Monthly Archives: August 2012

12.4 knop på lens

De siste (nesten) 2 dagene har vi vært turister i Porto. Trasket rundt i smale smug, og bratte bakker. Tok deretter en “hopp on, hopp off-buss” gjennom byen. Sett mye fattigdom, men også rikdom, ikke minst generert av religion eller portvin. Store deler av “gamle Porto” kan spores tilbake til 1500 tallet. Mange smug besto av hus som sikkert ble påbegynt for 2-300 år siden. Pussig å stå på et høydedrag og se ned på takene. Her var det ikke mange rette vinkler!

Min nevø Tor-Arne tok oss med på båttur oppover elven, “etterfulgt” (vi måtte ta “etterpå” først) av et besøk på en av portvins-husene. Her fantes kjente merker fra polet hjemme som Ferreira, Croft, Mateus, Sandeman og Offley. Det skulle vise seg at alle merker hadde samme eier… Deretter var det “tradisjonell” mat fra Porto. …vi bestilte så mye lokal mat at kokken kom ut og ville rettlede oss. (det var vist mange turister som lot det tradisjonelle stå igjen). Vi lot også noe gå tilbake til kjøkkenet. Ikke fordi det ikke falt i smak, men ganske enkelt fordi porsjonene var så store. 2 “små” forretter, og 2 “smørbrød” ble for mye for 3 voksne personer. Undres på hva slags magemål det er på disse folka.

Etter 1 1/2 dag i Porto var det tid for å bevege oss litt nedover kysten igjen. Fra start av så det ut til å bli en dag med stort forbruk av diesel. Det varte imidlertid ikke lenge før seila kom opp. Først et par timer for spinakker, deretter noen nye timer med storseil og genoa. Den “vindstille” dagen ble avsluttet med liten kuling fra nord. Like før vi måtte ta inn et rev i storseilet på lens…(!)

Mens vi holdt på å gjøre oss klare for avgang i Porto ble vi opmerksom på “årets minste langturseiler”. Det var en hjemmelaget katamaran bestående av 2 kayakker med en aluminiumsramme som skille mellom de 2 skrogene. Det var en tysker som hadde forlatt hjemlig havn for et års tid siden. ..uten penger, og uten kredittkort. Han hadde fulgt elver og kanaler fra nordtyskland og ned til Svartehavet, deretter ut hele Middelhavet, og nå på vei nordover den portugisiske kysten. 5800 nm siden han la i vei – imponerende. Han konkurerer med fyrmester Kjell Otto som vi møtte i Caledonian Canal om å ha turens mest oppsiktsvekkende farkost. De har begge det til felles at med en slik farkost kommer man i kontakt med folk av alle slag!

Har nå kommet til Aveiro. Ligger på svai utenfor en militærleir.

Slalom blandt fiskeutstyr

Ny nesten vindstille dag. Det ble bare motorkjøring i dag også. Kan hende like godt at vi ikke hadde seil som skygget for utsikten, for her var det til tider tett mellom “fiskeblåsene”, enkelte steder mindre enn 100 meter mellom hver “blåse”. Nesten som i første uka av hummerfisket hjemme. Det er en overdrivelse å si at utstyret var tydelig merket… Huket oss i en, men kom løs uten å få tau i hverken ror eller propell.

Ligger nå i en splitter ny marina oppe i Rio Douro, elven som munner ut i Porto. Bryggeanlegget er kjempeflott, og de holder på å bygge stort flott service-anlegg. Enn så lenge er kontor og dusj/toilett i midlertidige brakker.

Det er internett på brygga, men med veldig svakt signal. Ikke snakk om å laste over bilder fra båten…

Vi blir i Porto et par dager. Min nevø Tor-Arne kommer i morgen. Han er lokalkjent, og skal være guide i morgen. Sikkert ok når onkel betaler….

Portugal under seil

I dag forlot vi Spania (for denne gang) pr motor, og inntok Portugal under seil. Omtrent samtidig som vi passerte grensen kom det en passe nordlig bris, og opp kom genakkeren. Flott seilas videre til dagens “mål” – Viana do Castello.

Ved utseiling fra Baiona ble vi oppmerksom på “noe” i sjøen. Det var 3 små ganske lyse hval. Er langt fra trygg på den slags zoologi, men for meg så det ut som en Kvithval (Beluga) — men er de så langt syd ?????

Ble mottatt i Viana av den lokale havnebetjenten. Han sørget for formell innklarering til Portugal (tror det er første formelle innsjekk i et nytt land siden vi forlot Norge…)

25. august til Baiona

Etter et døgn i regn og sønnakuling i Riveira var det tid for å komme oss litt videre. Lettskyet og rundt 20 grader i lufta. Etterhvert en strålende dag, men dårlig seilevind. Det ble en dag med motorkjøring.

Kort etter avgang tok kartplotteren en restart “helt av seg selv”. Dette gjentok seg et par ganger, så jeg ville prøve å slette et par “sporlogger”. Overførte først alle data til en ekstern minnebrikke. Eneste slettemulighet ser ut til å være “slett alt” – inkusive alle waypoints. Fant ingen annen mulighet der og da, så nå “mangler” jeg 70 WP’s…. men etter det var plotteren feilfri og mye raskere ved skifte mellom ulike bilder.

Noe senere datt turtalle plutselig et par hundre omdreininger. Første tanke var at det var mere rusk i diselen, men det virket ikke helt slik heller. Motoren gikk litt tyngre, og farten datt muligens noe…(??)

I det vi skulle “bakke opp” ved kai i Baiona ble det klart at “noe” var galt. Nesten ingen “bremseeffekt”! Sendte ned Hero-kameraet fastskrudd på en båtshake. Bildene var tydelige nok.

Et tykt tau hadde surret seg pent opp rundt propellen.

Ingen annen utvei enn å få på badebukse og jumpe uti med kniv og dykkermaske. Var heldigvis ganske enkelt å få løst alt som satt rundt propellen. Dessuten var det god badetemp.

 

Nå er det like før propellen er fri (jeg er fri for luft for lenge siden…)

 

Best å få det i søpla før noen andre får det i propellen…

Endelig medvind…..

Stein melder fra “havet” at de har medvind (!) og gjør seks knob for spinakker. Noen som har det (red. anm).
Flott stil på skipperens spinakkerkjøring. For ca. 140 år siden 🙂 lærte han det av undertegnede og da stod han i tillegg i trapes.

Siste…

Vi startet dagen ved kai innerst i en “stille fjord” (se gårsdagens avslutning…) Det ble en halv times tid for motor innen vi kom ut i fri vind. Opp kom spinakkeren (lot storseilet hvile..), og båten gjorde rundt 6 knop. Herlig! Ved 14-tiden var det tid for lunsj, så vinden forsvant mens måltidet ble tiberedt og fortært. Deretter noen nye timer med kun spinakker. Max 10 knop 🙂

I morgen (fredag) er det meldt sønnavind. Har hatt mer enn nok motvind på turen, så vi legger inn en hviledag med mulighet for handling og strandliv.

 

Mañana

4 dager i La Coruña er over. Det ble 4 dagers læretid i “Mañana”. Fredag morgen fikk jeg kontakt med et båtverksted på andre siden av havna i La Coruña. Mekaniker skulle komme ombord i løpet av en halv time – det gikk en hel time før mekanikeren (kunne ikke et ord engelsk) og verksmesteren (kunne en del engelsk) dukket opp. De åpnet opp lukene til maskinrommet, diskuterte på “et fremmedspråk”, og verksmesteren sa at de ville komme tilbake i ettermiddag. Det var tid for “siesta”!

Ved 1830-tiden dukket mekanikeren opp igjen. Luftet systemet på nytt, men var ikke helt fornøyd. Det var tid for en prøvetur. “Heldigvis” fusket motoren fortsatt. Han lot meg forstå at jeg skulle kjøre på tomgang, dukket ned i maskinen, gjordet ett eller annet, og ba om full maskin. Dette gjentok seg et par ganger før vi returnerte til verkstedet. Via kontordamen som kunne “en smule” engelsk, og en enkel papirskisse fikk han formidlet hva han hadde funnet ut. Han manglet imidlertid noen deler, så jeg fikkk greie meg med en “by pass kobling” frem til mandag. Ikke noe problem, for jeg skulle uansett ikke på sjøen i løpet av helgen (måtte vaske tøy etter nesten 4 uker siden sist gang).

Mandag morgen var det “på an igjen”. Var ved verkstedet til avtalt tid kl 9. Mekanikeren plukket fra hverandre deler av dieselsystemet, og tok dette med seg for rengjøring. Noe hadde satt seg i stengekrana rett etter tanken. Når dette fremmedlegemet var fjernet var alt i orden. Hadde ett problem til som jeg satt verkstedet på. Jeg måtte ha ny gass — og her nytter det ikke med norske “statoil-beholdere”. Måtte ha ny regulator av en type som i det minste benyttes i Spania og Portugal, samt 2 beholdere med gass. “Noen” dro på byen, men noen ny regulator var ikke å oppdrive. Skulle imidlertid bli bestilt, og være leveringsklart kl 11 dagen etter…. Klokken ble ca 1230 innen gass og regulator var ankommet. Rundt 1 1/2 time senere var gassen montert, og dieseltanken fyllt opp med “fersk diesel”. Vi forlot La Coruña så snart som mulig! Jeg hadde en plan om å få skaffet meg et spansk mobilkort til PC’n / iPad’en… det står fortsatt på “planleggingslisten”. Jeg kunne jo ikke gå noe sted så lenge jeg ventet på at noen skulle komme ombord “om en halvtimes tid”…

I august foregår det en eller annen festival i La Coruña. Det kryr av folk i gatene, spesielt på sen kveldstid. Flere stder i byen er det satt opp store scener. På et sentralt torg midt i byen var “hovedscenen”. Her var det flere pop- / rock-band fredag og lørdag, luftakrobatikk søndag, og klassisk konsert mandag. Det jeg så, var preget av dyktige aktører. I en bakgate like ved var det tett i tett med restauranter. Det var noen som var spesialister på skinke, andre hadde skalldyr på menyen. Jeg levde på stort sett kun på fantastiske skalldyr-retter gjennom hele helgen.

Tirsdag ettermiddag fikk vi 40 nm for seil, stort sett slør, derav et par timer med genakker. Onsdag fortsatte vi med ny slør, lens, og ny slør nedover kysten. Vinden var såpass frisk at vi lot genakkeren være i posen sin. Når status for dagen skulle gjøres opp, viste instrumentene 43 nm utseilt på 6 timer og 30 minutter. Snittfart 6,6 knop, max 11,0 knop. Vinden har stort rundt frisk bris fra land, med max 20,4 m/s (sterk kuling).

Kort sms referat fra skipper Angsund

Alt ok med diesel tilførsel. Noe hadde satt seg i krana mellom tank og grovfilteret. Har også endret til ‘internasjonalt’ gass system. Ikke mere statoil-gass igjen. I går genakkerslør til Corme-porto. På svai i natt. Fortsetter ca 50 nm til i dag. Fikk turens første frivillige bad i går. Noe under 20 i sjøen. Mye bedre enn 10-15 som var ’tilbudet’ i UK / Irland. Husk at de kan følges fra http://marinetraffic.com (red. anm)

Biscaya

Biscaya – Jeg er så lei av  Biscaya! ..og nå har vi beseiret Biscaya!

Biscaya har så mye vær! Selvfølgelig noe av det været som er meldt, men også en masse vær som ikke var meldt da vi forlot Engelsk farvann. Vi fikk ikke “litt” sønnavind (dvs motvind), vi fikk masse sønnavind. Vi skulle få en god del vestavind, noe som ville gitt maks fremdrift. Vi har hatt knappe to timer vestavind. Vi fikke ikke en kuling, men to. Den ene var varslet som frisk bris, og den andre var varslet mye lenger sør. Vi fikk begge kulingene om natta. Nattseiling der man kan studere stjernene i ro og mak har vi nesten ikke hatt.

En annen side ved Biscaya, er at denne bukta er så stor! Nordsjøen gjorde vi unna på 48 timer. Biscaya tok mer en det dobbelte innen vi var fremme i La Corona. Nordsjøen er full av liv, med fugler, delfiner, fiskebåter og olje/gass installasjoner i massevis. Biscaya er “ørken”. Eneste liv etter at fiskebåtene forsvant ved utløpet av den Engelske kanal, er “motorveien” fra franskekysten ved Brest og rundt “hjørnet” av Spania ved La Corona. Denne “motorveien” måtte vi krysse. Vi nærmet oss motorveien i løpet av den første kuling-natta, så vi stakk enda litt lenger vest slik at vi i det minste kunne se noe når vi skulle i nærkontakt med “de store”. Det tok oss mer eller mindre en hel dag å krysse både sør- og nordgående trafikk. En av de virkelig store må ha syntes synd i oss etter kuling-natta. De endret kursen godt utenom den lille flisa vi satt på, og det til tross for at vi på ingen måte var nærgående.

Kulingene i Biscaya har gjort så godt de kunne med å rive Memento fra hverandre. Først røk en bolt til vind-/slepegeneratoren. Derved fikk vi ikke mere “gratis strøm”. Så veltet jolla. Et slit å få den fri av vannet når det blåser stiv kuling, og bølgene tårner seg opp et sted ute i mørket. I et forsøk på å reve genoaen (den lille), var det noe som smalt. Det viste seg at pushpit’en på babord side ga etter. Har sikkert fått en skade som gir vannlekkasje ned i oppbevaringsrommet. ..har ikke tømt det enda for å se hvor mye som har kommet inn i løpet av det siste døgnet. Den siste skaden jeg har registrerte utpå havet, var at festeskruene til den pullpit-monterte lanternenvar blitt borte. Fikk tapet fast lanternen midlertidig slik at den ikke forsvant i neste bølgeslag. Lanterner er viktig, men jeg har heldigvis dobbelt sett. Ett sett nede på pullpit/pushpit’en og en “Tricolor” i mastetoppen. Det er stort sett den i masta vi bruker til havs, og under seil.

Noen bølger bare “slutter” et sted der oppe, og det blir fritt fall og “bang” ned i bølgedalen. Det smeller og rister. Et under at ikke mer har gått galt.

Da den siste kulingen hadde gitt seg, og vi skulle sette “normal seilføring”, viste det seg at storseilfallet hadde lagt seg rundt radarreflektoren i løpet av natta. Det var ingen bønn! Skulle seilet opp, måtte jeg en tur i masta 100 nautiske mil fra land. Måtte nesten opp til salingshornet før jeg fikk vippet løs fallet. Bra jeg har trinn i masta, og skikkelig sele til redningsvesten slik at jeg slapp å bruke båtsmannsstol! Det hadde rett og slett ikke vært forsvarlig.

Første landkjenning med Spania ble noen viker et stykke nord for La Coruna. Kom dit akkurat i det det begynte å bli mørkt, og la oss til for anker. Det hadde blitt svarte natta enda en gang om vi hadde gått helt frem. Det skulle vise seg at det var et heldig valg, for også den natta var preget av kuling. Vi ble liggende i bukta vår i over et døgn før været tilsynelatende var godt nok til å ta siste kose-etappe til La Coruna. I luftlinje ikke stort mer enn 35 nm, det skulle bli 65 mil i kuling før vi var fremme.

Nå venter en liten uke i La Corona. Skal utbedre småskader, og vaske båte båt og klær. ..og så må jeg finne ut hva det er som gjør at motoren går ugjevnt. Den går som en klokke, og pluteslig faller turtallet i noen sekunder, før det blir normalt igjen. Den har aldri stoppet, og jeg får aldri noen alarm. Har fundert meg grønn over hva det kan være. Trøsten er at en liten dieselmotor er særdeles enkel. Det er ikke så mye som kan gå galt. Kommer det diesel og luft, og man får kompressjon, ja så går motoren. Har skiftet begge dieselfiltrene, uten bedring. Sitter igjen med teori om at det er dieselpumpa. Skal til en som tar service på Volvo Penta nå.

I La Corona blir det også mannskapsskifte. Einar drar hjem til lørdag, og mandag kommer mannskapet for neste etappe. Etter 7 uker med kun mannlig besøk, kan det blir trivlig med kvinnelig reisefølge.

En utfordring…..

Stein melder at det foreløpig er en utfordring å lytte på værmeldingen på VHF i Spania, hvorfor kan du høre her >>> varmelding_spansk
Forøvrig er S/Y Memento på vei til La Coruna for seil (slør) og forventer en frisk bris rett i mot når kursen settes nedover mot byen for å få fikset dieselpumpa.
Bildet viser at de hadde godt ankerfeste under kulingen de siste dagene.
Siste: Nesten halvveis til La Coruna melder Stein at det finnes ikke “passende vind” i Biscaya. Enten stille eller stiv kuling, mest det siste. Går med 2 rev i storen og bare halvt utrullet genoa 3.

Litt dieseltrøbbel….

Skipper Stein melder på sms: Værfast i Espasante helt ut mot Biscaya. Ligger for anker på 5 – 7 meters dyp med 40 meter kjetting. Ligger godt selv om det uler i riggen. Bra vi ikke var på havet i natt. Motoren fusker under belastning. Skiftet begge dieselfiltre i dag, fortsatt ikke bra. Antar jeg må ha service på dieselpumpa når vi kommer til La Corona.


Fatal error: Uncaught exception 'wfWAFStorageFileException' with message 'Unable to verify temporary file contents for atomic writing.' in /home/memento/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php:30 Stack trace: #0 /home/memento/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php(497): wfWAFStorageFile::atomicFilePutContents('/home/memento/p...', '<?php exit('Acc...') #1 [internal function]: wfWAFStorageFile->saveConfig() #2 {main} thrown in /home/memento/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php on line 30