 30, er det ikke så mange effektive arbeidstimer pr dag. En av de første som ble kontaktet var seil/salmakeren for å få meg en bimni. Trenger skygge!

Har også bestilt manglende deler for å få vindroret montert. Festemateriellet jeg har overtatt fra Jolly Sailor blir i korteste laget på hekken til Memento.

Jeg befinner meg i et område av Gran Canaria som er godt kjent for mange nordmenn. Det er imidlertid litt tidlig for norske turister. De fleste norske jeg har møtt så langt er fastboende. Det endrer seg nok når vi kommer over i oktober, og charterflyene kommer i gang fra norge.  Om det så langt er få norske, så er det til gjengjeld desto flere engelskmenn her. Stort sett hyggelig, men så var det dette med køkultur… Er det ingen som har lært de folka  normal folkeskikk?

Teide “besteget”

Fredag var det biltur på Tenerife som sto på programmet, og det vil i stor grad si tur i høyfjellet. Spanias høyeste fjell, Teide, strekker seg 3718 meter over havet. Via bilvei av rimelig god standard kommer man godt over 2300 meter opp. Deretter går det en taubane videre oppover. (se pil) De siste par hundre metrene  til topps må tilbakelegges til fots, og før man legger ut på den turen må man ha en spesiell tillatelse. Tillatelse kan man få ved å oppsøke et kontor “som ingen vet hvor er”, eller ved å registrere seg på internett.

Forr alle uten tillatelse, er det nok av utsiktspunkter i området rundt toppen av taubanen. Da vi var der oppe var det ganske disig. Kunne så vidt skimte Gran Canaria i øst, og La Gomera i vest.

Tenerife er, geologisk sett, en ung øy. Oppe i høyfjellet er dette ganske tydelig gjennom de mange for lengst avkjølte lavastrømmene som brer seg ut over landskapet. Etter det vi kunne se av de mange informasjonstavlene, har det ikke vært utbrudd siden sent på 1700-tallet. I mine øyne så flere av lavastrømmene ut til å være noen ganske få år gamle, men ekspertisen vil nok si noe helt annet.

Når man benytter et normalt “turist-bilkart” over Tenerife, er det tilsynelatende en del områder der veien går rett frem….. Det er bare en illusjon! Det er så mange svinger at det er umulig å få plass til en brøkdel av dem på et veikart. I steden tegnes veien som en rett strek… Sjåføren må imidlertid aldri forledes til å tro at det blir slutt på svingene før man kommer ned på motorveien..

Det er tydelig at Tenerife er mer “turistifisert” enn La Palma, og La Gomera. På de to andre øyene kunne vi leie bil til hhv 30 og 28 euro for en dag. Da fikk vi en grei, rimelig ny bil med aircontition… Nå har jeg en utgammel Fiat uten servostyring, og knapt nok vifte til € 42 for en dag, eller € 66 for tre dager…

Lørdag morgen la Bente veien nordover. Hun reiser via Gran Canaria til Gardermoen, der hun vil være i kveldingen. Det betyr at jeg har sagt farvell til mitt tredje, og foreløpig siste mannskap før ARC’en starter om ca 2 måneder. Takk til dere alle tre for følget!

I tiden frem mot start på ARC’en må jeg gå igjennom skuta med argusøyne. Seilasen fra Norge og ned hit har nok tatt på en og annen sammenføyning. Nå må alt gjennomgås, slik at skuta “blir bedre enn ny” før vi forlater Las Palmas i slutten av november. I dag fant jeg f.eks hvorfor drikkevannspumpen går en gang i mellom. Det var en liten lekkasje i en kobling like ved  varmtvannsberederen. Tror dette skal være enkelt å utbedre. Må bare vente til innholdet i tanken har blitt litt kaldere.

Mandag legger jeg turen mot Gran Canaria. Har en del kontakter i Puerto Rico som kan være kjekke å kunne benytte seg av i tiden fremover. Har ikke helt bestemt meg enda, men det er mulig jeg legger opp til en nattseilas over til Puerto Rico. Det er ca 50 nm over. Med de svake vindene som rår for tiden, kan det fort bety 10-12 timers reise. Om jeg starter i kveldingen er det enklere å legge reisen slik at man kommer frem i dagslys.

Tunfisk og småhval

Gårsdagens etappe gikk fra La Gomera til Tenerife. Hadde en fin seiltur et par timer, men så skjedde det som har skjedd så ofte den siste tiden….. vinden forsvant. Hmmmm- jeg er da ikke på motorbåttur!!

I det sjøen la seg, ble vi opmerksomme på noen skygger under vann. Det var noen store fisker… anslagsvis en drøy meter lange, Det må ha vært en form for tunfisk. Var også innom tanken på Wahoo og hai, men konkluderte med tunfisk. De fulgte oss i flere timer. Først så vi 2 – 3 stykker, etterhvert minst 8. De var på ingen måte fotogene. Holdt seg en til to båtlengder unna oss, og minst en meter under vann. De var der, og var fullstendig klar over at jeg manglet utstyr til å få dem om bord. Ved et parr anledninger var de virkelig ertelystne, og brøt vannflaten akkurat lenge nok til at en av oss kunne peke å si “DER!”

Utpå dagen kom vi over en flokk småhval. Litt mere fotogene, men ikke såpass at jeg fikk identifisert dem. Det jeg kan si, er at de var større enn alle de delfinartene jeg har sett tidligere på turen, og mindre enn spekkhuggere. Også disse var rundt oss en times tid.

Har nå ankommet en havn helt sør på Tenerife – San Miguel. Blir her til over helgen…

Fortsatt “steike varmt”. Godt med en avkjøling i sjøen før middag. Spiste ute etter solnedgang. “Bare” 26 grader ute, 29 grader inne. Vi holdt oss ute i kulden…

Fredag la vi ut på biltur i fjellene på Tenerife. Kom oss nesten til toppen av Teide, men det er en annen historie….

La Gomera

Bilturen på La Gomera i dag avslørte at det er en stund siden jeg har fulgt med på nyhetene. Store områder sentralt på Gomera ble herjet av skogbrann for knappe 2 måneder siden. Første uken av august ble La Gomera rammet av en kjempestor skogbrann. I 9 døgn raste brannen, og omvandlet en betydelig del av nasjonalparken til aske. Mange av de mest attraktive turstiene er fortsatt stengt som følge av brannen, og det pågår fortsatt rydding og etterslukking. Vi hadde planlagt en “topptur” til øyas høyeste punkt. Det ble det ikke noe av, for stiene opp dit var noen av de mange turstiene på øya som fortsatt er stengt,

Uvanlig lang tørkeperiode har medført at vegitasjonen er knusk tørr. Steder der det i følge turistkontoert skulle være fossefall er helt uttørket. Det var kun et mindre område nord på øya, og godt over 1000 meters høyde at naturen fortsatt kan betegnes som fruktbar. Det er godt over et år siden det har kommet nedbør av betydning. Da vi var på Gran Canaria i februar, ble vi fortalt at sist gang det regnet der var i mars 2011. Mye tyder på at det samme er tilfelle på La Gomera.

Naturen her på øya er preget av bratte raviner som er nesten uframkommelige. Det har medført at befolkningen her på øya har utviklet et eget plystrespråk, “Silbo”, som ble benyttet til kommunikasjon tvers over det forrevne landskapet. Plystrespråket er anerkjent som et uberørt kulturminne av UNESCO. Silbo står nå på læreplanen til den lokale skolen. Et annet kulturhistorisk kjennetegn for Gomera, er alle terassene som er anlagt for å nytte enhver mulighet til å dyrke noe. Om tørken har gjort avlingene dmå detter året, så består fortsatt terassene. De venter bare på litt regn…

Et sted nede til høyre ligger MementoMarinaen i San Sebastian ligger innerst i en travel fergehavn. Flere ganger om dagen kommer det ikke bare en, men to ferger fra Tenerife eller en av de andre byene her på Gomera. Fred. Olsen opererer den ene fergen mellom Tenerife og Gomera. Det andre selskapet som seiler her er ARMAS. Når det kommer en ferge fra det ene selskapet, så går det ikke mange minuttene før konkurenten dukker opp. Tilsynelatende er det flest passasjerer med hurtigbåtene til Fred Olsen.

Vulkantur på La Palma

Ved ankomst til La Palma var det på tide med en ny sjekk under båten. Hadde passert en god del fiskeredskaper siden forrige sjekk, så det var jo en viss mulighet for at det hadde satt seg noe under båten. Heldigvis var alt i skjønneste orden.

Søndag leide vi bil og la ut på rundtur på La Palma. La først turen opp i fjellene midt på øya. Vi var oppe på ca 1500 moh. Skaffet oss tillatelse til å kjøre inn i nasjonalparken til en gammel caldera. Det er bare 16 parkeringsplasser der inne, så det gis ikke mere tid enn det som er nødvendig for en tur fra parkeringen og inn til kraterkanten. Vi fikk kun 30 minutters parkeringstillatelse. Med en gammel navigatør som reisfølge, så sjekkes kart mot terreng kontinuerlig. Det er viktig å holde “ETA” tilbake ved bilen…

Helt sør på øya kom vi til en ganske fersk vulkan. Siste utbrudd var i 1971, og fortsatt kan man kjenne varmen inne i kalderaen. Vi var ikke inni vulkanen, men nøyde oss med et bad på en strand som var ryddet midt i et område der lavaen hadde flommet for ca 40 år siden. Om noen skulle tvile; fersk lava er ikke godt å gå på, spesielt ikke barbeint…

La Palma har mye bananproduksjon. Vi så store plantasjer flere steder. Det produseres også en del vin på La Palma. Vi hadde en lokal vin til middag en av dagene.

Mandag seilte vi videre til La Gomera. Her blir vi et par dager før vi drar over til Tenerife. I morgen legger vi ut på ny biltur. Skal bli spennende å se hva denne øya kan vise frem.

Man skal ikke klage over varmen, men nå er det så varmt at selv de lokale peser. Vi søker skyggefulle steder så langt det er mulig. Har vi ikke annen skygge, så går vi inn i båten. Der er det “bare” rundt 30 grader…

 

På vei mot La Palma

Det er en mørk natt på havet. La Palma skal dukke opp om ikke alt for lenge, men enn så lenge er det mørket som rår. Gjennom store deler av natten har mer enn 50% av himmelen vært dekket er av skyer. Det er ikke så lett å finne kjente holdepuinkter der oppe. Etter litt leting, og venting på at en sky skal flytte seg, dukker det likevel opp noe kjent. Orion trer frem. I blant ser jeg også Kasiopeia med sitt velkjente sikk-sakk mønster. Som vanlig utydelig, men like fullt gjenkjennelig er også Pleiadene. En planet trer også tydelig frem i det samme utsnittet av himmelhvelvingen, det er Jupiter. Ett og annet stjerneskudd raser over hvelvingen. I mitt stille ønsker jeg meg (???). Nå dukker Sirius opp over horisonten i øst. Litt nord for Sirius skal Venus gjøre sin entre, men foreløpig ser jeg ikke noe til den. Kan det være en sky??

Jeg kjøpte meg et stjernekart før avreise. Det hjelper litt, men jeg tyr i første rekke til et elektronisk stjernekart på PC’en – Stellarium. Husker ikke hvordan jeg fant frem til det, men har jeg funnet det, kan sikkert flere andre gjøre det samme.

Gårsdagen ble en fin seildag det aller meste av dagen. Storseil og genoa kom opp straks dagslyset gjorde det forsvarlig å bevege seg på dekk. Utpå dagen byttet vi ut genoan med gennaker. Det ga litt mere fart. Ved 17-tiden løyet det såpass at båtfarten stadig dukket under 4 knop. Rotete sjø medførte i tillegg at både storseil og gennaker slo uhemmet. Vi pakket seila, og måtte på ny ty til diesel-dyret.

Apropos dyr. Det har ikke vært mye liv å se mellom Porto Santo, Madeira og Kanariøyene. På overfarten mellom Porto Santo og Madeira så vi en stor havskilpadde, og noen flyvefisk. Så også to plask etter noe virkelig stort (større enn delfiner), men rakk ikke å få med oss hva det kunne være. I går så vi en liten skilpadde. Det flyr noen fugler rundt oss, men jeg mangler oppslagsverk for å kunne identifisere dem. Enda mer å bruke penger på når vi kommer til land…

Forrige natt gikk vi for motor mot Selvagem for å søke vind. Seila ble satt omlag 55 nm nord for Selvagem, og kursen endret slik at vi styrte mot La Palma. Har holdt mer eller mindre samme kurs etter det. Ved 04-tiden natt til fredag er det ikke mer enn ca 40 nm til Santa Cruz på La Palma.

Fortsatt ingen lys å se fra land. Antar at Teide, det høyeste fjellet på Tenerife (og i Spania) rager over horisonten litt sørøst for oss, men det er også skjult i nattemørket.

kl 0430 ser jeg første tegn på landkjenning. Jeg ser “sveipet” fra ett fyr nord på La Palma. Med litt godvilje kan jeg også se skinnet fra bebyggelsen. Det er fortsatt ca 30 nm til land (ca 5 timer), og enda et stykke ned til Santa Cruz. Med andre ord god tid til å gruble over…hva det nå skal være.

Om natten går vi 4-timers vakter, med bytte kl 22, 02, og 06. Hvem som går hvilke vakter roterer hver natt. Vi har valgt disse klokkeslettene for å dele på den mørkeste delen av døgnet, samtidig som det skal være mulig å få litt søvn både før og etter vakta. Einar og jeg byttet på de samme klokkeslettene både i nordsjøen, og over Biscaya. Legger opp til det samme over Atlanterhavet.

Ved 11-tiden var vi fortøyd i Santa Cruz. Ikke et vindpust, og stekende varmt. Har gått under dekk for å kjøle oss ned, her er det bare 30 grader… Her søker vi butikker med kjøleanlegg…

Mellom Madeira og Kanariøyene – en stemningsrapport….

Det har blitt onsdag 12. september, og vi gjør klart for overfarten fra Madeira til Kanariøyene. Det har vært nesten vindstille i en ukes tid, og det er små utsikter for vind den kommende 7-døgns perioden. Kan se ut til at de to første døgnene er noe gunstigere enn de påfølgende døgn. I følge personalet i Funchal marina er været helt unormalt. Vi har temperaturer rundt 30 grader, og en luftfuktighet som suger svette ut av kroppen. Det at det ikke blåser nordøst i august-september er også helt unormalt. For en ukes tid siden gikk det en årlig regatta fra Madeira til Kanariøyene, svært mange brøt seilasen pga manglende vind.

Vi fyller vann og diesel, og legger i vei for motor. Tar kurs mot La Palma. Dit er det omlag 250 nm. Turen kan gjennomføres på 2 døgn, men så var det dette med vinden da… Ved 15-tiden kom det litt vind fra sydøst. Prøvde gennakeren en times tid, men kursen ble for ugunstig. Byttet til genoa og storseil, og fortsatte med en babord kryss mot Palma. Ved 17-tiden stilnet det på ny, slik at vi måtte starte motoren.

Solen takket for seg ved 20-tiden, og etter kort tid er det stjernene som dominerer. I nord kan vi se lyset fra Madeira som en perlerand. Dette holder seg til vi er mer enn 50 nm fre land. Det ble en utrolig flott natt. Stjernehimmelen var slik man bare drømmer om, noe som førte til kink i nakken.

Når jeg sitter å skriver dette, er himmelen igjen i forvandling. Månen, som dukket opp ved 0530-tiden, er en smal liggende sigd. Den følges av planeten Venus. I øst farges høye skyer i rødlige pastellfarger. Det er ikke lenge til solen overtar himmelhvelvingen.

Etter at vinden forsvant i går ettermiddag, har vi holdt en kurs som bringer oss i retning av Selvagem. Vi la kursen slik i håp om å få gunstigere vind resten av reisen mot La Palma. I henhold til de grib-filene jeg har lastet ned, så vil det bli 2-3 sekundmeter vind langs linjen mellom Madeira og La Palma. Noe lenger øst venter det ikke bare 5-6 sekundmeter, men også vind fra en gunstig retning. Nå i grålysningen kan det se ut til at vi har gjort et godt valg. Tenker det blir heising av seil så snart det blir skikkelig dagslys.

På vei mot La Palma

SXtein melder i en sms: Går mot La Palma. 240 nm mot syd. Svak sø bris nå, ikke noe mer i vente på over en uke. Starter for motor og håper på litt vind underveis. Har godt med diesel, så vi kommer uansett frem. 

Funchal

Etter et par dager på Porto Santo, gikk vi videre til Madeira i går (mandag 10.). Molo-veggen på Poro Santo ble forlatt uten “bumerket” til Memento. Det blir nok flere muligheter til å sette spor etter seg innen avreisen fra Las Palmas sent i November…

Den flotte seilvinden vi hadde ved avgang fra Lisboa har forlatt oss. Mandag var det nesten havblikk. Hadde en svak bris fra syd (dvs rett i snuta). Det ble følgelig motorbruk hele veien.

BenteI dag (tirsdag) har vi hatt en dag som turister i Funchal. Ønsket en halvdagstur øya rundt, men dagens tur hadde forlatt byen, og neste tur er ikke før til lørdag… Det venter vi ikke på!

Vi tok taubanen opp til Monte, og var skikkelige turister der oppe. Ble både kirkebesøk, og vandring i den tropiske hagen. Det er utolig varmt og fuktig i dag. Det var følgelig deilig å oppholde seg i skyggen under trærne oppe på Monte. Avsluttet med sledetur nedover bakkene mot byen.

Om vinden er rett, går ferden videre mot Kanariøyene i morgen. Første strandhugg blir nok på La Palma, deretter La Gomera. Det ligger noen små Portugisiske øyer på halvveien, men det kreves spesiell tillatelse fra myndighetene for å gå i land der. Får se om vi får ordnet det…

Portugal er forøvrig et land der man til stadighet kommer i kontakt med et offentlig kontor. Det holder ikke med innsjekk i første havn. Nei, her er det full prosedyre ved i hver eneste havn. Inne på fastlandet ble dette stort sett håndtert av havnekontoret, men her ute i havet florerer det med ulike former for politi og gardias. Først innsjekk i marinaen, deretter ny runde med pass og båtpapirer hos de uniformerte… Men det er vel bare en forsmak på hva som venter på andre siden av havet…

Lisboa – Porto Santo

Vi la ut fra Oeira ved Lisboa tirsdag litt før  12:30. Hadde 500 nautiske før vi ville treffe land på øygruppen Porto Santo like nord for Madeira. Det hadde blåst friskt om natten, og tidlig på dagen, men innen vi hadde gjort unna handling og diesel-fylling var vinden forsvunnet. Det ble en time for motor etter avgang, men så kpm den etterlengtede nordavinden. Fikk noen flotte timer med storseil og gennaker før vi gikk natten i møte med storseil og genoa.

I løpet av ettermiddagen passerte vi 3 “filer” med separasjonsleder på utsiden av Lisboa. Det gjensto å passere ett cruicese-skip på vei fra nord, deretter 2 litt mindre lastefartøy. Vi valte å ta ned gennakeren før vi kom alt for nær de to sistnevnte, men av en eller annen grunn valgte de og vike for “WAFI’en” i god tid før …WAFI har ingen ting med internett å gjøre, det står for “Wind Assistendt Fucking Idiot”. Jeg tar det som en æredsbevisning, og benytter uttrykket i min VHF-kommunikasjon med de store..

Onsdag morgen ved 6-tiden måtte vi reve storseilet, og tok ned genoa’n. Gikk slik helt frem til vi hadde spist middag. Onsdag kveld og natt til torsdag ble en ny natt med drømmeforhold. Måneskinn og fin bris fra nord. Time etter time mellom 6.5 og 7.5 knop. Ved 8-tiden torsdag morgen var det på ny slutt på vinden. Ble noen timer for motor innen vi fikk en ny økt med gennaker og storseil. Når kvelden nærmet seg, ble gennakeren tatt ned til fordel for genoan. Taper litt fart på det, men da slipper vi å ha folk på dekk i svarte natta.

Fredag morgen ble det igjen nesten vindstille. Gikk hele dagen for motor. Ønsket å kommet til Porto Santo mens det fortsatt var dagslys. Rakk det med en times margin.

Turen fra Lisboa til Porto Santo ble gjennomført på 3 døgn og 6 1/2 time. Det ble et et snitt på litt i overkant av 6 knop. Det aller meste for seil, rom slør / lens for styrbord halser.

I dag, lørdag, har vi handlet, vasket båt, og ikke minst badet. Flott strand like ved havna, og laaangt over 20 grader i vannet. Årets, uten tvil, beste svømmetur! Blir her et par dager før vi fortsetter til Funchal på Madeira.


Fatal error: Uncaught exception 'wfWAFStorageFileException' with message 'Unable to verify temporary file contents for atomic writing.' in /home/memento/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php:30 Stack trace: #0 /home/memento/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php(497): wfWAFStorageFile::atomicFilePutContents('/home/memento/p...', '<?php exit('Acc...') #1 [internal function]: wfWAFStorageFile->saveConfig() #2 {main} thrown in /home/memento/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php on line 30